REGULAMENT VAMAL (таможенный устав) – regulament care reglementa cu stricteţe modalitatea de activitate a
instituţiilor vamale de frontieră din Rusia în sec. al XVIII-lea – începutul
sec. al
XX-lea.
XX-lea.
La prezentarea Consiliului de Stat,
Senatul a confirmat la 14 decembrie 1819 Regulamentul Vamal în comerţul
european. Acesta urma să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 1820[1].
Deşi Regulamentul Vamal prevedea
modalităţi exacte în efectuarea comerţului european, au fost păstrate totuşi un
şir de particularităţi în comerţul cu periferiile naţionale, cum ar fi:
Regulamentul cu privire la comerţul de tranzit de la hotarele europene în Odesa,
şi viceversa; tranzitul pentru postavurile din Prusia în Asia; Regulamentul cu
privire la comerţul cu Regatul Finlandez şi regiunea Basarabia, precum şi un
şir de particularităţi cu privire la taxele vamale pentru corpul diplomatic
etc.[2]
Regulamentul prevedea instituirea
la hotarele de vest ale Rusiei a vămilor şi divizarea lor în clase. Pentru
efectuarea comerţului de import şi export european, pe întreaga linie de frontieră
terestră şi maritimă, precum şi în interiorul Imperiului, în acelaşi rând în
Regatul Polonez, erau instituite vămi şi posturi vamale[3].
Vămile,
instituite în comerţul european, atât terestre, cât şi portuare, erau împărţite în 4 clase.
În categoria vămilor de clasa întâi intrau vămile de antrepozit, în care
puteau fi importate toate mărfurile, acceptate de tariful vamal, pe cale
terestră sau maritimă, sau de la alte vămi, fără plata taxei vamale. Aceste
vămi aveau dreptul unic de antrepozit, unde negustorii care beneficiau de acest drept puteau să-şi depoziteze
mărfurile timp de 8 luni, iar negustorii care nu beneficiau de acest
drept – timp de 6 luni, fără a achita taxa vamală, potrivit tarifului
vamal.
Au fost instituite următoarele
vămi de antrepozit, de clasa întâi: Sankt Petersburg, Arhanghelsk, Riga, Odesa,
Feodosia, Taganrog, Moscova, Vilensk, Kiev, Berdicev, iar în Regatul Polonez –
Varşovia.
În categoria vămilor de clasa a doua
intrau vămile principale terestre şi portuare, în care puteau fi aduse fără
excepţie toate mărfurile, admise de tariful vamal, pentru a fi supuse taxelor
vamale sau pentru a fi transmise mai departe în vămile de antrepozit. Timpul de
încasare a taxelor vamale în vămile de clasa a doua pentru transmiterea lor ulterioară
în vămile de antrepozit era stabilit de 2 luni. Vămile principale de clasa a doua
erau: Revel, Libov, Kovno, Grodno, Movilău pe Nistru, Dubăsari, Eupatoria, iar
în Regatul Polonez: Liublin şi Novodvorski. Regulamentul mai prevedea unele
trăsături specifice pentru anumite vămi.
În categoria vămilor de clasa a treia intrau
vămile terestre şi portuare de declaraţii privind mărfurile, prin care se
permitea importarea tuturor mărfurilor permise de tariful vamal, dintre care
cele incluse în tariful vamal cu litera „A” şi impuse taxelor vamale în aceste
vămi, iar cele care nu erau incluse în această listă – puteau fi
direcţionate în vămile de antrepozit. Termenul de încasare a taxelor vamale şi de
îndreptare a mărfurilor în vămile de antrepozit era stabilit timp de o lună de la
data intrării mărfii în vamă. Vămile de declaraţii erau: Polangheni, Iurburg,
Radzivil, Guseatin, Vindav, Perenov, Arenburg, Gapsal şi Narva, iar în Regatul
Polonez erau instituite 13 vămi de declaraţie.
În categoria vămilor de clasa a patra intrau
vămile şi posturile vamale de frontieră şi portuare, la care erau permise
pentru import doar mărfurile indicate în tariful vamal cu litera „A”. Timpul
stabilit pentru încasarea taxelor vamale era doar de o lună de zile, de la data
intrării mărfii în vamă, fără dreptul de direcţionare a acestei mărfi în alte
vămi pentru a o impune taxelor vamale. În această categorie intrau următoarele
vămi: Onega, Kolsk, Mezensk, Gorjdovsk, Drujko-polck, Volcinsk, Isakoveţ,
Maiaki, Nikolaev, Herson, Ovidiopol, Balaklavsk, Kerci, Enikolsk, Bugaz şi
Mariupoli[4].
În partea de mijloc dintre
Imperiul Rus şi Regatul Polonez au fost instituite 7 vămi de control de clasa a
IV-a. Exportul mărfurilor din Rusia era permis prin toate vămile şi posturile
vamale, inclusiv cele de control. Regulamentul stabilea şi modalitatea de încasare
a taxei vamale[5].
Potrivit regulamentului, la
frontiera europeană a Rusiei erau instituite 9 districte vamale: Srhanghelck,
Sankt Petersburg, Revel, Riga, Liubava, Kovno, Grodnno, Radzivil (vămi: de antrepozit –
Kiev şi Berdeacev; de clasa a III-a –
Radzivil şi Guseatinsk şi de clasa a IV-a – Drujkopolsk, Volcinsk
şi Isakoveţ) şi Dubăsari (vămi: principale – Dubăsari, Movilău şi de clasa
a IV-a – Maiaki)[6].
După instituirea în 1817 a cordonului
sanitaro-vamal de la Prut şi Dunăre, în Noua Suliţă, Sculeni şi Reni sunt
instituite vămi, iar în Lipcani, Leova, Ismail şi Akkerman – posturi
vamale[7].
Noua organizare vamală şi sanitară
instituită în 1817 este fixată în noul Regulament de administrare a Basarabiei
adoptat la 29 aprilie 1818. Regulamentul fixa numărul funcţionarilor
vamali şi carantinali şi salariile anuale ale acestora. Pentru
întreţinerea vămilor în Noua Suliţă, Sculeni şi Reni erau alocate anual 7970 rub.,
iar a posturilor vamale Ismail, Leova, Akkerman şi Lipcani – 6720 ruble.
Şi mai impunătoare erau sumele alocate pentru întreţinerea carantinelor,
constituind anual 45710 ruble[8]. Ele
vor face parte din componenţa districtului vamal Basarabia[9].
Ceva mai târziu, la 21 august 1818,
prin decret imperial este adoptat Statutul carantinal, de care urmau să se
conducă toate carantinele din Basarabia[10], iar
la 28 mai 1823 este înfiinţată Direcţia vamală de district, în frunte cu
consilierul Ivanovski, care exercita funcţia de şef al vamei Sculeni[11].
[1] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXVI,
1819, №28030. – СПб., 1830, c. 417-418.
[2] Ibidem, p. 418.
[3] Ibidem.
[4] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXVI,
1819, №28030. – СПб., 1830, c. 418-419.
[5] Despre modalitatea de
încasare a taxei vamale a se vedea mai detaliat: ПСЗРИ. Собр. I,
т. XXXVI, 1819. – СПб., 1830, №28030, c. 420.
[6] Ibidem, p. 420-421.
[8] Paul Mihail, Zamfira Mihail. Acte în limba română tipărite în Basarabia. I. 1812-1830,
p. 106-112.
[9] AISR, F. 19,
inv. 3, d. 158, f. 12.
[10] Paul Mihail, Zamfira Mihail.
Op. cit., p. 271-274.
[11] Dinu Poştarencu. O istorie a Basarabiei în date şi documente
(1812-1940), p. 11.