CORDON SANITARO-VAMAL (таможенно-карантинная
линия) – termen cu semnificaţie dublă pentru Basarabia: 1.
cordon sanitaro-vamal de la Nistru şi 2. cordon sanitaro-vamal de la Prut şi Dunăre.
1. Cordonul sanitaro-vamal
de la Nistru a fost instituit în 1793, după anexarea la Rusia, potrivit
Tratatului de la Iaşi, a teritoriilor din partea stângă a Nistrului[1], în
scopul protejării hotarelor de vest ale Imperiului
de pătrunderea molimei şi a mărfurilor de contrabandă. În acest an a fost
instituită carantină la Dubăsari, iar prin decretul din 8 august
1795 – la Iampol[2].
Ulterior, carantine au fost instituite la Movilău şi Ovidiopol. Deşi
carantinele puneau mari obstacole în extinderea comerţului, în special atunci
când erau raportate cazuri epidemiologice, necesitatea lor nu poate fi pusă la
îndoială. Linia sanitară era dublată concomitent şi de cea vamală. Prin
decretul Ecaterinei a II-a din 7 decembrie 1792 a fost instituită vama de la
Iagorlâk[3].
Ulterior, prin decretul din 27 ianuarie 1795, la Dubăsari a fost
instituită vama principală de frontieră, la Ovidiopol – un post vamal[4], iar
prin decretul din 8 august au fost instituite (la Iampol şi Jvaneţ) încă
două vămi, iar la Movilău – un post vamal[5]. La 17 martie
1805, la iniţiativa lui A.E. de Richelieu un post vamal este instituit şi
la Maiaki[6]. Nefiind păzit cu stricteţe de corpul de grăniceri,
cordonul sanitaro-vamal de la Nistru la hotarele cu Basarabia
includea două carantine – de la Dubăsari şi de la Movilău, patru vămi – de la Dubăsari, Movilău, Iagorlâk, Maiaki şi două posturi vamale – de la Isakoveţ şi Parcani, care intrau în componenţa districtelor vamale Dubăsari şi Odesa[7]. Ulterior, în 1811, la Nistru sunt instituite districtul vamal Dubăsari, în a cărui subordine erau vămile şi posturile vamale de la Isakoveţ până la Dubăsari, şi districtul vamal Odesa, cu vămile Odesa, Maiaki, Herson şi Nikolaev[8].
includea două carantine – de la Dubăsari şi de la Movilău, patru vămi – de la Dubăsari, Movilău, Iagorlâk, Maiaki şi două posturi vamale – de la Isakoveţ şi Parcani, care intrau în componenţa districtelor vamale Dubăsari şi Odesa[7]. Ulterior, în 1811, la Nistru sunt instituite districtul vamal Dubăsari, în a cărui subordine erau vămile şi posturile vamale de la Isakoveţ până la Dubăsari, şi districtul vamal Odesa, cu vămile Odesa, Maiaki, Herson şi Nikolaev[8].
Oficial, doar prin aceste puncte se permitea trecerea, în
baza documentelor corespunzătoare, a persoanelor care veneau în sau plecau din
Imperiu, importul şi exportul mărfurilor. Căile comerciale principale duceau
spre Sublima Poartă Otomană şi spre unele posesiuni ale Imperiului
Habsburgic. La trecerea frontierei, de la fiecare persoană se percepea o taxă,
iar mărfurile erau impuse impozitului potrivit tarifului vamal din 1797.
Carantina, atât pentru oameni, cât şi pentru animale şi mărfuri, se respecta
timp de 10-14 zile în condiţii nefavorabile. Sustragerea de la această operaţie
se pedepsea foarte sever, inclusiv cu moartea[9].
2.
După anexarea Basarabiei la Rusia frontiera Imperiului este transferată pe
râurile Prut, Dunărea şi pe litoralul de nord-vest al Mării Negre, unde urma să
fie constituit un nou serviciu vamal şi de carantină[10].
Instituit oficial abia în 1817,
cordonul includea vămile Noua Suliţă, Sculeni, Reni şi posturile vamale
Lipcani, Leova, Ismail şi Akkerman ce intrau în componenţa districtelor vamale
Sculeni şi Ismail[11].
La trecerea frontierei se încasa o taxă vamală, stabilită după regulile moldoveneşti,
în mărime de 3% ad valorem[12].
În pofida măsurilor întreprinse, cordonul sanitaro-vamal de la Nistru a fost păstrat.
În baza Regulamentului
organizării administrative a Basarabiei adoptat de Alexandru I la 29 aprilie
1818 au fost stabilite şi statele de funcţii pentru vămile şi posturile vamale
şi carantinale amplasate la hotarul de apus al Basarabiei (Tabelul 23).
Tabelul 23
Statele de funcţii şi sumele alocate pentru întreţinerea funcţionarilor şi
cancelariilor vămilor, posturilor vamale şi carantinale amplasate la hotarul de apus al Basarabiei, potrivit Regulamentului din 29 aprilie
1818*
Locul amplasării
vămilor, a punctelor
vamale şi carantinale
|
Denumirea instituţiei vamale
|
Numărul de
funcţionari
|
Sumele
alocate pentru
salarii şi
cheltuieli de
cancelarie
(în rub.)
|
Carantine
|
Funcţionari
şi
slujitori
|
Sumele
alocate pentru
salarii şi
cheltuieli de
cancelarie
(în rub.)
|
|
Vamă
|
Punct vamal
|
||||||
Noua-Suliţă
|
1
|
-
|
9
|
2750
|
-
|
-
|
-
|
Lipcani
|
-
|
1
|
6
|
1390
|
1
|
12
|
2500
|
Sculeni
|
1
|
-
|
8
|
2470
|
1
|
48
|
13530
|
Leova
|
-
|
1
|
6
|
1390
|
1
|
12
|
2500
|
Ismail
|
-
|
1
|
8
|
1970
|
1
|
44
|
4700
|
Reni
|
1
|
-
|
9
|
2750
|
1
|
80
|
15730
|
Akkerman
|
-
|
1
|
8
|
1970
|
1
|
44
|
4700
|
În total
|
3
|
4
|
54
|
14690
|
6
|
240
|
43660**
|
* Устав образования Бессарабской области 1818 г. –
Кишинев, 1818, с. 191-205; Paul Mihail, Zamfira Mihail. Acte în limba română tipărite în Basarabia. I. 1812-1830. – Bucureşti, 1993, p. 106-112.
** În suma totală n-au fost incluse 2050 rub. pentru întreţinerea
şefului cordonului sanitar, a secretarului şi cheltuielile de cancelarie.
Pentru apărarea hotarului de pătrunderea
molimei, potrivit dispoziţiei imperiale din 1 august 1829, carantinele de la
Prut şi Dunăre şi cele de la Nistru au fost subordonate direct guvernatorului
general al Novorosiei şi Basarabiei, căruia i s-au acordat drepturi nelimitate
în baza Regulamentului carantinal din 21 august 1818[13].
Problema transferării cordonului
vamal de la Nistru la noua frontieră cu Basarabia este discutată de Consiliul de
Miniştri la 13 septembrie 1830, aceasta fiind prezentată de ministrul de Finanţe
E.F. Kankrin Departamentului comerţului exterior încă la 9 august. La
şedinţă au fost discutate şi aprobate 3 documente:
1. Proiectul Regulamentului privind
ordinea de transferare a cordonului vamal de la Nistru la Prut şi Dunăre;
2. Noile state de funcţii ale districtelor
vamale din Basarabia;
3. Proiectul decretului Senatului
Guvernant privind aplicarea în Basarabia, începând cu anul 1831, a Regulamentului
ghildelor[14].
Regulamentul cu privire la ordinea de transferare a cordonului vamal de la
Nistru şi organizarea lui la hotarul cu Basarabia a fost semnat abia la 26 septembrie 1830[15].
Acesta era alcătuit din 2 capitole.
Capitolul I stabilea principiile generale în baza cărora urma să fie lichidat cordonul
vamal de la Nistru ce despărţea Basarabia de guberniile ruse. Articolul 1
prevedea că data transferării cordonului vamal urma să fie stabilită de ministrul
de Finanţe, cu acordul preventiv al ministrului de Interne şi al guvernatorului
general al Novorosiei şi Basarabiei. Articolul 2 determina măsurile preventive stabilite pentru transferarea
cordonului vamal: organizarea salinelor din Basarabia (decizie deja adoptată de
Consiliul de Stat); aplicarea, începând cu 1831, a Regulamentului ghildelor în
Basarabia; instituirea districtelor vamale şi a pazei vamale de frontieră în
Basarabia; pregătirea încăperilor pentru oficiile vamale şi, în măsura
necesităţilor, pentru paza vamală de frontieră[16].
Capitolul II al Regulamentului era alcătuit
din 4 compartimente.
Compartimentul 1 (art. 3-16) prevedea instituirea districtelor vamale şi a pazei vamale de frontieră.
În Basarabia
erau instituite două districte vamale: din partea de sus a Dubăsarilor, sau
Sculeni – de la hotarele guberniei Podolia
şi până la judeţul Ismail, şi din partea de jos a Dubăsarilor, sau
Ismail – de la hotarele judeţului Ismail până la gurile Dunării pe litoralul Mării Negre spre Akkerman şi mai departe până la sfârşitul limanului Nistrului[17].
şi până la judeţul Ismail, şi din partea de jos a Dubăsarilor, sau
Ismail – de la hotarele judeţului Ismail până la gurile Dunării pe litoralul Mării Negre spre Akkerman şi mai departe până la sfârşitul limanului Nistrului[17].
În districtul vamal Sculeni erau înfiinţate două vămi – la Noua
Suliţă şi la Sculeni, care au fost egalate în drepturi cu vămile de clasa întâi
şi aveau dreptul să perceapă taxe vamale de la mărfurile permise potrivit tarifului
în porturile Odesa şi Feodosia, dar fără a li se acorda dreptul de înmagazinare.
Această circumscripţie includea două posturi vamale – la Lipcani şi la
Leova[18].
Din districtul vamal Ismail făceau parte vama Ismail,
căreia i s-a păstrat dreptul de înmagazinare acordat la 6 octombrie 1828[19] şi două
posturi vamale – din Reni şi din Akkerman[20].
Posturile vamale îşi păstrau
statutul de altădată, acordat tuturor posturilor vamale de la hotarele de vest
ale Rusiei.
Odată cu instituirea noilor districte
vamale în Basarabia au fost desfiinţate districtul vamal Dubăsari cu vămile
Movilău şi Dubăsari şi paza vamală, iar în districtul vamal Odesa –
posturile vamale Maiaki şi Parcani[21].
Paza vamală a districtului vamal Odesa, situată la Nistru, a fost transferată
(în afară de paza necesară pe limanul Nistrului) pe litoralul Mării Negre –
între Kinburn şi Perekop şi pe limanul Bugului şi Niprului, unde paza vamală lipsea.
În legătură cu instituirea în Basarabia a celor două districte
vamale şi cu egalarea în drepturi a funcţionarilor vamali cu cei de la instituţiile
vamale de la hotarele de vest ale Rusiei, a fost constituit un nou personal
vamal[22].
Pornind de la faptul că
componenţa numerică a pazei din Basarabia necesita investigaţii suplimentare,
ţinându-se cont de supravegherea sanitară, ministrul de Finanţe urma să
prezinte pentru confirmare şi personalul pazei vamale de hotar în cele două districte
vamale[23].
Compartimentul 2 (art. 17-27) stabilea locul de amplasare a clădirilor vamale şi cantonării
pazei vamale.
Vămile şi posturile vamale în Basarabia
urmau să-şi aibă sediul atât în clădirile deja existente, cât şi în cele
arendate de la locuitori şi de la moşieri.
Paza vamală
era amplasată în acele clădiri în care până acum se aflase forţele ce asigurau
paza cordonului sanitar. În cazul în care acestea se dovedeau a fi insuficiente
sau incomode, urmau să fie arendate clădiri de la locuitori, iar acolo unde la
hotarul de frontieră nu erau situate aşezări, la început trebuiau construite
bordeie sau alte construcţii, pentru ca ulterior să fie construite clădiri
durabile pentru paza sanitară[24].
Compartimentul 3 al Regulamentului prevedea măsurile de transferare a cordonului vamal de la
Nistru.
Până la suprimarea cordonului
vamal de la Nistru se preconiza să fie organizate preventiv vămile şi posturile
vamale ale districtului vamal actual Basarabia, potrivit noilor reguli şi
întărite, la început, reieşind din condiţiile concrete. După suprimarea
cordonului vamal de la Nistru vămile de la noua frontieră vamală erau
completate parţial din funcţionari aflaţi în serviciu, îndeosebi din cei de la
Nistru, care cunoşteau mai bine noul sistem vamal. Concomitent au fost numiţi
şefii districtelor vamale[25].
Organizarea pazei vamale în
Basarabia a fost amânată până la confirmarea statelor de funcţii, iar în cazul
în care această organizare nu va fi adoptată până la transferarea cordonului
vamal de la Nistru, paza vamală se forma preventiv din 3 companii ale districtului
vamal Dubăsari, 2 companii formate în Radziwil şi o companie deja existentă la
hotarul Basarabiei cu Austria. Patru companii erau puse la dispoziţia districtului
vamal Sculeni şi două – celui de la Ismail[26].
Prin dispoziţia ministrului de Finanţe
era numit un comandant de subbrigadă pentru organizarea preventivă a pazei
vamale în Basarabia. El conducea şi cu unităţile de pază care se aflau în
Basarabia până la sosirea celor 3 companii din districtul vamal Dubăsari, după
care acestea treceau în subordinea comandantului de subbrigadă din Ismail.
Ministrul de Finanţe numea preventiv pentru paza vamală din Basarabia câţiva
gardieni şi ajutori alături de cei care au fost confirmaţi în baza statelor de funcţii
precedente[27].
Compartimentul 3 mai
includea un şir de articole (art.20-26) privind modalitatea transferării
cordonului vamal de la Nistru, formării statelor de funcţii şi acordării
mijloacelor băneşti necesare pentru administraţia vamală etc.[28]
Odată cu
suprimarea cordonului vamal de la Nistru a fost abrogat şi Regulamentul cu
privire la comerţul cu Basarabia din 17 februarie 1825. Potrivit acestor
articole, vămile şi posturile vamale din Basarabia urmau ca, înainte cu 6
săptămâni până va fi transferat cordonul vamal de la Nistru (prin vama Ismail
şi postul vamal Reni – cu 2 luni înainte), să anuleze toate dispoziţiile
Regulamentului din 17 februarie 1825 privind transportarea prin Basarabia
în Rusia a mărfurilor şi din acel moment să activeze în baza tarifului şi a legilor
vamale comune[29].
Compartimentul 4 (art. 28-31) al Regulamentului reglementa problema privind mânatul animalelor
de peste hotare la iernat şi păşunat în Basarabia.
Potrivit Regulamentului, mânatul
vitelor (în afară de cai) la iernat şi păşunat în Basarabia era permis fără
achitarea taxei vamale, cu condiţia că înapoi peste hotare vor fi mânate tot
atâtea animale câte au fost aduse, şi în nici un caz mai multe.
În schimb, când vitele erau
scoase din Basarabia, se percepea taxa vamală stabilită de tariful vamal,
excepţie făcând vacile pentru care se percepea doar jumătate din taxa vamală.
Aceste reguli privind mânatul de peste
hotare a animalelor la iernat şi păşunat în Basarabia erau stabilite pentru o
perioadă de cel puţin 3 ani, începând cu 1 ianuarie 1831[30].
După adoptarea deciziei din 26 septembrie 1830,
toate chestiunile ce intrau în competenţa vămii Movilău şi a postului vamal
Kameniţa au fost transmise vămii Noua Suliţă, iar ale celui din Dubăsari –
vămii Sculeni[31]. Ulterior, vămile de clasa
întâi din Rusia au fost divizate, potrivit drepturilor acordate, încă în două
categorii. Vămile din Noua Suliţă şi Sculeni erau considerate vămi de clasa
întâi, categoria a doua. În localitatea Lipcani, până la 1 ianuarie 1861 a
existat un post vamal care a fost schimbat de la această dată în vamă de clasa
a treia, categoria a doua[32].
Potrivit decretului din 30 august 1830, cordonul
sanitar de la Prut, Dunăre şi Nistru a fost transmis în subordinea generalului
Rot[33].
La 6 octombrie 1830 a urmat decizia împăratului Nicolai I, potrivit căreia
odată cu intrarea contelui M.S. Voronţov în funcţia de guvernator general
al Novorosiei şi Basarabiei lui i se încredinţau şi toate chestiunile legate de
administrarea în Basarabia a carantinelor, precum şi a celorlalte instituţii
administrative. În administrarea acestor instituţii M.S. Voronţov urma să
se conducă de regulamentele şi dispoziţiile în vigoare de până la intrarea sa
în funcţie[34].
După adoptarea deciziei din 26 septembrie
1830 au fost luate măsurile de rigoare pentru transferarea cordonului vamal de la
Nistru la Prut şi Dunăre. Deja la 10 noiembrie 1830 Krasovski, care
îndeplinea funcţia de guvernator general, scria guvernatorului civil al
Basarabiei despre dispoziţiile privind regulile de transferare a cordonului
vamal:
1. Şefii districtelor
vamale Odesa şi Basarabia urmau să stabilească posturi pentru paza vamală luând
în consideraţie opinia şefilor carantinelor locale.
2. Tot ei primeau
dispoziţii de a-i plasa pe funcţionarii pazei vamale în locurile noi de dislocare
în districtele vamale Odesa şi Basarabia, potrivit dispoziţiilor ministrului de
Finanţe adresate şefului cordonului sanitar generalului Rot.
3.
Urmau să fie luate
măsuri pentru a pune la dispoziţie, potrivit Regulamentului militar, locuinţele
şi banii necesari pentru a asigura transferarea pazei vamale de pe Nistru
(inclusiv a celei din Radziwil) în Basarabia şi pe ţărmul Mării Negre, limanurile
Bug şi Nistru[35].
Termenul de transferare a cordonului
vamal de la Nistru urma să fie stabilit printr-o decizie specială a ministrului
de Finanţe[36].
Odată
cu instituirea noilor districte vamale în Basarabia, începând cu 1 martie
1831, au fost desfiinţate vămile districtului vamal Dubăsari[37], iar
în districtul vamal Odesa – posturile vamale Maiaki şi Parcani[38].
La 4 ianuarie
1833 a fost publicat un nou Regulament despre carantine, potrivit căruia toate
carantinele erau împărţite în 3 categorii: carantine centrale sau de bază,
carantine speciale şi posturi carantinale de uscat şi de coastă.
Potrivit
Regulamentului despre carantine, în districtul vamal Sculeni au fost
înfiinţate: în Sculeni – o carantină centrală, în Leova – o carantină
specială şi în Lipcani – un post de carantină; în districtul vamal Ismail:
în Ismail – o carantină centrală, în Reni – o carantină specială, în Akkerman şi Bazarciuk – posturi de
carantină. La Nistru s-au păstrat carantinele interne în Dubăsari,
Movilău şi Isakoveţ, iar în Parcani – un post de carantină[39]. La
17 februarie 1842 postul de carantină din Akkerman este transferat din delta
Nistrului în coasta Akkermanului[40].
Cordonul sanitar de la Nistru cu carantinele de rezervă
din Isakoveţ, Dubăsari, Movilău şi postul de carantină din Parcani au fost
lichidate abia la 5 februarie 1846[41].
Ulterior, în legătură cu declanşarea războiului Crimeei, în octombrie 1853
cordonul sanitar de la Nistru a fost restabilit[42],
iar după terminarea ostilităţilor[43],
potrivit deciziei Comitetului de Miniştri din 28 ianuarie 1858, suprimat[44].
A început să funcţioneze cordonul sanitaro-vamal de la Prut şi Dunăre cu
carantinele în Ismail, Reni, Sculeni şi Leova. Până la construirea clădirilor
permanente la linia de frontieră, aceste carantine au fost amplasate
provizoriu: cea din Ismail – în Kubei, din Reni – în Tatarbunar, din
Sculeni – în colonia Comrat şi cea din Leova – în localitatea Cărpineni[45].
În sistemul sanitaro-vamal al
Basarabiei intervin anumite schimbări după încheierea Tratatului de la Paris
din 18(30) martie 1856, potrivit căruia Rusia era nevoită să retrocedeze
Moldovei partea de sud a Basarabiei (teritoriile judeţelor Ismail şi, parţial,
Akkerman şi Cahul) cu porturile Ismail şi Reni, unde erau amplasate vămi şi
posturi vamale şi carantinale.
Noul cordon sanitaro-vamal
includea în componenţa sa două districte vamale – Kubei şi Sculeni. Din districtul
vamal Kubei făceau parte vămile Kubei, Tatarbunar şi Baştamak şi posturile
vamale Leova şi Akkerman, iar din districtul vamal Sculeni – vămile Noua
Suliţă şi Sculeni şi postul vamal în
Lipcani. Locul de reşedinţă al şefului districtului vamal Kubei era stabilit în
Akkerman, iar al celui din Sculeni – în Noua Suliţă[46]. În
activitatea carantinelor administraţia cordonului sanitaro-vamal de frontiera de
apus a Basarabiei se conducea de Regulamentul privind activitatea carantinelor
din Basarabia din 10 aprilie 1858[47].
La 30 noiembrie 1865 sunt
confirmate statele de funcţii ale vămilor în comerţul european şi asiatic
şi stabilite drepturile instituţiilor vamale de a permite mărfuri pentru
import. La hotarele de apus ale Imperiului Rus, la Prut, în categoria vămilor de clasa întâi erau confirmate
vămile din Noua Suliţă şi Sculeni. Ele aveau dreptul de a permite importul
tuturor mărfurilor străine neinterzise de tariful vamal. Termenul de încasare a
taxelor vamale, da la data intrării mărfurilor în vamă, era stabilit de un an de
zile. În categoria vămilor de clasa a treia
erau confirmate vămile din Lipcani, Kubei, Akkerman, Tatar-bunar şi Baştamak. Aceste
vămi aveau dreptul de a permite importul tuturor mărfurilor străine, în afară de
maşini şi diferite aparate, cu excepţia celor agricole, permise de tariful
vamal. Termenul de vămuire a mărfurilor, da la data intrării mărfurilor în
vamă, era stabilit de o lună de zile[48].
Ulterior, pentru înviorarea
comerţului, potrivit deciziei Senatului Guvernant din 31 mai 1873,
postului vamal Akkerman i-a fost acordat dreptul de vamă de clasa a III-a[49].
După reanexarea Sudului Basarabiei
potrivit deciziilor Congresului de la Berlin (1/13 iulie 1878), la Rusia
au trecut porturile dunărene – Ismail, Chilia şi Reni. Dar, aceste
instituţii vamale au fost deschise abia la 9 octombrie 1878[50].
Ulterior
intervin anumite schimbări şi în structura vamală. Potrivit dispoziţiei
Consiliului de Stat din 7 martie 1879, instituţiile vamale vechi amplasate
la fostul hotar cu România au fost lichidate şi instituite la noua frontieră
altele noi. Vămile din fostul district vamal Kubei (redenumit Ismail) –
Bolgrad, Tatarbunar şi Comrat, au fost lichidate şi în locul lor instituite, la
hotarul cu România, altele noi. În oraşul Ismail a fost instituită vama
principală de antrepozit Ismail, în oraşul Reni – vama de clasa întâi
Reni, iar în târgul Leova – vama de clasa a treia Leova. Posturi vamale au
fost instituite în oraşul Chilia, târgul Vâlcov, oraşul Cahul, în delta Prutului,
la podul şi şoseaua care ducea la Galaţi (Усть-Прутская),
şi postul vamal Falcea, vis-à-vis de târgul românesc Falcea. În sătişorul Cotul
Morii, în apropiere de târgul românesc Drăsliceni, a fost instituit un punct de
trecere. Posturilor vamale Chilia, Vâlcov şi Cahul li s-a acordat dreptul
vămilor de clasa a treia, cu condiţia ca mărfurile importate de peste hotare,
până la amenajarea acestor posturi, să nu rămână în depozite timp de 3 luni,
dar să fie supuse imediat taxelor vamale. Pentru întreţinerea acestor
instituţii
vamale guvernul a alocat anual din bugetul statului 62173 rub. (50210 rub. – pentru salarii şi 11963 rub. – pentru decoraţii şi diferite indemnizaţii funcţionarilor vamali)[51].
vamale guvernul a alocat anual din bugetul statului 62173 rub. (50210 rub. – pentru salarii şi 11963 rub. – pentru decoraţii şi diferite indemnizaţii funcţionarilor vamali)[51].
În anul 1883, în locul
districtelor vamale Sculeni şi Ismail a fost înfiinţat un singur district –
districtul vamal Basarabia.
[1] А.Скальковский. Хронологическое обозрение истории
Новоросcийского края (1731-1796), с. 216.
[2] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXIII,
1789-1796, №17373. – СПб., 1830, c. 758.
[3] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXIII,
1789-1796, №17387. – СПб., 1830, c. 385.
[4] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXIII,
1789-1796, №17300. – СПб., 1830, c. 642.
[5] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXIII,
1789-1796, №17373. – СПб., 1830, c. 758.
[6] ASRO, F.1, inv. 248,
d. 169, f. 80.
[7] ANRM, F. 134,
inv. 3, d. 10, f. 3; Коммерческая газета, 1825, №9, 31 марта;
А.Скальковский. Хронологическое обозрение
истории Новоросcийского края (1731-1796), с. 216; B.А. Кочергин. Наброски по истории города Дубoссар и
прилежащего Поднестровья (Херсонской губернии) (1648-1870), с. 25.
[8] V.A. Kocerghin. Op. cit., p. 27.
[9] Paul Mihail, Zamfira Mihail.
Acte în limba română tipărite în
Basarabia, 1812-1830, p. 285-286.
[10] Despre instituirea
cordonului sanitaro-vamal la Prut şi Dunăre, a se vedea mai detaliat: Valentin Tomuleţ. Consideraţii privind regimul
vamal al Basarabiei în perioada 1812-1830. – În: Tyragetia. Muzeul
Naţional de Istorie a Moldovei. Anuar VI-VII. – Chişinău, 1998,
p. 209-214.
[11] ANRM, F. 5,
inv. 1, d. 10, f. 61.
[12] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXI,
1781-1783, №15757. – СПб., 1830, c. 119.
[13] ПСЗРИ. Собр. II, т. IV,
1829, №3058. – СПб., 1830, c. 569-570.
[14] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 1570, f. 23.
[15] Ibidem.
[16] Ibidem, f. 24.
[17] Ibidem.
[18] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 1570, f. 24-24 verso.
[19] Ibidem, F. 151,
inv. 1, d. 2, f. 72.
[20] Ibidem, F. 2,
inv. 1, d. 1570, f. 24 verso.
[21] Ibidem, f. 24 verso.
[22] Districtul vamal Sculeni era alcătuit din aparatul
administrativ – şeful districtului, ajutat de şapte funcţionari, pentru a
căror întreţinere erau alocate 11800 rub.; vămile Noua Suliţă şi Sculeni,
formate din şefii vămilor ajutaţi de către 20 funcţionari (13050 rub.);
posturile vamale Lipcani şi Leova, formate din şefii posturilor vamale ajutaţi
de către 6 funcţionari (3500 rub). Districtul
vamal Ismail era alcătuit din aparatul administrativ – şeful
districtului ajutat de cinci funcţionari (9200 rub.); vama Ismail, formată
din şeful vămii ajutat de 33 funcţionari (18070 rub.) şi postul vamal Reni
format din şeful postului vamal ajutat de 7 funcţionari (4650 rub.).
Pentru reparaţia drumurilor şi întreţinerea vaselor comerciale erau alocate 15
mii ruble (Ibidem, f. 27-27
verso, 31).
[23] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 1570, f. 24 verso.
[24] Ibidem, f. 24 verso-25.
[25] Ibidem, f. 25.
[26] Ibidem.
[27] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 1570, f. 25.
[28] Ibidem, f. 25 verso-26.
[29] Ibidem, f. 26.
[30] Ibidem, f. 26 verso-27.
[31] ANRM, F. 151,
inv. 1, d. 2, f. 72.
[32] Ibidem.
[33] Ibidem, F. 6,
inv. 2, d. 338, f. 14.
[34] Ibidem, f. 14-14 verso.
[35] ANRM, F. 6, inv. 2,
d. 338, f. 5-5 verso.
[36] Ibidem, f. 5 verso.
[37] Ibidem, F. 151, inv.1,
d. 2, f. 72; Коммерческая газета, 1831, 18 февраля, №14.
[38] Ibidem, F. 6,
inv. 2, d. 399, f. 3 verso.
[39] Коммерческая газетa, 1833, 5
января, №2.
[42] În noiembrie 1853 şi în
februarie 1854, guvernatorul general al Novorosiei şi Basarabiei a primit 20
mii rub. argint din partea Ministerului de Interne pentru instituirea
carantinelor în Isakoveţ, Movilău, Dubăsari, Parcani şi Ovidiopol.
[43] Generalul Stroganov i-a
raportat ministrului de Interne încă în februarie 1857 despre necesitatea
suprimării cordonului sanitar de la Nistru, dar frica de răspândirea molimei şi
nesiguranţa carantinelor de la Prut şi Dunăre l-au făcut pe acesta din urmă să
păstreze acest cordon timp de încă un an.
[45] Ibidem, p. 78-79.
[46] ASRO, F. 147, inv.1,
d. 19, f. 11-11 verso.
[47] Ibidem, F. 1,
inv. 249, d. 222, a. 1858, f. 61-63 verso.
[50] Я.С. Гросул, И.Г. Будак. Очерки истории народного хозяйства Бессарабии (1861-1905 гг.). –
Кишинев, 1972, c. 532.