MĂNĂSTIRE
ÎNCHINATĂ (преклоненныe
святым местам на Востоке монастыри) – mănăstirile din Principatele
Române şi Basarabia, care aparţineau locurilor sfinte din Orient[1].
Istoria mănăstirilor închinate
din Ţările Române este destul de veche. Încă din cele mai vechi timpuri, domnii
Moldovei şi Ţării Româneşti, boierii, precum şi patrioţii moldoveni ridicau
mănăstiri şi le înzestrau cu moşii din cele mai bune. Din sec. al XV-lea a intrat
în obişnuinţă de a încredinţa supravegherea unor din aceste mănăstiri obştilor
monahale greceşti din Răsărit. Aceste mănăstiri se numeau mănăstiri închinate.
Închinarea mănăstirilor locurilor sfinte din Ierusalim şi Grecia a fost chemată
de încrederea mult mai mare pe care o aveau fondatorii mănăstirilor şi
proprietarii de moşii faţă de clerul grecesc decât de cel local, care nu
totdeauna îndeplinea voinţa lor şi care ceda cu mult după nivelul de instruire
faţă de cel grecesc. Închinând mănăstiri, aceştia credeau că voinţa lor va fi
îndeplinită întocmai. De regulă, pentru ca obştile monahale greceşti, cărora
erau închinate mănăstirile, să fie mai cointeresate, donatorii le acordau
dreptul de a se folosi de soldul venitului de pe moşiile testamentare, pentru
acoperirea cheltuielilor legate de necesităţile mănăstirilor închinate locale
şi a cheltuielilor pentru întreţinerea şcolilor, spitalelor, orfelinatelor de pe
lângă mănăstiri, acordarea indemnizaţiilor săracilor şi pentru alte măsuri de binefacere
din acele localităţi unde se aflau mănăstirile[2].
După anexarea în 1812 a teritoriului
dintre Prut şi Nistru la Imperiul Rus, autorităţile imperiale au pus în
discuţie problema mănăstirilor închinate din Basarabia. Pe teritoriul nou-anexat
doar mănăstirea Căpriana era închinată mănăstirii Zograf de pe Sfântul Munte
Athos, în schimb erau destul de multe moşii care aparţineau mănăstirilor răsăritene.
În sec. al XIX-lea mănăstirilor greceşti le aparţineau în Basarabia 138 moşii,
cu o suprafaţă de 229202,89 desetine de pământ, iar mănăstirilor din Moldova –
35 moşii, cu o suprafaţă de 56089,76 desetine de pământ. În total, mănăstirilor
de peste hotare le aparţineau în Basarabia 173 moşii, cu o suprafaţă de 285287,65
desetine de pământ, inclusiv: 122458,32 desetine de pământ arabil, 39664,26 –
desetine de păduri, 11412,60 desetine aparţineau ţăranilor, 3647,20 aparţineau
bisericii şi 5395,24 desetine de pârloagă[3].
Tratatul de pace
de la Bucureşti din 16(28) mai 1812 nu făcea referinţă la pământurile închinate
şi la dreptul mănăstirilor de peste hotare asupra acestor moşii. Ca rezultat,
în baza articolului 7 al Tratatului de la Bucureşti, care dădea dreptul
turcilor şi cetăţenilor altor state, ce vor manifesta dorinţa de a trece din
Basarabia în posesiunile otomane, de a vinde averea şi pământul, unii egumeni
au început să vândă şi să schimbe aceste moşii. Împotriva acestor măsuri s-a
pronunţat mitropolitul Eparhiei de Chişinău Gavriil Bănulescu-Bodoni, care
dovedea că ei nu au dreptul să vândă proprietăţile mănăstireşti şi propunea să
fie stabilit un control riguros în ce priveşte administrarea acestor
proprietăţi din partea puterii eparhiale locale, iar o parte din venituri să
fie alocate pentru necesităţi de binefacere şi culturale[4].
Dar,
propunerile mitropolitului Gavriil Bănulescu-Bodoni nu au fot sprijinite de Administraţia
imperială. În reglementarea diferitelor probleme în Basarabia, Curtea de la
Sankt Petersburg se conducea de prevederile Tratatului de la Bucureşti. Ca
rezultat, în martie 1817 a urmat o dispoziţie imperială care acorda drept
juridic mănăstirilor de peste hotare asupra proprietăţilor mănăstireşti din Basarabia:
dreptul de a schimba averea imobiliară a mănăstirilor închinate în baza
articolului 7 al Tratatului de la Bucureşti; schimbul de proprietăţi se efectua
cu acordul şi confirmarea administraţiei eparhiale din Basarabia, în a cărei
subordine se aflau aceste mănăstiri. Acest drept a fost confirmat în decembrie
1846, printr-o nouă dispoziţie imperială[5].
În anii ’50
administraţia ecleziastică şi cea civilă din Basarabia s-au adresat de mai multe ori
Sfântului Sinod şi Ministerului de Interne cu rugămintea de a introduce un
control din partea administraţiei eparhiale şi a celei civile în treburile
administrării averilor mănăstirilor închinate. Dar şi de data aceasta fără
rezultat.
Doar după secularizarea, în 1864,
în România a moşiilor mănăstireşti (atât a celor răsăritene, cât şi a celor
moldoveneşti), Administraţia imperială rusă a hotărât să scoată moşiile din
Basarabia care aparţineau mănăstirilor din Moldova de sub administrarea
nemijlocită a acestor mănăstiri. La 15 mai 1864 a urmat decizia
Comitetului de Miniştri, potrivit căreia Administraţia regională din Basarabia
urma să scoată la licitaţie toate moşiile mănăstireşti subordonate Moldovei, în
prezenţa împuterniciţilor din partea mănăstirilor. Ca rezultat, în urma noului
sistem de administrare a moşiilor mănăstireşti, veniturile s-au dublat, iar
cheltuielile pentru administrarea moşiilor, comparativ cu cele trecute, erau
minimale[6].
Cât priveşte moşiile care
aparţineau mănăstirilor răsăritene greceşti, sistemul de administrare a rămas
neschimbat: administrau împuterniciţii din partea mănăstirilor; moşiile erau
date în arendă la preţuri joase; arendaşii distrugeau pădurile etc. Toate
acestea impuneau adoptarea anumitor măsuri din partea guvernului, care ar
proteja moşiile de distrugerea lor ulterioară. Ca rezultat, la 9 martie
1873 este adoptată dispoziţia Comitetului de Miniştri prin care averea imobiliară
şi pădurile din Basarabia, care aparţineau locurilor sfinte şi mănăstirilor din
Răsărit, mănăstirilor închinate din Moldova şi celor din Basarabia, precum şi
proprietăţile ce aparţineau bisericilor şi mănăstirilor din Moldova, au fost
date în administrare Ministerului Proprietăţilor de Stat, cu păstrarea
dreptului de proprietate asupra acestor moşii acordat de administraţia rusă
acestor mănăstiri şi biserici. Administrarea veniturilor mănăstireşti şi
bisericeşti era subordonată Ministerului de Interne, iar cheltuielile pentru
administrarea moşiilor au fost puse pe socoteala veniturilor. Mănăstirile şi
bisericile de peste hotare urmau să dispună de documente care ar confirma
dreptul lor de proprietate[7]. La 21 noiembrie
1873 a fost adoptată dispoziţia Comitetului de Miniştri care stabilea
modalitatea de administrare a moşiilor mănăstireşti primite în administrarea
statului[8].
Datele privind numărul
mănăstirilor închinate, numărul de familii din cadrul acestor mănăstiri,
suprafaţa de pământ aflată în proprietatea mănăstirilor închinate din Basarabia,
la mijlocul anilor ’70 ai sec. al XIX-lea, sunt sistematizate în Tabelul 17.
Tabelul 17
Numărul
mănăstirilor închinate, numărul de familii din cadrul
mănăstirilor,
suprafaţa totală de pământ aflată în proprietatea
mănăstirilor
închinate din Basarabia în anul 1876*
Judeţele
|
Numărul total de moşii
|
Numărul total de familii
|
Numărul total de desetine
în moşii
|
Numărul desetinelor repartizate:
|
|
ţăranilor
|
sub păduri
|
||||
Hotin
|
12
|
2830
|
23806
|
13421
|
3773
|
Soroca
|
37
|
4594
|
73117
|
33368
|
3799
|
Iaşi
|
23
|
2439
|
43350
|
19461
|
2162
|
Orhei
|
21
|
2550
|
34364
|
14609
|
4306
|
Chişinău
|
23
|
3419
|
47572
|
18653
|
16886
|
Bender
|
2
|
71
|
4225
|
304
|
1089
|
Akkerman
|
2
|
304
|
6156
|
2080
|
644
|
În total
|
120
|
16207
|
232590
|
101896
|
32659
|
* AISR, F. 398, inv. 41, d. 13498,
f. 2.
[1] Despre istoria mănăstirilor
închinate a se vedea mai detaliat: А.Г. Стадницкий. Гавриил Бэнулеску-Бодони –
экзарх Молдо-Влахийский (1808-1812) и Митрополит Кишиневский (1813-1812). – Кишинев, 1894, с. 194-242; Арсений, епископ Псковский. Исследование и монография по истории
Молдавской церкви. – СПб., 1904, с. 220-229; Д.В. Щеглов. О монастырских имениях в Бессарабии,
принадлежащих заграничным восточным монастырям. – În: КЕВ, 1990, №4-7; Материалы,
собранные гласным бессарабского губернского земства Митрофаном Васильевичем
Пуришкевичем о землях, находящихся в Бессарабской губернии, именуемых
принадлежащими опеке над имениями госпиталя св. Спиридона в Яссах. Ч.
I. – Кишинев, 1910.
[2] И.М. Пархомович. Несколько данных об имениях в Бессарабии,
именую-щихся преклоненными святым местам на Востоке. – În: ТБЦИАO.
VII-й выпуск, юбилейный. 1812-1912. – Кишинев, 1912, с. 216-217.
[3] Ibidem, p. 219-220.
[4] Материалы, собранные гласным
бессарабского губернского земства Митрофаном Васильевичем Пуришкевичем о
землях, находящихся в Бессарабской губернии, именующихся преклоненными святым
местам на Востоке. Ч. II. – Кишинев, 1910, c.
388-418.
[5] Ibidem, p. 558-559.
[6] I.M. Parhomovici. Op. cit., p. 222.
[7] AISR, F. 398,
inv. 41, d. 13498, f. 1.
[8] I.M. Parhomovici. Op. cit., p. 224.