Recent a fost vernisată la Muzeul Neoficial al Basarabiei o expoziţie internaţională de pictură, care, chipurile, reprezintă curentul realismului şi al hiperrealismului în arta contemporană. Chiar dacă nu sunt mare specialist în pictură şi nu mă pot pronunţa din acest punct de vedere, dar promovarea ei ca un eveniment de excepţie naşte anumite semne de întrebare.
1) Organizatorii au ales muzeul de istorie şi nu cel de artă, aflat la 50 de metri depărtare. Nu cumva au primit un refuz categoric din partea adevăraţilor cunoscători ale valorilor artistice şi plastice?
2) Este absolut grotească schimbarea de ultim moment de către organizatori a denumirii expoziţiei, în care se autointitulează precum nişte amatori "elite".
3) La vernisare nu s-a putut face neobservată mulţimea de fete frumoase cu buze siliconate, vedete recunoscute pe Instagram, precum şi a marelui specialist culturolog, de curând deputat, Constantin Ţuţu.
4) Organizatorii îşi postează pe paginile personale capturi cu pagina web a muzeului unde este plasată informaţia despre vernisarea expoziţiei, precum şi cu reportajele video realizate de televiziunile locale. Să înţelegem că nu au mai avut aşa un succes mediatic?
5) Afişul expoziţiei conţine un nud hiperrealist, sau mai degrabă fotorealist, care pare că are rolul de momeală ieftină pentru publicul "elevat".
6) Publicul ţintă care a răspuns la momeală, însă nu e cel masculin, după cum s-ar crede, ci cel feminin, cu semne evidente de lipsă de idei în privinţa selfie-urilor care să le încarce pe Retrica, fără a se repeta a mia oară.
Sigur, pentru o instituţie aflată în pragul falimentului, ca şi ţara de
altfel, orice oportunitate de obțineri a unor bani extra-bugetari, este
deosebit de importantă. Iar luând în calcul interesul viu al publicului, aflat, precum statul nostru, în curs de dezvoltare al valorilor şi al gustului estetic, e chiar o mană cerească. Pecunia non olet, ce dracu.