ARBORE GENEALOGIC – reprezintă una dintre formele de enumerare
a membrilor unui neam, după spiţe (după gradul de rudenie), de la strămoş la
urmaşi, ori de la un urmaşi la strămoş, constituit în formă de arbore. Există
şi alte forme, cum ar fi tabelele genealogice, schemele, inventarul etc.
Pentru stabilirea arborelui genealogic,
la început se adună toată informaţia existentă despre familie: copiile
adeverinţelor de naştere, de căsătorie, de divorţ, de deces, de adopţie, de stabilire
a paternităţii etc., precum şi datele aproximative din memoriile membrilor de familie,
sau orice alte documente care s-au păstrat în arhiva familiei. Pornind de la
datele prezentate, se continuă procesul de adâncire în timp: se adună
informaţii din diferite arhive, biblioteci, muzee atât din ţară, cât şi de peste
hotare.
După ce informaţia a fost acumulată, ea
este prelucrată şi sistematizată. Procedura finală este elaborarea spiţei
genealogice şi a pictogramei, care poate avea diferite forme. Arborele
genealogic este însoţit de portofoliul documentelor ce include copiile tuturor
documentelor adunate (înregistrate potrivit cerinţelor: numele autorului
lucrării, denumirea completă şi exactă a cărţii sau a articolului, anul şi
locul ediţiei, numărul paginilor, iar pentru documentele de arhivă: fondul, inventarul,
dosarul, fila etc.) ce atestă enumerarea membrilor neamului, după spiţe.
Dosarul va include concomitent şi fotografiile sau alte materiale ilustrative
ale membrilor familiei.
Unul dintre izvoarele de bază în
studierea arborelui genealogic îl constituie recensămintele fiscale ale populaţiei
din 1772-1773 şi 1774 din Moldova, recensămintele fiscale din 1835, 1850 şi
1858 din Basarabia, registrele parohiale, diferite date cu referinţă la
registrele locuitorilor localităţilor etc.
În studierea arborelui genealogic al
familiilor nobiliare din Basarabia după 1812 un rol important revine „dosarelor familiilor nobiliare” (a se vedea: Dosarele familiilor nobiliare), deoarece persoanele cu ranguri boiereşti
sau care erau urmaşi ai persoanelor cu asemenea ranguri trebuiau să-şi confirme
nobleţea prin acte vechi, semnate de persoane oficiale, pe care urmau să le
prezinte, de regulă, în original sau copii. Aceste izvoare conţin informaţii interesante
despre starea familială a nobililor ce au depus cereri pentru confirmarea nobleţei.
În calitate de exemplu în
alcătuirea arborelui genealogic al familiilor nobiliare din Basarabia ne-a
servit familia de nobili Tomuleţ, familie atestată documentar, potrivit
fondului arhivistic sus-nominalizat, în persoana lui Ştefan Luca, cel puţin de la
începutul sec. al XVIII-lea[1].
Spre exemplu, la data depunerii cererii,
1825, Sandul şi Iordache Tomuleţ, care pe parcursul sec. al XIX-lea au insistat,
atât ei, cât şi urmaşii lor, pentru confirmarea titlurilor nobiliare, erau în
floarea vârstei: Sandul îşi făcea serviciul la judecătoria judeţeană din Hotin,
avea 35
de ani, era căsătorit cu Zamfira Purcel şi avea doi copii – Elena (4 ani) şi Ecaterina (2
ani); Iordache locuia în moşia Lăpuşna, judeţul Orhei, avea 35 de ani şi nu era
căsătorit[2].
Documentele sumate în acest dosar ne
permit să constatăm că familia nobiliară Tomuleţ avea la începutul sec. al
XIX-lea două ramificaţii – cea din Hotin, în persoana lui Sandulache
Tomuleţ (1790-?) şi cea din Lăpuşna, în persoana lui Iordache (Gheorghe)
Tomuleţ (1791-1843). Stabilirea arborelui genealogic al acestei familii, doar
în baza acestui dosar, ne permite să constatăm că istoria familiei Tomuleţ
convenţional începe cu marele vistier Ştefan Luca[3],
contemporanul lui Dimitrie Cantemir, şi include documente care atestă această
familie pe întreg parcursul sec. al XIX-lea.
[1] ANRM, F. 88, inv. 2,
d. 315, f. 1-161.
[2] Ibidem, f. 3-3 verso.
[3] Luca Ştefan – mare
vistier al lui Dimitrie Cantemir, cumnatul lui Ion Neculce, desemnat în această
dregătorie după sosirea la Iaşi, în ziua de 1 iunie 1711, a detaşamentului
rusesc de avangardă sub comanda brigadierului Kropotov. Fiind persoană de încredere
a lui D.Cantemir, a fost trimis de către Domn, în primăvara anului 1711, cu
misiuni secrete la Petru cel Mare, ţarul Rusiei.
După
înfrângerea suportată în bătălia de la Stălineşti, Ştefan Luca se refugiază în
Polonia, iar de acolo, însoţit de alţi pribegi, vine la Kiev, unde între timp
sosise şi
Dimitrie Cantemir. Nevoind să-l urmeze pe Domn la Harkov, Ştefan Luca rămâne la Kiev, împreună cu un grup de moldoveni, sperând cât mai curând să se repatrieze. Întâlnind obstacole, încearcă să fugă, însă a fost prins şi timp de o lună este închis, împreună cu alţi compatrioţi, fiind eliberaţi pe chezăşia lui Toma Cantacuzino.
Dimitrie Cantemir. Nevoind să-l urmeze pe Domn la Harkov, Ştefan Luca rămâne la Kiev, împreună cu un grup de moldoveni, sperând cât mai curând să se repatrieze. Întâlnind obstacole, încearcă să fugă, însă a fost prins şi timp de o lună este închis, împreună cu alţi compatrioţi, fiind eliberaţi pe chezăşia lui Toma Cantacuzino.
După un an de şedere la Kiev, reuşindu-i o nouă tentativă de fugă, Ştefan
Luca, împreună cu alţi moldoveni, revine în Moldova. Din porunca domnului
Nicolae Mavrocordat (septembrie 1711-decembrie 1715), lui i-a fost restituită
moşia sa Barboşi, dată în stăpânire lui Lupu Costache drept recompensă pentru
răstimpul cât a stat la închisoare (Ion Neculce. Letopiseţul Ţării Moldovei de la Dabija-vodă până la a doua domnie a
lui Constantin Mavrocordat (1661-1743). – Chişinău, 1990, p. 377;
Nicolae Costin. Scrieri. –
Chişinău, 1990, vol. I, p. 379, 382; Dinu Poştarencu. Diploma de la Luţk. – În: Destin românesc. Revistă de istorie
şi cultură. – Chişinău-Bucureşti, 1999, nr. 3, p. 29-35).