COMUNITATE ARMENEASCĂ (армянское общество) – încă de la începutul epocii medievale în multe oraşe din Principatele
Române populaţia armenească era unită în cadrul obştii religioase armeano-gregoriene.
Obştea acorda populaţiei orăşeneşti armeneşti o anumită autonomie: dreptul de a
alege din cadrul membrilor săi sfatul bătrânilor obştii. Obştea administra nu
doar cu viaţa spirituală a membrilor obştii, dar se implica direct şi în
întrebările legate de comerţ, meşteşugărit; îndeplinea funcţii juridice şi
fiscale etc. Un rol important în cadrul obştii aveau negustorii bogaţi şi clerul.
După anexarea Basarabiei la Rusia şi după
ce ţarismul rus a acordat regiunii un şir de privilegii, inclusiv comerciale[1], a sporit
numărul micilor comercianţi şi al negustorilor (îndeosebi al armenilor) pe
pieţele orăşeneşti locale veniţi nu doar din guberniile ucrainene şi ruse, dar
şi de peste hotare. Către 1817 numărul armenilor stabiliţi cu traiul în
Basarabia constituia 2738 de persoane (544 familii), sau 0,25% din toţi locuitorii
ţinutului. Partea considerabilă a populaţiei armeneşti era concentrată în
câteva judeţe: Orhei – 229 familii (598 – bărbaţi, 547 – femei),
Bender – 153 (392 – bărbaţi, 373 – femei), Ismail –
96 (259 – bărbaţi, 231 – femei), Hotin – 34 (92 – bărbaţi,
78 – femei) şi Iaşi – 32 familii (89 – bărbaţi, 81 – femei)[2].
Destul de numeroasă era şi obştea
armenească din Chişinău, unde armenii deţineau poziţii importante atât în
comerţul interior, cât şi în cel exterior. Potrivit tabelului de taxare privind
impozitul bir şi prestaţiile locale pe anul 1818, obştea armenească din Chişinău
constituia 101 familii[3].
Mulţi armeni s-au transferat cu traiul în Basarabia la începutul sec. al
XIX-lea, având sprijinul autorităţilor imperiale. Potrivit decretului din 30 ianuarie
1802, armenilor din Grigoriopol li se permitea stabilirea cu traiul în alte
oraşe. Obţinând acest drept, mulţi din ei au părăsit acest oraş şi au trecut cu
traiul în Chişinău. Şefii obştii armeneşti din Chişinău Kalos Bogdasarov, Hadji
Vemson, Marderos Cernitov şi Kirkar Hadji Bogdasarov scriau la 6 septembrie
1821 că „încă până la ocuparea regiunii Basarabia de către oştirile ruseşti au
venit împreună cu alţi armeni din oraşul Grigoriopol (gubernia Herson) în
oraşul Chişinău, unde s-au statornicit cu traiul, se ocupă cu comerţul şi
achită împreună cu alţi locuitori dările şi prestaţiile”[4].
Din Grigoriopol s-au strămutat în Chişinău 26 de familii armeneşti, care s-au
aşezat în sectoarele I şi IV ale oraşului Chişinău şi se ocupau în special
cu comerţul[5].
În obştea armenească din Chişinău au
intrat şi supuşii-turci armeni, care au venit „…în 1816 din Principatul Moldova
la invitaţia armenilor din Grigoriopol”[6].
Fiind însă în primul rând negustori, ei nu s-au transferat în Grigoriopol, care
în acel timp începuse treptat să cedeze poziţiile de centru comercial portului
Odesa, dar au preferat să rămână în Basarabia (fiind, probabil, atraşi de privilegiile
comerciale acordate negustorilor basarabeni), unde în 1817 au acceptat
cetăţenia rusă şi au primit dreptul „de a locui în Chişinău şi de a se ocupa
liber cu comerţul”[7]. Potrivit datelor
din 21 decembrie 1820, aceşti armeni constituiau 17 familii (92 persoane)[8].
Între anii 1818-1820 în Chişinău se
numărau deja 116 familii de armeni; anual ei plăteau 1740 lei bir şi 1044 lei prestaţii
locale[9].
Transferarea pe teritoriul Basarabiei a armenilor
din Grigoriopol, precum şi a celor de peste hotare poate fi explicată prin
faptul că până în 1831 negustorii locali nu erau divizaţi în ghilde comerciale
şi aveau dreptul, potrivit vechilor obiceiuri moldoveneşti, de a practica liber
atât comerţul interior, cât şi cel exterior[10].
Armenii deţineau poziţii
importante în comerţul interior şi exterior, îndeosebi în sudul Basarabiei,
unde obştea armenească era destul de numeroasă. În 1813, şeful vămilor de control
N.Baikov[11], caracterizând oraşul
Akkerman, scria că „mulţi negustori greci, armeni şi evrei s-au aşezat aici
folosindu-se de avantajele aşezării geografice”, că ei se ocupă nu doar cu
comerţul interior, dar şi exportă „…diferite produse pentru a le vinde în Odesa
şi în gubernia Herson”[12].
Numărul negustorilor alogeni –
armeni, greci, evrei, bulgari, precum şi al celor veniţi din guberniile interne
ruse în oraşele-porturi din sudul Basarabiei era destul de impunător. Datele privind
repartizarea prăvăliilor în oraşul Ismail potrivit grupurilor etnice sunt
sistematizate în Tabelul 19.
Tabelul 19
Categoriile de populaţie
şi numărul de prăvălii comerciale
în oraşul Ismail în
1817*
Categoriile de populaţie
|
Numărul total
|
Raportul, în %
|
Cota prăvăliilor potrivit
apartenenţei
etnice, în % |
||
Populaţie
|
Prăvălii
|
Populaţie
|
Prăvălii
|
||
Armeni
|
272
|
37
|
3,5
|
19,9
|
13,6
|
Evrei
|
173
|
21
|
2,2
|
11,3
|
12,1
|
Greci
|
131
|
12
|
1,7
|
6,5
|
9,2
|
Bulgari
|
508
|
44
|
6,5
|
23,6
|
8,7
|
Velicoruşi
|
1722
|
33
|
22,1
|
17,7
|
1,9
|
Moldoveni
|
1726
|
27
|
22,2
|
14,5
|
1,6
|
Ucraineni
|
3251
|
12
|
41,8
|
6,5
|
0,4
|
În total
|
7783
|
186**
|
100,0
|
100,0
|
2,4
|
* ANRM, F. 5,
inv. 2, d. 495, f. 14 verso, 54, 88, 96 verso, 142 verso, 238
verso, 244 verso, 245.
** Celelalte 11 prăvălii
aparţineau altor categorii de negustori.
Datele Tabelului 19 relevă că armenilor, evreilor, grecilor şi bulgarilor,
care constituiau un număr de doar 1084 (13,9%) locuitori, le aparţineau 144
prăvălii (61,3%) din numărul total de 186, velicoruşilor în număr de 1722
(22,1%) – 33 (17,7%), moldovenilor în număr de 1726 (22,2%) – 27 (14,5%) şi ucrainenilor în număr de 3251 (41,8%) –
doar 12 prăvălii (6,5%).
Armenii din Basarabia se ocupau, în primul rând, cu
comerţul şi meşteşugăritul; alţii, mai puţini la număr, cu pomicultura şi
viticultura şi doar partea cea mai mică cu agricultura. În Ismail locuiau 73
familii de armeni (272 locuitori), uniţi în obştea armenească ce poseda 62 case
de locuit, o cafenea, un magazin şi 37 prăvălii[13].
Din numărul total de familii 15 se ocupau cu activitatea comercială, 27 –
cu comerţul cu amănuntul, 26 – cu meşteşugăritul, 2 – cu
giuvaiergeria, 2 – cu croitoria şi tăbăcăria, una – deţinea o cafenea[14]. Mulţi din ei erau destul de bogaţi. Astfel, armenii Hadji Mandrov şi Antip Nangaji, care se ocupau cu comerţul cu amănuntul, deţineau: unul – 4 prăvălii, celălalt – 3 prăvălii; Berdos Mogardicev avea în proprietate un magazin şi o prăvălie, iar Karabet Hadji Markarov – 2 clădiri şi o prăvălie[15].
giuvaiergeria, 2 – cu croitoria şi tăbăcăria, una – deţinea o cafenea[14]. Mulţi din ei erau destul de bogaţi. Astfel, armenii Hadji Mandrov şi Antip Nangaji, care se ocupau cu comerţul cu amănuntul, deţineau: unul – 4 prăvălii, celălalt – 3 prăvălii; Berdos Mogardicev avea în proprietate un magazin şi o prăvălie, iar Karabet Hadji Markarov – 2 clădiri şi o prăvălie[15].
Negustorii armeni din Chişinău deţineau
poziţii importante nu doar în comerţul interior, ei erau strâns legaţi şi de piaţa
internă moldovenească, cu care erau demult cunoscuţi. În anul 1820 negustorii
armeni din Chişinău Z.Hristovici, N.Lebedev, C.Sardatianov, Ovanes şi Mardiras
Ruşciuplu ş.a. au înaintat în Duma orăşenească din Chişinău cererea de a li
se elibera certificate comerciale pentru exportul mărfurilor basarabene peste
hotare[16].
Însă, autorităţile vamale puneau obstacole negustorilor în ce priveşte exportul
mărfurilor peste hotare, cerându-le „certificate eliberate de autorităţile locale
prin care s-ar confirma că ei într-adevăr fac comerţ în baza capitalului
propriu”[17]. De
aceea, în mai 1820, la insistenţa negustorului armean Ovanes Ruşciuplu,
autorităţile locale au fost nevoite să recunoască că „în Basarabia nu există
anumite dispoziţii privind înscrierea negustorilor în ghilde, din care
considerent tuturor locuitorilor băştinaşi ce se ocupau cu comerțul… li se
acordă dreptul de a practica liber și comerţul exterior, însă fără nici un fel de
privilegii care i-ar deosebi unii de alţii”[18].
În anii ’30-’40 ai sec. al XIX-lea, după
aplicarea în Basarabia a structurii de ghildă, mulţi negustori armeni au
devenit destul de bogaţi – de ghilda întâi (Karabet Hadji Markarov, spre exemplu), care exportau
peste hotare cantităţi însemnate de cereale, iar capitalul lor comercial
depăşea suma de 100 mii ruble argint[19].
Destul de puternice erau poziţiile armenilor în structura negustorilor de ghilda
întâi şi de ghilda a doua în oraşele-porturi Ismail, Chilia şi Reni[20].
La mijlocul sec. al XIX-lea, după includerea
Basarabiei în sistemul economic şi politic al Imperiului Rus, încadrarea
provinciei în sistemul pieţei interne ruse, lichidarea treptată a particularităţilor
sociale şi juridice ale diferitelor grupuri etnice, obştea armenească îşi
pierde statutul ei de altădată şi continuă să administreze doar viaţa
spirituală şi să acorde ajutor financiar membrilor săi.
[1] В.И. Жуков. Города Бессарабии 1812-1861 годов. Очерки
социально-экономического развития. – Кишинев, 1964, с. 172-173.
[2] Ştefan Ciobanu. Basarabia. Monografie. – Chişinău,
1993, p. 68-69.
[3] ANRM, F. 75,
inv. 1, d. 57, f. 34-35 verso, 82.
[4] Ibidem, d. 121,
f. 19.
[5] ANRM, F. 75,
inv. 1, d. 121, f. 25-26.
[6] Ibidem, f. 13 verso.
[7] Ibidem, f. 6.
[8] Ibidem, f. 3-4 verso.
[9] Ibidem, f. 13.
[10] Ibidem, d. 426,
f. 41-42.
[11] În rusește: начальник контрольных таможен, камер-юнкер 5-го класса (AISR, F. 19, inv. 3, d. 129, f. 4).
[12] AISR, F. 19,
inv. 3, d. 129, f. 222.
[13] ANRM, F. 5,
inv. 2, d. 495, f. 96 verso.
[14] ANRM, F. 5,
inv. 2, d. 495, f. 89 verso -96 verso.
[15] Ibidem, f. 89 verso,
90-90 verso, 91 verso.
[16] Ibidem, F. 75,
inv. 1, d. 103, f. 1, 3, 8, 11, etc.
[17] Ibidem, F. 5,
inv. 1, d. 86, f. 116 verso.
[18] Ibidem, f. 116-116
verso.
[19] Ibidem, d. 3200,
f. 25 verso.
[20] Tomuleţ Valentin. Rolul porturilor Ismail şi Reni în comerţul
exterior al Basa-rabiei prin Marea Neagră (1812-1856). – În: In
honorem Gheorghe Gonţa. Ţara Moldovei în contextul civilizaţiei europene.
Materialele Simpozionului Internaţional. Noiembrie 2008. – Chişinău, 2008,
p. 689-721.