NEGUSTOR RUS /
NEGUSTOR BASARABEAN (русский /
бессарабский купец/торговец) – categorie
socială privilegiată din Rusia, îndeplinea prestaţiile de ghildă, era eliberată de capitaţie şi pedepse
corporale.
Pe timpul lui Petru I unităţile
vechi corporative ale negustorilor au fost lichidate şi, potrivit
Regulamentului Magistraturii principale din 16 noiembrie 1721, negustorii
au fost stratificaţi în ghilde comerciale[1]. În categoria
negustorilor de ghildă putea să se înscrie orice persoană liberă. Ulterior,
drepturile şi privilegiile negustorilor şi ale mic- burghezilor au fost
fixate în hrisovul de danie oraşelor din 1785. Negustorii erau împărţiţi în
trei ghilde, potrivit sumei capitalului comercial declarat şi anumitor drepturi
la diverse forme ale comerţului – cu ridicata, cu amănuntul, local şi
de tranzit. Negustorii de ghilda întâi urmau să declare un capital comercial în
valoare de la 50 mii de ruble; de ghida a doua – de la 5 mii rub.
(din 1807 – 30 mii rub.); de ghilda a treia – de la 1-5 mii rub.
(din 1807 – 8 mii rub.). Capitalul comercial nu se verifica.
Negustorii primelor două ghilde prestau impozitul potrivit capitalului
comercial declarat, erau scutiţi de pedeapsa corporală şi serviciile grele de stat,
aveau dreptul de a se răscumpăra de sistemul de recrutare, participau la
autoadministrarea orăşenească etc.[2]
În legătură
cu abolirea dreptului de şerbie în Rusia, după reforma agrară din 19 februarie
1861, în urma căreia mulţi ţărani se puteau încadra în relaţiile comerciale şi,
respectiv, se aştepta o creştere substanţială a veniturilor de stat, la 30 decembrie
1861 a fost majorat întreg cuantumul de impozite, inclusiv preţurile pentru
certificatele comerciale. A crescut şi mărimea capitalului comercial
declarat, în afara de cea stabilită pentru negustorii de ghilda întâi încă în
1830, care a rămas în mărime de 15000 rub. argint, iar taxa pentru
certificatele comerciale s-a micşorat de la 660 la 600 rub. Valoarea
capitalului comercial al negustorilor de ghilda a doua şi a treia s-a mărit
considerabil, din considerentul că în aceste ghilde puteau să se înscrie mulţi
ţărani eliberaţi de şerbie, pentru care, după cum se menţiona în decret,
„…modalităţile de a obţine câştiguri sunt mult mai variate decât în perioadele
precedente”. Negustorii de ghilda a doua urmau să declare capital comercial în
mărime de 7500 rub. în loc de 6000, iar pentru certificatele comerciale urmau
să achite 300 rub. în loc de 264; negustorii de ghilda a treia – un
capital comercial de 2750 rub. în loc de 2400 rub., iar pentru
certificatele comerciale – 155 rub. în loc de 66 ruble[3].
În baza legii din 1 ianuarie 1863[4]
(intrată în vigoare de la 1 iulie) şi a celei din 9 februarie 1865[5], a fost
efectuată reforma fiscală în industrie şi comerţ.
Potrivit Regulamentului despre taxe pentru dreptul la
comerţ şi alte îndeletniciri din 1 ianuarie 1863, negustorii au fost
divizaţi în două ghilde comerciale, iar taxele au fost divizate în taxe pentru
patente şi taxe pentru bilete. Patentele comerciale erau de 3 tipuri şi se
stabileau în dependenţă de tipul comerţului: angro, cu amănuntul şi mărunt[6].
Pentru patentele de categoria întâi se încasa peste tot 265 rub. (în loc de
6000 rub. încasate anterior); pentru patentele de categoria a doua se
încasau taxe diferite, în dependenţă de clasa localităţii (acestea erau
împărţite în 5 clase) – în limitele de la 25 până la 65 rub. (în loc de
150 şi 300 rub. încasate anterior); pentru patentele de categoria a treia
taxa se stabilea analogic – în mărime de la 8 până la 20 ruble[7]. Pentru
dreptul de a poseda întreprinderi comercial-industriale separate era necesar a procura
bilete speciale, al căror preţ la fel depindea de clasa localităţii şi de categoria
comerţului (preţul biletelor varia de la 10 până la 30, de la 5 până la 20 şi de
la 2 până la 10 ruble). Pentru întreţinerea întreprinderilor supuse
accizelor, în locul biletelor era necesar a procura patente speciale. În
acelaşi timp, deţinătorii de patente de categoriile întâi şi a doua urmau să
plătească în folosul statului şi guberniei impozite locale: primii – în
valoare de 39 rub., iar ultimii – de la 5,5 până la 14 ruble[8].
Cu timpul, practica a demonstrat că
Regulamentul despre taxe pentru dreptul la comerţ şi alte îndeletniciri,
adoptat la 1 ianuarie 1863, avea nevoie, pe de o parte, de anumite
completări, iar, pe de altă parte, de anumite rectificări care au şi fost introduse
în Regulamentul cu acelaşi titlu din 9 februarie 1865[9].
Regulamentul revăzut a păstrat divizarea comercianţilor în ghilde, burgheziei
comerciale fiindu-i acordate privilegii personale. Ca şi în Regulamentul din 1 ianuarie
1863, în noul Regulament negustorii erau divizaţi în două ghilde comerciale:
prima ghildă pentru comerţul cu ridicata, iar a doua – pentru comerţul cu
amănuntul. Prin urmare, ambele regulamente confirmau destul de explicit că
certificatele comerciale erau determinate nu de mărimea capitalului comercial,
ca în cazul Regulamentului din 1824, ci de tipul propriu-zis al comerţului:
angro, cu amănuntul sau mărunt. Comerţul angro se efectua din oficii comerciale,
ambare şi depozite, pe vase comerciale şi consta în comercializarea tuturor
mărfurilor pe partide. Comerţul cu amănuntul prevedea comercializarea
mărfurilor din prăvălii, magazine şi alte încăperi comerciale, comerţul mărunt –
comercializarea mărfurilor înregistrate într-o listă specială din anumite încăperi,
iar comerţul ambulant – livrarea mărfurilor la domiciliu[10].
Activitatea comercială mai presupunea şi întreţinerea
vaselor comerciale, îndeplinirea dispoziţiilor comerciale de vânzare, cumpărare,
transportare şi livrare a mărfurilor, transferurile băneşti în oraşele ruse şi
în cele de peste hotare şi alte activităţi bancare, întreţinerea prăvăliilor
pentru schimbul banilor, a birourilor de asigurări, a magazinelor, ambarelor,
depozitelor, beciurilor pentru depozitarea şi comercializarea mărfurilor,
întreţinerea fabricilor şi uzinelor, a întreprinderilor pentru prelucrarea
produselor agricole – a morilor, a teascurilor de unt, a fabricilor de cherestea
şi cărămidă etc.[11]
Regulamentul din 9 februarie 1865 reglementa
activitatea comercială a negustorilor. Comerţul cu cereale, in, cânepă, produse
agricole, vite, lână, piei, lemn, materiale de construcţie etc. era permis în
toate oraşele şi satele, cu ridicata şi amănuntul, tuturor stărilor, inclusiv negustorilor
străini în baza certificatelor comerciale[12].
Taxa pentru dreptul de a efectua comerţ şi de a practica
alte îndeletniciri era încasată pentru certificatele comerciale ce acordau
dreptul la diferite tipuri de comerţ şi pentru biletele ce acordau dreptul de a
deţine întreprinderi comerciale. Certificatele erau de două tipuri: comerciale
(sau de ghildă) şi meşteşugăreşti. Certificatele comerciale mai acordau, în
afară de dreptul la comerţ şi titlul comercial, avantaje personale.
Certificatele meşteşugăreşti nu acordau nici un fel de avantaje personale, în
afară de dreptul la comerţ, potrivit legii.
Certificatele comerciale erau de două categorii: pentru
negustorii de ghilda întâi – care făceau comerţ cu ridicata şi pentru negustorii
de ghilda a doua – care făceau comerţ cu amănuntul. Certificatele meşteşugăreşti
erau de 5 tipuri: pentru comerţul mărunt, pentru comerţul ambulant, pentru
transportul la domiciliu, meşteşugurile mic-burgheze şi cele eliberate
vânzătorilor[13].
Atât certificatele comerciale, cât şi cele meşteşugăreşti
permiteau negustorilor să dispună, în locul unde ei activau, de un număr nelimitat
de întreprinderi comerciale sau industriale, dar cu procurarea unor bilete
speciale pentru fiecare din ele. În plus, negustorul era obligat să procure,
contra plată, cel puţin un bilet ce-i acorda dreptul de a poseda o
întreprindere comercială sau industrială. Ambele tipuri de certificate puteau
fi acordate persoanelor de ambele sexe, cetăţenilor ruşi şi celor străini de toate
stările sociale, în afară de slujitorii cultului, militari şi persoane cu
funcţie de răspundere[14].
Taxa pentru certificatele comerciale nu depindea, ca în
trecut, de mărimea capitalului declarat, fiind stabilită în baza Regulamentului
din 14 noiembrie 1824, ci de situaţia economică a regiunii în care negustorul
avea viza de reşedinţă. Cu cât mai dezvoltată economic era regiunea, cu atât
mai dezvoltat era comerţul, cu atât mai extinse erau căile comerciale etc. şi –
cu atât mai mare era taxa. Această regulă se reflecta asupra tuturor
certificatelor comerciale şi meşteşugăreşti, în afară de taxa pentru
certificatele comerciale negustoreşti de ghilda întâi, care constituia în toate
regiunile 265 ruble[15].
Pentru certificatele comerciale de ghilda
a doua, precum şi pentru certificatele meşteşugăreşti taxa se încasa în
dependenţă de localităţi, care erau împărţite în 5 categorii. În categoria
întâi intrau cele mai mari centre comercial-industriale – Sankt
Petersburgul, Moscova, Odesa şi Riga. În categoria a doua intrau oraşele ce
aveau o mare însemnătate comercială şi o populaţie în număr nu mai mic de 34
mii de oameni – în total 23 oraşe şi un sat, în numărul cărora intra şi oraşul
Chişinău. Din categoria a treia făceau parte oraşele şi localităţile ce
dispuneau de industrie manufacturieră. Din această categorie făceau parte
oraşele Akkerman, Bender şi Hotin[16].
În categoria a patra intrau judeţele cu un nivel relativ înalt de dezvoltare a meşteşugului
ţărănesc, încadrate în relaţiile marfare, în care erau surplusuri de produse
agricole şi care aveau căi comerciale sigure de comercializare a mărfurilor.
Din această categorie făceau parte judeţele Chişinău, Akkerman, Bender, Orhei,
Soroca, Hotin şi Iaşi. Categoria a cincea cuprindea celelalte judeţe[17]
cu o industrie destul de slabă, un volum redus al producţiei agricole, a cărei
comercializare era împiedicată de lipsa pieţelor sau a căilor comerciale[18].
Taxa pentru certificatele comerciale
de ghilda a doua depindea de categoria regiunii unde se ocupa cu comerţul
negustorul: pentru regiunea de categoria întâi – 65 rub., a doua –
55 rub., a treia – 45 rub., a patra – 35 rub. şi
pentru regiunea de categoria a cincea – 25 rub., iar taxa pentru
certificatele ce permiteau comerţul mărunt constituia, respectiv, 20, 18, 15,
10 şi 8 ruble.[19].
Mărimea taxelor pentru biletele ce acordau dreptul de a poseda întreprinderi
comerciale şi industriale depindea, ca şi taxele pentru certificatele
comerciale, de categoria regiunii în care activa negustorul şi varia: pentru
negustorii de ghilda întâi de la 30 la 10 rub., pentru cei de ghilda a doua –
de la 20 la 5 rub., iar pentru negustorii care se ocupau cu comerţul
mărunt – de la 10 la 2 ruble.
La stratificarea negustorilor în
ghilde comerciale în Basarabia ţarismul a fost nevoit să ţină cont de unele
particularităţi înrădăcinate aici pe parcursul secolelor. Regulamentul din 1818
determina statutul economic şi juridic şi al negustorilor. În Regulament se prevedea că „negustorilor…li se
acordă dreptul comerţului liber, reglementat de normele generale în vigoare în
Imperiu”[20]. Vom constata însă că negustorii
nu vor putea beneficia de aceste privilegii, din simplul considerent că în
Basarabia nu era aplicată structura de ghildă în care erau împărţiţi negustorii
şi mica burghezie din Rusia[21].
Ulterior aceste prevederi legislative ale Regulamentului referitor la
negustori şi mica burghezie au fost doar confirmate[22].
Izvoarele de arhivă datate cu anul 1828 atestă că „…în categoria negustorilor
şi mic-burghezilor sunt incluşi, fără excepţie, toţi locuitorii oraşelor
înscrişi în listele contribuabililor; deoarece în Basarabia locuitorii nu sunt
împărţiţi în clase, iar negustorii nu sunt stratificaţi în ghilde, în cadrul
acestei stări sociale sunt incluşi toţi acei care au capitaluri băneşti şi sunt
predispuşi spre a se ocupa cu comerţul”[23].
Dat
fiind că în Basarabia negustorii nu erau stratificaţi în ghilde ca acei din
guberniile interne ruse, „…cei ce se ocupau cu comerţul plăteau în vistieria
statului acel impozit, care era prevăzut pentru starea socială la care
aparţinea fiecare din ei…, impozit care nu depăşea însă 15 lei pe an”[24].
Prin această facilitare în Basarabia au fost atraşi numeroşi negustori străini,
atât de peste hotare, cât şi din guberniile interne ruse. Caracterizând oraşul
Akkerman, şeful vămilor de control N.Baikov scria în 1813: „…mulţi negustori
greci, armeni şi evrei s-au aşezat aici cu traiul, fiind atraşi de avantajele
aşezării geografice a provinciei şi practică
nu doar comerţul interior, dar şi exportă …diferite produse pentru a le realiza
în Odesa şi în gubernia Herson”[25].
Documentele de arhivă conţin un bogat şi variat material
despre negustorii străini şi cei din guberniile ucrainene şi ruse statorniciţi
în Basarabia. În rândul acestora se deosebesc, în special, evreii, grecii şi
armenii[26].
Ei deţineau poziţiile-cheie în comerţul interior şi exterior, îndeosebi în
capitală, în centrele judeţene şi în oraşele-porturi Ismail, Chilia, Reni şi
Akkerman. Generalul rus Kozacikovski, în raportul „Descriere succintă a Basarabiei”,
datat cu 6 martie 1819, scria că „…toate sferele comerţului au fost
acaparate de greci şi evrei, care i-au oprimat pe moldovenii molatici şi ursuzi
în speculaţii, devenind astfel unicii negustori”[27].
[1] Е.Анисимов. Время петровских реформ. – Ленинград, 1989, с. 325.
[2] И.Я. Рудченко. Исторический очерк обложения торговли и
промыслов в России, с приложением материалов по торговой промышленной
статистике. – СПб., 1893, с. 118-119.
[3] Ibidem, p. 144.
[8] I.Ia. Rudcenko. Op. cit., p. 178-183;
A.H. Kуломзин, В.Г. Рейтерн-Нолькен. М.Х. Рейтерн. Биографический очерк. С приложениями из посмертных
записок М.Х. Рейтерна. – СПб., 1910, с. 44.
[11] Ibidem, p. 156-157.
[12] Ibidem, p.158.
[13] Ibidem, p. 159-160.
[15] Ibidem, p. 162. Anexa,
p. 56.
[16] În timpul aplicării
Regulamentului în clasa a treia au fost incluse toate oraşele
Basarabiei, în afară de Chişinău.
Basarabiei, în afară de Chişinău.
[17] V.I. Jukov constată că
în clasa a cincea intra doar partea de sud-vest a Basarabiei ce cuprindea
localităţile Cahul, Ceadâr-Lunga şi Leova (В.И. Жуков. Города Бессарабии. Очерки
социально-экономического развития, с. 268).
[19] Ibidem, p. 162. Anexa,
p. 56.
[20] Устав образования Бессарабской области 1818 г., с. 19.
[21] În amănunte, a se vedea: Valentin Tomuleţ. Politica comercial-vamală a ţarismului în
Basarabia şi influenţa ei asupra constituirii burgheziei comerciale (1812-1868). –
Chişinău, 2002, p. 226-258.
[22] În decizia Consiliului
Regional din 1836 se menţiona că la cele prevăzute în Statutul din 1818
referitor la aceste două categorii sociale „..nu se mai poate adăuga nimic” (ANRM, F. 3,inv. 1, d. 214, cert.
18, f. 157-181).
[23] ANRM,
F. 2, inv. 1. d. 1199, f. 4-4 verso.
[24] AISR,
F. 560, inv. 4, d. 402, f. 22-22 verso.
[25] Ibidem,
F. 19, inv. 3, d. 129, f. 222.
[26] Valentin Tomuleţ. Activitatea
comercială a negustorilor armeni în Basarabia în prima treime a sec. al XIX-lea. –
În: Tiragetia. Anuarul Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei. Anuar
IV-V. – Chişinău, 1997, p. 239-250; Idem. Burghezia evreiască din Basarabia sub raport îndeletnicitar (în baza
datelor statistice inedite din 1858). – În: Analele Ştiinţifice ale Universităţii
de Stat din Moldova. Seria „Ştiinţe socioumane”. – Chişinău, 1998,
p. 73-80; Idem. Influenţa
activităţii comerciale a negustorilor evrei asupra evoluţiei stărilor mijlocii
din Basarabia (anii 1812-1868). – În: Sympozia Professorum. Seria „Istorie”.
Materialele Sesiunii ştiinţifice din 4-5 mai 2001. – Chişinău, 2001,
p. 47-53.
[27] AIMSR,
F. AM, inv. 182 “a”, cert. 7, f. 12.