REGULAMENTUL
ORGANIZĂRII ADMINISTRATIVE A REGI-UNII BASARABIA DIN 29 APRILIE 1818 (Устав образования Бессарабской области om 29 апреля 1818 года) –
unul dintre principalele acte legislative, adoptate de administraţia imperială
rusă privind organizarea administrativă a regiunii Basarabia. Urmărea scopul
consolidării regimului existent. La 29 aprilie 1818, Alexandru I indică
direct în scrisoarea adresată rezidentului plenipotenţiar al Basarabiei A.N. Bahmetev,
în legătură cu adoptarea Regulamentului din 1818, că guvernul va păstra în
provincie componenţa naţională (deşi s-a intervenit în categoria boierimii,
suprimându-se rangurile boiereşti şi încadrarea ei în componenţa nobilimii
ruse) şi va asigura un mod deosebit de administrare a acesteia[1].
Însă,
Regulamentul acorda drepturi exclusive doar boierilor moldoveni (şi privilegii
coloniştilor străini), în pofida faptului că împăratul scria că de drepturi
largi va beneficia nu doar această stare socială[2].
Pentru a înţelege caracterul şi
particularităţile sistemului administrativ al Basarabiei, să facem o
caracteristică succintă a „Regulamentului organizării administrative a regiunii
Basarabia” din 29 aprilie 1818. Potrivit noului Regulament, Basarabia era
împărţită în şase ţinuturi: Hotin, Iaşi, Orhei, Bender, Akkerman şi Ismail.
Administraţia ţinutală era concentrată în oraşele Hotin, Bălţi, Chişinău,
Bender, Akkerman şi Ismail[3].
Concomitent erau stabilite şi noile hotare administrative ale ţinuturilor.
Regulamentul organizării
administrative a regiunii Basarabia din 1818 reflecta şi politica socială a ţarismului
faţă de stările sociale existente în regiune.
În Basarabia
se stabileau următoarele categorii sociale: clerul,
nobilimea, boiernaşii, mazilii, ruptaşii, negustorii şi mica burghezie (мещане), ţăranii sau coloniştii agricoli, ţiganii (care aparţineau statului şi
moşierilor) şi evreii[4].
În aşa fel, rangurile privilegiate ale boierilor au fost suprimate, iar
această stare socială a fost egalată în drepturi cu nobilimea din guberniile
interne ruse şi integrată în ea.
În condiţiile în care societatea
rusă era în pragul marilor transformări, legate de modernizarea şi
raţionalizarea relaţiilor sociale, chemate de descompunerea sistemului vechi, Administraţia
imperială urmărea să creeze în Basarabia o puternică şi fidelă bază socială pe
care avea s-o constituie boierii
moldoveni. Potrivit Regulamentului organizării administrative a regiunii
Basarabia din 1818, „…nobililor (boierilor – V.T.) li se acordă în egală măsură drepturile şi privilegiile ce le
sunt acordate nobilimii ruse, cu păstrarea concomitentă a privilegiilor vechi
moldoveneşti. Drepturile personale ale nobilimii din regiunea Basarabia,
în aceleaşi rând proprietatea mobiliară şi cea imobiliară, precum şi ţiganii,
se confirmă a fi proprietatea lor pe veci, în baza hrisoavelor şi documentelor,
dar şi a legilor ce confirmă această proprietate”[5].
Confirmând drepturile şi
privilegiile de odinioară ale boierilor, Administraţia imperială s-a
străduit să-i atragă de partea sa, acordându-le diferite privilegii. Ţarismul a
contat şi pe nobilimea rusă care a primit pământuri în Basarabia.
O altă stare socială, care a intrat
în categoria clasa privilegiată din Basarabiei, era clerul, care constituia sprijinul social al statului – al
sistemului autocrat rus.
În nici una din guberniile
interne ruse nu erau atâtea mănăstiri, biserici şi preoţi ca în Basarabia.
Proprietatea de pământ mănăstirească ocupa un loc important în cadrul
proprietăţii funciare din Basarabia. Astfel, 58 de mănăstiri şi schituri
deţineau în proprietate 319 moşii (în izvor – ocini)[6]. Prin
decretul Sfântului Sinod din 26 martie 1808, după anexarea Basarabiei la
Imperiul Rus, preoţimea a fost scutită de plata impozitelor şi prestaţiilor[7]. Toate
acestea confirmă ca preoţimea aparţinea stărilor privilegiate. Clerul împreună
cu boierimea urma să promoveze în viaţă social-economică din Basarabia politica
dictată de Administraţia imperială.
Din categoria stărilor sociale
privilegiate făceau parte boiernaşii,
mazilii şi ruptaşii[8] care,
potrivit provenienţei, nu totdeauna erau de origine boierească, dar se aflau în
serviciu la domnii Moldovei. Nu urmărim în această lucrare scopul de a determina
provenienţa acestor categorii sociale, vom face doar o caracteristică succintă
a lor, pentru a înţelege schimbările ce vor interveni în aceste categorii
sociale pe parcursul sec. al XIX-lea în Basarabia. Numărul boiernaşilor, mazililor
şi al ruptaşilor nu era prea mare. Potrivit datelor statistice incomplete din
1828, ei alcătuiau în total în Basarabia 3464 familii, inclusiv: 2078 familii
în ţinutul Orhei, 965 – în ţinutul Iaşi, 222 – în ţinutul Hotin, 164 –
în ţinutul Bender, 26 – în ţinutul Ismail şi 9 familii în ţinutul Akkerman[9].
Boiernaşii
constituiau categoria cea mai de jos a boierimii. Ei s-au format, în fond, din
boierii mai săraci sau decăzuţi, fie prin ascensiunea unor moşneni înstăriţi
care ajungeau să capete o slujbă sau o mică dregătorie – de la polcovnici,
postelnici, vel-căpitani şi până la vel-şătrari[10].
După anexarea Basarabiei la Rusia
Administraţia imperială i-a egalat pe boiernaşi în drepturi cu nobilii ruşi,
acordându-le diferite privilegii. În Regulamentul organizării administrative a regiunii
Basarabia din 29 aprilie 1818 se menţiona că „sub denumirea de boiernaşi
se subînţelege nu clasa de provenienţă nobiliară şi care nu a ajuns la ranguri
boiereşti mari, dar cei care au obţinut funcţii până la vel-şătrar. Ei vor
beneficia de drepturi de nobleţe personale”[11].
Însă, această categorie socială ce beneficia de privilegii era neînsemnată.
Boiernaşilor li se acorda dreptul
de a se angaja la serviciu în instituţiile de stat; erau scutiţi de pedeapsa
corporală şi eliberaţi de plata impozitelor şi îndeplinirea prestaţiilor[12];
aveau dreptul să dispună de proprietate privată şi chiar de ţigani şerbi, iar
ulterior – şi de proprietăţi funciare.
Mazilii ocupau
în categoria stărilor privilegiate locul al treilea. În Regulamentul
organizării administrative a regiunii Basarabia din 1818 se menţiona că „.. mazilii
fac parte din starea socială privilegiată, păstrează pe veci dreptul ereditar
şi privilegiile moştenite de la domnii Moldovei”[13].
Mazilii proveneau din familii
vechi moldoveneşti boiereşti, care pe parcurs s-au ruinat şi şi-au pierdut
autoritatea de altădată. În pofida acestui fapt, ei au moştenit totuşi unele
privilegii. În Regulamentul organizării administrative a regiunii Basarabia din
1818 se menţiona că „…ei şi neamul lor nu pot fi supuşi pedepselor corporale
fără sentinţă judecătorească, …vor plăti în vistieria statului impozitul
denumit dajdia şi vor îndeplini
prestaţiile locale potrivit obiceiului moldovenesc, …vor vărsa în vistieria
statului goştina, vădrăritul şi pogonăritul de rând cu poporul simplu.
Cât priveşte încasarea desetinei,
mazilii urmau să beneficieze de privilegiile de care se bucură potrivit categoriei
sociale din care fac parte”[14].
În Basarabia mazilii erau de două
categorii: mazilii care au primit pământ de la stat (aceştia au intrat în
categoria ţăranilor de stat) şi mazilii care trăiau pe pământurile moşiereşti[15].
Dar, sub aspect economic, mazilii
puţin prin ce se deosebeau de ţărani. Majoritatea mazililor aveau puţin pământ.
Ei trăiau, cum am menţionat deja, pe pământurile statului şi cele moşiereşti.
Izvoarele confirmă că mazilii trăiau în mare parte pe pământuri moşiereşti şi
în oraşe. Potrivit datelor ce vizează anul 1828, din cele 2405 familii de mazili
53 familii trăiau pe pământurile statului, iar 2352 familii – pe
pământurile posesionare şi în oraşe[16].
Despre situaţia economică a mazililor
putem judeca după distribuirea impozitelor la care era impusă această categorie
socială. Până la adoptarea Regulamentului organizării administrative a regiunii
Basarabia din 29 aprilie 1818, mazilii plăteau impozite şi îndeplineau diferite
prestaţii locale de rând cu ţăranii. După adoptarea Regulamentului, Consiliul
Suprem al Basarabiei, în şedinţa consultativă din 18 aprilie 1819, a decis
ca „…mazilii şi ruptaşii să nu fie impuşi birului, dar să achite numai dajdia
în baza privilegiilor ce le-au fost acordate pe timpuri de guvernul
moldovenesc”[17]. În 1820, rezidentul
plenipotenţiar al Basarabiei A.N. Bahmetev a confirmat distribuirea
impozitelor pentru mazili, ruptaşi şi ţăranii birnici. Potrivit acestei
dispoziţii, mazilii urmau să plătească 14 lei pentru fiecare familie şi în ruble
asignate câte 0,21 kop.[18]
Prestaţiile diferitelor categorii de mazili pentru anii 1826-1828 sunt generalizate
în Tabelul 6.
Tabelul 6
Distribuirea
impozitelor la care erau impuşi mazilii
din Basarabia în anii
1826-1828*
Categoriile de mazili
|
1826
|
1827
|
1828
|
||||||
Numărul de familii
|
Suma
impozitului
|
Numărul de familii
|
Suma
impozitului
|
Numărul de familii
|
Suma
impozitului
|
||||
rub.
|
kop.
|
rub.
|
kop.
|
rub.
|
kop.
|
||||
Mazili care trăiau pe
pământurile statului |
52
|
1708
|
20
|
53
|
1741
|
50
|
53
|
1741
|
50
|
Mazili care trăiau pe
pământurile moşiereşti şi în oraşe |
2337
|
26758
|
65
|
2343
|
26827
|
35
|
2352
|
26930
|
40
|
În total
|
2389
|
28446
|
85
|
2396
|
28568
|
85
|
2405
|
28671
|
90
|
* ANRM, F. 3, inv.1, d. 985,
cert. 78, f. 7-16, d. 1197, cert. 85, f. 2-14.
Datele Tabelului 6 denotă că cca
98% din numărul total de mazili trăiau pe pământurile moşiereşti, o mare parte –
în oraşe şi doar ceva mai mult de 2% trăiau pe pământurile statului. Mazilii
care trăiau pe pământurile statului plăteau însă un impozit mult mai mare (în medie,
câte 32 rub. 85 kop. de familie), constituind 6% din suma totală, iar
mazilii care trăiau pe pământurile moşiereşti şi în oraşe plăteau un impozit
mai mic (în medie, câte 11 rub. 45 kop. de familie), constituind 94% din
întreaga sumă.
Plata diferitelor impozite şi
dări a afectat serios situaţia economică a mazililor şi a altor categorii
sociale din Basarabia. Ca urmare, creşteau datoriile lor. Spre exemplu, potrivit
registrului fiscal din 1826, mazilii urmau
să plătească un impozit în valoare de 28466 rub. 85 kop., iar
datoriile au constituit suma de 7144 rub. 66 kop.[19]
În anii ’20 ai sec. al XIX-lea,
datoriile diferitelor categorii sociale din Basarabia, determinate de faptul că
acestea nu erau în stare să plătească impozitele şi diverse prestaţii locale,
au constituit suma de 4 mln. lei[20].
Ruptaşii
constituiau ultima categorie privilegiată a populaţiei din Basarabia. Potrivit
Regulamentului organizării administrative a regiunii Basarabia din 29 aprilie
1818, ei „…proveneau din rândurile preoţimii…, nu puteau fi supuşi pedepselor
corporale, fără sentinţă judecătorească…, achitau în folosul statului impozitul
numit dajdia, iar la îndeplinirea
prestaţiilor locale participau de rând cu mazilii. Desetina era încasată de la
ei cu anumite facilităţi, în bază dispoziţiilor guvernului moldovenesc; cât
priveşte încasarea goştinii, vădrăritului
şi pogonăritului, ruptaşii erau
egalaţi cu ţăranii”[21].
Acelaşi
Regulament determina statutul economic şi juridic şi al celorlalte categorii
sociale – al negustorilor,
mic-burghezilor, breslaşilor şi al oamenilor de la Curte. În Regulament se
prevedea că „… negustorilor şi mic-burghezilor li se acordă dreptul comerţului
liber, reglementat de normele generale în vigoare în Imperiu”[22].
Vom constata însă că negustorii şi mica burghezie nu va putea beneficia de aceste
privilegii, din simplul considerent că în Basarabia nu era aplicată structura de
ghildă în care erau împărţiţi negustorii şi mica burghezie din Rusia[23].
Ulterior aceste prevederi legislative ale Regulamentului referitor la
negustori şi mica burghezie au fost doar confirmate[24].
Izvoarele de arhivă datate cu anul 1828 atestă că „…în categoria
mic-burghezilor sunt incluşi, fără excepţie, toţi locuitorii oraşelor înscrişi
în listele contribuabililor; deoarece în Basarabia locuitorii nu sunt împărţiţi
în clase, iar negustorii nu sunt stratificaţi în ghilde, în cadrul acestei
stări sociale sunt incluşi toţi acei care au capitaluri băneşti şi sunt
predispuşi a se ocupa cu comerţul”[25].
Dat fiind că în Basarabia
negustorii nu erau stratificaţi în ghilde ca acei din guberniile interne ruse,
„…cei ce se ocupau cu comerţul plăteau în vistieria statului acel impozit, care
era prevăzut pentru starea socială la care aparţinea fiecare din ei…, impozit
care nu depăşea însă 15 lei pe an”[26].
Prin această facilitare în Basarabia au fost atraşi numeroşi negustori străini,
atât de peste hotare, cât şi din guberniile interne ruse. Caracterizând oraşul
Akkerman, şeful vămilor de control N.Baikov scria în 1813: „… mulţi negustori
greci, armeni şi evrei s-au aşezat aici cu traiul, fiind atraşi de avantajele
aşezării geografice a provinciei şi practică nu doar comerţul interior, dar şi
exportă … diferite produse pentru a le realiza în Odesa şi în gubernia
Herson”[27].
Documentele de arhivă conţin un
bogat şi variat material despre negustorii străini şi cei din guberniile
ucrainene şi ruse statorniciţi în Basarabia. În rândul acestora se deosebesc,
în special, evreii, grecii şi armenii[28]. Ei
deţineau poziţiile-cheie în comerţul interior şi exterior, îndeosebi în
capitală, în centrele judeţene şi în oraşele-porturi Ismail, Chilia, Reni şi
Akkerman. Generalul rus Kozacikovski, în raportul „Descriere succintă a Basarabiei”,
datat cu 6 martie 1819, scria că „…toate
sferele comerţului au fost acaparate de greci şi evrei, care i-au
oprimat pe moldovenii molatici şi ursuzi în speculaţii, devenind astfel unicii
negustori”[29].
O altă categorie din Basarabia
erau oamenii de la Curte, care au
fost egalaţi în drepturi cu cei din guberniile interne ruse.
În categoria breslaşilor au fost incluşi toţi slujitorii săteşti –
livadarii, ciobanii, plugarii, pădurarii, prisăcarii etc. Ei nu intrau în categoria
şerbilor, dar urmau să se înţeleagă despre condiţiile de muncă cu moşierii[30].
Din categoriile neprivilegiate
ale populaţiei basarabene cea mai numeroasă era ţărănimea. Regulamentul organizării administrative a Basarabiei din
1818 stipula că „… ţăranii şi coloniştii îşi păstrează drepturile
personale faţă de proprietarii de pământ în baza principiilor de altădată.
Averea lor urmează a fi protejată de Guvernul Regional. Toţi ţăranii în
general, „… care se află atât pe pământurile proprii, cât şi pe cele
ale statului sau ale stăpânului, urmează să plătească în vistieria
statului impozitul denumit bir şi
sunt obligaţi să îndeplinească prestaţiile locale care vor fi stabilite acestor
categorii pe teritoriul
Basarabiei: pentru întreţinerea armatei, a cailor de poştă, a staţiunilor poştale şi întreţinerea drumurilor publice”[31]. Pentru folosirea pământurilor statului ţăranii plăteau în vistieria statului o dijmă bănească, în baza unui contract, încheiat, pe fiecare articol în parte, în timpul unei licitaţii publice, potrivit obiceiurilor vechi moldovenesc: a) de la fiecare familie câte un cervoneţ[32], iar de la burlaci câte o jumătate de cervoneţ; b) plata dijmei sau a zecea parte din cereale şi fân pe care ei le vor recolta şi le vor strânge; c) prestarea dijmei, pentru întreţinerea albinelor şi porcinelor; d) prestarea vădrăritului, luat de la fiecare vadră de vin, ce constituia a zecea parte din vinul obţinut din struguri sau din fructe; e) prestarea pogonăritului, pentru cultivarea tutunului[33].
Basarabiei: pentru întreţinerea armatei, a cailor de poştă, a staţiunilor poştale şi întreţinerea drumurilor publice”[31]. Pentru folosirea pământurilor statului ţăranii plăteau în vistieria statului o dijmă bănească, în baza unui contract, încheiat, pe fiecare articol în parte, în timpul unei licitaţii publice, potrivit obiceiurilor vechi moldovenesc: a) de la fiecare familie câte un cervoneţ[32], iar de la burlaci câte o jumătate de cervoneţ; b) plata dijmei sau a zecea parte din cereale şi fân pe care ei le vor recolta şi le vor strânge; c) prestarea dijmei, pentru întreţinerea albinelor şi porcinelor; d) prestarea vădrăritului, luat de la fiecare vadră de vin, ce constituia a zecea parte din vinul obţinut din struguri sau din fructe; e) prestarea pogonăritului, pentru cultivarea tutunului[33].
Ţăranii care trăiau pe pământuri
moşiereşti la fel erau obligaţi să plătească în vistieria statului: goştina – impozit asupra oilor şi
caprelor, desetina – impozit
pentru întreţinerea albinelor şi porcinelor,
vădrăritul – impozit luat pentru deţinerea viilor şi livezilor, pogonăritul – impozit pentru cultivarea tutunului. Pentru pământul pe care îl aveau în folosire, ţăranii erau nevoiţi să muncească şi să îndeplinească diferite prestaţii în folosul proprietarului acestor pământuri[34].
vădrăritul – impozit luat pentru deţinerea viilor şi livezilor, pogonăritul – impozit pentru cultivarea tutunului. Pentru pământul pe care îl aveau în folosire, ţăranii erau nevoiţi să muncească şi să îndeplinească diferite prestaţii în folosul proprietarului acestor pământuri[34].
Ţiganii erau
împărţiţi în două categorii: ţiganii care aparţineau statului, aceştia fiind
supravegheaţi nemijlocit de către Guvernul Regional, şi ţiganii şerbi, care
aparţineau clerului, nobilimii, boiernaşilor, mazililor şi negustorilor şi care
depindeau direct de aceste categorii sociale. Ţiganii de stat plăteau în
vistieria statului impozitul denumit dajdia,
în baza hrisoavelor pe care le deţineau. Ţiganii care aparţineau persoanelor
particulare erau scutiţi de toate impozitele, prestaţiile şi dările – atât
de cele de stat, cât şi de cele obşteşti[35].
O categorie aparte o constituiau evreii. Ei urmau să plătească toate
impozitele de stat şi să îndeplinească prestaţiile locale de rând cu ceilalţi
negustori, mic-burghezi şi agricultori. Lor însă li se păstrau, în egală
măsură, acele privilegii pe care aceştia le-au primit de la domnii Moldovei[36].
Evreii erau cunoscuţi pe teritoriul
Moldovei încă din secolele precedente. Dacă, începând cu anul 1579, evreii
beneficiau din partea domnilor de anumite privilegii, apoi pe parcursul sec.
XVII-XVIII aceştia au fost deseori persecutaţi şi limitaţi în drepturi din
cauza concurenţei pe care o făceau negustorilor moldoveni[37].
După anexarea
Basarabiei la Rusia, numărul evreilor creşte de pe seama imigrării lor din
guberniile interne ruse, Polonia, Galiţia Austriacă, Ţările Române etc.
Potrivit decretului din 1804, evreii au primit dreptul de a locui în 15
gubernii apusene ale Rusiei. După 1812 Basarabia a fost inclusă în această
zonă de influenţă, de care
s-au folosit imediat evreii. A.Zaşciuk menţionează că în 1816 în Basarabia erau circa 5 mii familii de evrei[38]. Izvoarele de arhivă îi atestă pe evrei în multe aşezări din Basarabia. În caracteristica dată localităţilor Orhei, Teleneşti, Criuleni, Călăraşi şi Hânceşti, din 15 mai 1818, evreii sunt atestaţi alături de creştini, greci şi armeni[39]. Autorităţile regionale scriau că locuitorii oraşului Orhei sunt „… creştini, armeni şi evrei care dispun de 300 de locuinţe, că în timpul verii numărul lor ajunge până la 600 de persoane, iar în
timpul iernii… până la 1500”[40]. Tot în acest an în Chişinău sunt înregistrate 696 familii de evrei[41].
s-au folosit imediat evreii. A.Zaşciuk menţionează că în 1816 în Basarabia erau circa 5 mii familii de evrei[38]. Izvoarele de arhivă îi atestă pe evrei în multe aşezări din Basarabia. În caracteristica dată localităţilor Orhei, Teleneşti, Criuleni, Călăraşi şi Hânceşti, din 15 mai 1818, evreii sunt atestaţi alături de creştini, greci şi armeni[39]. Autorităţile regionale scriau că locuitorii oraşului Orhei sunt „… creştini, armeni şi evrei care dispun de 300 de locuinţe, că în timpul verii numărul lor ajunge până la 600 de persoane, iar în
timpul iernii… până la 1500”[40]. Tot în acest an în Chişinău sunt înregistrate 696 familii de evrei[41].
Evreii din Basarabia, ca şi acei din
Rusia, erau împărţiţi, potrivit Statutului din 1804, în patru categorii
sociale: negustori, meşteşugari, agricultori şi starea mic-burgheză (мещане), stratificare ce
s-a păstrat pe întreg parcursul secolului al XIX-lea. În aceste patru categorii
sociale un loc aparte le revine negustorilor care deţineau un rol important în
comerţul Basarabiei. Locul deosebit pe care l-au ocupat negustorii evrei în
comerţul interior este reflectat atât în izvoarele de arhivă, cât şi în
numeroase relatări ale contemporanilor. A.Rozeilon-Soşalski, descriind
localitatea Căuşeni în anii 1821-1826, scria că comerţul de aici este efectuat,
de regulă, de evrei, care cumpără din localităţile bogate ale plasei
Căuşeni grâu şi porumb şi îl transportă în cantităţi mari pentru a-l realiza în
porturile Ismail şi Reni[42].
Stratificarea socială a evreilor a fost
confirmată şi de Regulamentul organizării administrative a regiunii Basarabia
din 1818. Regulamentul acorda evreilor dreptul de a se ocupa cu comerţul în
baza cărţilor domneşti şi a diferitelor dispoziţii adoptate de administraţia
imperială ce reglementau comerţul în Basarabia, cu condiţia achitării impozitelor
de stat şi a prestaţiilor locale[43].
V.S. Zelenciuk, care s-a ocupat cu
studierea populaţiei Basarabiei în sec. al XIX-lea, constată că evreii periodic
obţineau pentru sine unele drepturi, dar ulterior, sub presiunea burgheziei
comercial-industriale ruse, erau adoptate legi ce limitau activitatea lor
intensă comercială[44]. De
aceea, legislaţia referitor la evrei purta un caracter contradictoriu. Ca
rezultat, dacă la începutul sec. al XIX-lea evreii aveau dreptul de a se ocupa
cu vinificaţia şi de a deţine în concesie cârciumi, în raza locului de trai, la
mijlocul sec. al XIX-lea ei sunt deja lipsiţi de acest drept[45].
Negustorii evrei, alături de armeni şi
greci, cauzau mari prejudicii nu doar negustorilor moldoveni aflaţi în număr
mic, dar şi populaţiei de la sate şi oraşe, de la care procurau diferite
mărfuri şi produse alimentare. Generalul rus Kozacikovski scria în această
privinţă în martie 1819 în raportul „Descrierea succintă a Basarabiei” că
„…toate sferele comerţului au fost acaparate de greci şi evrei care i-au
oprimat pe moldovenii molatici şi ursuzi în speculaţii, devenind astfel unicii
negustori”[46]. Despre atitudinea
evreilor, grecilor şi armenilor faţă de comerţ putem judeca după acelaşi raport
al generalului Kozacikovski, care, expunându-şi părerile asupra asigurării
armatei ruse cu pâine, atenţiona organele centrale că „…trebuie neapărat să fie
evitate orice relaţii cu evreii care sunt avizi, lacomi şi foarte mult
prigonesc poporul amăgindu-l la cântar”[47].
Ulterior, Administraţia imperială rusă a introdus
un şir de restricţii în cadrul administraţiei locale. Potrivit deciziei Senatului
Guvernant din 2 septembrie 1824, în locul sistemului electiv de instituire
a ispravnicilor şi asesorilor în baza „Regulamentului organizării administrative
a regiunii Basarabia” din 29 aprilie 1818, a fost introdus principiul de numire
a acestora din partea guvernului[48]. La
25 octombrie 1824, potrivit deciziei Comitetului de Miniştri, a fost
anulat dreptul de confirmare a actelor de deţinere a proprietăţii funciare de către
Consiliul Suprem al regiunii şi transmis Senatului Guvernant[49]. În
1825 au fost anulate funcţiile judiciare ale Consiliului Suprem al Basarabiei[50]. Au
mai fost întreprinse şi alte măsuri.
Regulamentul organizării administrative a
regiunii Basarabia din 29 aprilie 1818 a fost în vigoare până la adoptarea
Regulamentului privind administrarea Basarabiei din 29 februarie 1828[51].
[1] Устав образования Бессарабской области 1818 г., предисловие, с. 2.
[2] Устав образования Бессарабской области 1818 г., предисловие, c. 2.
[3] Ibidem, p. 1.
[4] Ibidem, p. 6.
[5] Ibidem, p. 17.
[6] ANRM, F. 1, inv.1,
d. 3728, f. 34-44.
[7] Ibidem, F. 5, inv.1,
d. 135, cert. 12, f. 1-3.
[8] Ibidem, F. 2. inv.1,
d. 1199, f. 4 verso, 14.
[9] Ibidem, f. 14 verso.
[10] ANRM, F. 2. inv.1,
d. 1199, f. 14; Instituţii feudale din Ţările Române. Dicţionar, p. 54.
[11] Устав образования Бессарабской области 1818 г., с. 17.
[12] Ibidem, p. 17-18.
[13] Ibidem, p. 18.
[14] Ibidem.
[15] ANRM, F. 134,
inv. 1, d. 71, f. 44-46. Ulterior, în baza dispoziţiilor Consiliului
de Stat din 1836 şi 1847, mazilii, spre deosebire de ţărani şi ţăranii de stat,
beneficiau de unele privilegii: erau scutiţi de impozitele personale, aveau
dreptul de a se înscrie în serviciul de stat: militar sau civil, dar cu acea
diferenţă că aveau dreptul la serviciul civil doar în cadrul Basarabiei; ei
aveau dreptul de a-şi alege din rândurile lor căpetenii, numiţi căpitani de mazil, în acele districte,
unde locuiau de la 100 până la 150
familii de mazili. Izvorul atestă că aceştia erau subordonaţi mareşalului nobilimii (ANRM, F. 3, inv. 2, d. 214, cert. 18, f. 157-181; F. 134, inv. 1, d. 71, f. 44-46).
familii de mazili. Izvorul atestă că aceştia erau subordonaţi mareşalului nobilimii (ANRM, F. 3, inv. 2, d. 214, cert. 18, f. 157-181; F. 134, inv. 1, d. 71, f. 44-46).
[16] ANRM, F. 3, inv.1,
d. 1197, cert. 85, f. 2-14.
[17] Ibidem, d. 47, cert. 7,
f. 171-178.
[18] Ulterior, suma impozitelor a
crescut. Mazilii care trăiau în oraşe şi pe pământurile moşiereşti plăteau
impozitul de stat numit dajdie: de la fiecare familie câte 9 rub. 35 kop.
şi dijma – 2 rub. 10 kop., suma totală constituind 11 rub. 45
kop. Mazilii care
trăiau pe pământurile statului erau impuşi la aceleaşi impozite ca şi ţăranii de stat: dajdia – 9 rub. 35 kop. şi dijma – 23 rub. 50 kop.
trăiau pe pământurile statului erau impuşi la aceleaşi impozite ca şi ţăranii de stat: dajdia – 9 rub. 35 kop. şi dijma – 23 rub. 50 kop.
[19] ANRM, F. 3,
inv. 1, d. 774, f. 131-132.
[20] ANRM, F. 3,
inv. 1, d. 47, cert. 7, f. 171-178.
[21] Устав образования Бессарабской области 1818 г., с. 18-19.
[22] Ibidem, p. 19.
[23] A se vedea în amănunte: Valentin Tomuleţ. Politica comercial-vamală a ţarismului în Basarabia şi influenţa ei
asupra constituirii burgheziei comerciale (1812-1868). – Chişinău,
2002, p. 226-258.
[24] În decizia Consiliului
Regional din 1836 se menţiona că la cele prevăzute în Statutul din 1818
referitor la aceste două categorii sociale „..nu se mai poate adăuga nimic” (ANRM, F. 3, inv. 1, d. 214,
cert. 18, f. 157-181).
[25] ANRM, F. 2,
inv. 1. d. 1199, f. 4-4 verso.
[26] AISR, F. 560,
inv. 4, d. 402, f. 22-22 verso.
[27] Ibidem, F. 19,
inv. 3, d. 129, f. 222.
[28] Valentin Tomuleţ. Activitatea comercială a negustorilor armeni
în Basarabia în prima treime a sec. al XIX-lea. – În: Tiragetia.
Anuarul Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei. Anuar IV-V. – Chişinău,
1997, p. 239-250; Idem. Burghezia
evreiască din Basarabia sub raport îndeletnicitar (în baza datelor statistice
inedite din 1858). – În: Analele Ştiinţifice ale Universităţii de
Stat din Moldova. Seria „Ştiinţe socioumane”. – Chişinău, 1998,
p. 73-80; Idem. Influenţa
activităţii comerciale a negustorilor evrei asupra evoluţiei stărilor mijlocii
din Basarabia (anii 1812-1868). – În: Sympozia Professorum. Seria
„Istorie”. Materialele Sesiunii ştiinţifice din 4-5 mai 2001. – Chişinău,
2001, p. 47-53.
[29] AIMSR, F. AM,
inv. 182 “a”, cert. 7, f. 12.
[30] Ulterior, la bază va fi pus
Regulamentul din 1834 despre ţăranii din Basarabia (ANRM, F. 3 ,inv. 1, d. 214, cert. 18, f. 157-181).
[31] Устав образования Бессарабской области 1818 г., с. 19.
[32] Cervoneţi – este
vorba, probabil, despre ducaţii olandezi care circulau în Basarabia.
[33] Устав образования Бессарабской области 1818 г., с. 19-20.
[34] Устав образования Бессарабской области 1818 г., c. 20.
[35] Ibidem, p. 20-21.
[36] Ibidem, p. 21.
[37] Л.С. Берг. Бессарабия. Страна – Люди –
Хозяйство. – Кишинев, 1993, с. 119.
[38] А.И. Защук. Этнография Бессарабской области. –
În: ЗООИД. – Одесса, 1863, т. V, с. 325.
[39] ANRM, F. 5,
inv. 2, d. 743, f. 35-36 verso.
[40] ANRM, F. 5,
inv. 2, d. 743, f. 35.
[41] ANRM, F. 75,
inv. 1, d. 57, f. 82.
[42] А.Розейлон-Сошальский. Военно-статистическое описание Бессарабской
области 1821-1826 гг. (AIMSR,
F. AMŞ, d. 18589, p. I, f. 245).
[43] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXV,
1818, №27357. – СПб., 1830, с. 231.
[46] AIMSR, F. AM,
inv. 182”a”, cert. 7, f. 12.
[47] Ibidem, f. 22-23 verso.
[48] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXIX,
1824, №30048. – СПб., 1830, с. 510.
[49] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXIX,
1824, №30095. – СПб., 1830, с. 566.
[50] ПСЗРИ. Собр. I, т. XL, 1825,
№30439. – СПб., 1830, с. 409.