REGULAMENTUL
PRIVIND ADMINISTRAREA BASARBIEI DIN 29 FEBRUARIE 1828 (Учреждение для управления Бессарабской областью om 29 февраля 1828 года) – regulament prin care ţarismul a lichidat
autonomia limitată acordată provinciei prin Regulamentul privind administrarea
Basarabiei din 29 aprilie 1818[1].
Regulamentul din
29 februarie 1828 este analizat parţial în lucrările lui A.Boldur[2], A.V. Surilov[3], I.A. Anţupov
şi V.I. Jukov[4], Ia.S. Grosul[5] şi
Sergiu Cornea[6]. Fără a intra în polemică
cu aceşti autori, vom face o caracteristică succintă a acestui Regulament.
Regulamentul este
însoţit de decretul pe numele Senatului Guvernant semnat de Nicolai I, prin
care se argumenta necesitatea adoptării noului Regulament, modalitatea de aplicare
a acestuia şi de păstrare a unor instituţii de tip gubernial, suspendarea
Regulamentului din 29 aprilie 1818 şi a altor dispoziţii care au urmat pe
parcurs şi numirea şefului principal în administrarea Basarabiei[7].
Regulamentul este
alcătuit din Introducere, două Părţi principale, care, la rândul lor, se împart
în compartimente, capitole, paragrafe.
În Introducere se stipula că
locuitorii Basarabiei de toate stările sociale, cum ar fi: clerul, nobilimea,
boiernaşii, mazilii, ruptaşii, negustorii şi mica burghezie, ţăranii, sau
locuitorii agricoli, ţiganii, care aparţin Coroanei şi moşierilor şi evreii îşi
păstrează toate drepturile şi privilegiile, de care au beneficiat până acum[8].
Partea întâi a regulamentului este dedicată instituirii Administraţiei regionale,
conţine 5 capitole şi 53 paragrafe.
Administrarea
principală a Basarabiei era încredinţată nemijlocit guvernatorului general al
Novorosiei şi Basarabiei cu sediul în Odesa şi era împărţită în Administraţia
regională, judeţeană sau ţinutală şi orăşenească[9].
Administraţia
regională era instituită în oraşul Chişinău, iar Administraţia judeţeană –
în judeţele Hotin, Iaşi, Orhei, Bender, Akkerman şi Ismail cu sediul în oraşele
Hotin, Bălţi, Chişinău, Bender, Akkerman şi Ismail; cea orăşenească – în
oraşele Chişinău, Bender, Ismail, Bălţi, Hotin, Akkerman, Chilia şi Reni[10].
Administrarea
regională era încredinţată guvernatorului civil, numit de către împărat.
Administraţia
regională era alcătuită din Consiliul Regional, Cârmuirea Regională, Administraţia
Financiară, Tribunalul Regional Penal şi Tribunalul Regional Civil şi
Judecătoria verbală[11]. Consiliul
Regional era alcătuit din preşedinte şi 7 membri. Preşedintele Consiliului era
guvernatorul general, iar membri: guvernatorul civil, mareşalul regional al
nobilimii, viceguvernatorul, doi preşedinţ – al Tribunalului Regional Penal şi al
Tribunalului Regional Civil, doi membri permanenţi, numiţi de Senat, la
propunerea guvernatorului general. În lipsa guvernatorului general, Consiliul
Regional era condus de guvernatorul civil. Cârmuirea Regională era reprezentată
de guvernatorul civil, 4 consilieri şi un asesor. Consilierii şi asesorul
erau numiţi de către Senat, la propunerea guvernatorului general, prin
intermediul ministrului de Interne[12].
Cârmuirea Regională era alcătuită dintr-un şir de instituţii[13].
Administraţia
sanitară sau a carantinelor rămâne, ca şi în trecut, sub administrarea
nemijlocită a Ministerului de Interne şi la dispoziţia guvernatorului general.
Şeful regional şi şefii carantinelor sunt desemnaţi în funcţii de către
împărat, iar membrii, directorii şi comisarii carantinelor şi ceilalţi
funcţionari – de către guvernatorul general, dintre care primii cu acordul
ministrului de Interne[14].
Din componenţa Administraţiei
ţinutale făceau parte Judecătoria judeţeană (ţinutală), alcătuită din
judecătorul judeţean, un asesor din partea guvernului, doi asesori din partea
nobilimii şi doi asesori din partea mazililor, ruptaşilor şi coloniştilor.
Judecătorul judeţean era confirmat în funcţie de Senat la prezentarea guvernatorului
general, iar asesorii din partea guvernului erau numiţi în funcţii de guvernatorul
general. Pe lângă Judecătoria de judeţ a fost instituită şi Epitropia Nobilimii, care, sub
preşedinţia mareşalului judeţean al nobilimii ales de către nobili, asista
asesorii din partea nobilimii din cadrul Judecătoriei judeţene. În judeţele
Bender, Akkerman şi Ismail, din cauza numărului redus de nobili, mareşali
judeţeni ai nobilimii nu erau prevăzuţi[16].
Din cadrul Administraţiei judeţene mai făcea
parte şi poliţia judeţeană, în frunte cu ispravnicul de judeţ şi 4 asesori.
Atât ispravnicul, cât şi asesorii erau numiţi în funcţii de către guvernatorul general.
În fiecare judeţ exista câte o direcţie financiară, administrată de un trezorier
judeţean, numit în funcţie în baza principiilor generale. În fiecare judeţ
exista şi un procuror judeţean. Procurorul judeţean era numit de către Guvernul
Regional cu confirmarea ulterioară de guvernatorul general. În fiecare judeţ
exista câte un medic şi doi ajutori, numiţi în funcţie de guvernatorul general[17].
Un rol important
în rezolvarea diferitelor probleme legate de activitatea comercială a burgheziei
comerciale îi revenea administraţiei orăşeneşti. Potrivit Regulamentului, în
fiecare judeţ se instituia administraţia municipală, ce includea judecătoria,
administraţia publică şi poliţia. Referitor la domeniul judecătoresc, în oraşe
erau instituite Magistraturile municipale; în domeniul administrativ – Dumele
orăşeneşti şi administraţia de breaslă; poliţia era supusă controlului principal
din partea şefului de poliţie şi a primăriei[18].
Un interes
deosebit prezintă componenţa administraţiei municipale. Magistraturile erau
alcătuite din burgomistru şi patru ratmani din partea societăţilor orăşeneşti.
În componenţa Magistraturilor intrau: judecătoria verbală, alcătuită din
starostii şi judecătorii aleşi din partea societăţilor orăşeneşti şi
judecătoria de orfani, alcătuită din primarul oraşului, doi membri ai Magistraturii
şi starostele orăşenesc. Duma orăşenească era alcătuită din primarul oraşului, de
cele mai multe ori ales din rândurile negustorilor influenţi şi bogaţi, şi
cinci reprezentanţi publici din partea societăţilor orăşeneşti ale negustorilor
şi mic-burghezilor. Excepţie făceau oraşele Chilia şi Reni, unde în locul Magistraturilor
şi Dumelor orăşeneşti erau instituite Ratuşe[19].
Administraţia de breaslă
era alcătuită din burgomistru, starostele orăşenesc ales din partea
societăţilor orăşeneşti şi şefii de breaslă la fiecare tip de meşteşug.
Celelalte
instituţii orăşeneşti se refereau direct la diferite funcţii poliţieneşti[20] .
Partea a doua a Regulamentului se referea la funcţiile şi modalitatea de subordonare
a instituţiilor regionale. Ea includea 2 capitole (capitolul întâi, structurat
în două compartimente), care conţineai 41 de paragrafe.
În partea
generală se menţiona că la baza activităţii şi subordonării instituţiilor
regionale stau dispoziţiile imperiale, potrivit cărora funcţionează
instituţiile guberniale. Guvernatorul general al Novorosiei şi Basarabiei în
administrarea Basarabiei se subordonează Senatului Guvernant. Instituţiile
regionale se subordonează:
a) cele cu caracter executiv – Senatului
Guvernant, ministerelor şi guvernatorului general;
b) cele cu caracter gospodăresc –
ministerelor;
c)
cele cu caracter judiciar – Senatului Guvernant;
d) cele care urmăresc de îndeplinirea
corectă şi reuşită a acţiunilor şi dispoziţiilor – direct
guvernatorului general.
Instituţiile
judeţene şi orăşeneşti se subordonează instituţiilor regionale. Ordinea şi
modalitatea subordonării instituţiilor este determinată de dispoziţiile
generale imperiale. Toată activitatea instituţiilor regionale se desfăşoară în
limba rusă, iar în caz de necesitate – se traduce în limba moldovenească
(română). În procesele de judecată la bază sunt puse legile locale, iar acolo
unde acestea nu vor fi efective sau insuficiente – se va apela la legislaţia
rusă. În judeţele Ismail şi Akkerman, unde se considera, greşit, că nu sunt
moldoveni, urma să se apeleze la legislaţia rusă[21].
Referitor la
activitatea Consiliului Regional[22],
acesta dispunea de anumite funcţii executive şi gospodăreşti: urma să
folosească cu chibzuinţă banii publici obţinuţi din suma ce constituia 10% din
veniturile orăşeneşti pentru îmbunătăţirea activităţii anumitor ramuri: dezvoltarea
industriei şi agriculturii, construcţia drumurilor noi şi repararea celor
vechi, construcţia clădirilor în oraşe, asigurarea bunăstării poporului şi
supravegherea băilor publice etc.[23]
După suprimarea
cordonului vamal de la Nistru, Administraţia Financiară urma să includă în
capitalul de zece procente şi sumele corespunzătoare obţinute de la toate vămile
şi posturile vamale din Basarabia[24].
Pornind de la
faptul că Consiliul Regional nu dispunea de dreptul de iniţiativă legislativă
şi nu avea nici putere de a rezolva probleme cu caracter strict gospodăresc,
acestea fiind discutate doar după înţelegerea şi aprobarea preventivă de către
guvernatorul general, guvernatorul civil şi mareşalul nobilimii regionale[25],
majoritatea întrebărilor legate de comerţul interior şi exterior, politica
comercială etc. erau de competenţa organelor imperiale – a Ministerului de
Interne şi a Ministerului de Finanţe.
[1] Textul integral al
Regulamentului a consulta: ANRM,
F. 2, inv. 1, d. 1197, f. 4-9 verso.
[2] A.Boldur. Autonomia
Basarabiei sub stăpânirea rusească în 1812-1828. Studii. – Chişinău,
1929.
[3] A.B. Сурилов. К вопросу об общественном устройстве
Молдавии в первой половине XIX века. – În: Сборник юридического факультета
Одесского универ-ситета. – Одесса, 1954, с.77-92.
[4] И.А. Анцупов,
В.И. Жуков. Реформы в управлении
Бессарабией с 1812 по 1828 гг. – În: Ученые записки Кишиневского
Госуниверситета. – Кишинев, 1957, т. 26, с. 145-159.
[5] Я.С. Гросул. Автономия Бессарабии в составе России
(1812-1828 гг.). – În:
Труды по истории Молдавии. – Кишинев, 1982, c. 196-203.
[6] Sergiu Cornea. Organizarea administrativă a Basarabiei. –
Cahul, 2003, p. 103-113.
[8] Ibidem, f. 5.
[10] Ibidem, 5 verso.
[11] Ibidem.
[12] Ibidem, f. 5 verso.
[13] A se vedea: Cârmuire Regională.
[14] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 1197, f. 6 verso.
[15] Ibidem.
[16] Ibidem, f. 6 verso.
[17] Ibidem, f. 7.
[18] Ibidem.
[19] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 1197, f. 7-7 verso.
[20] Ibidem.
[21] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 1197, f. 7 verso-8.
[22] A se vedea: Consiliul Regional.
[23] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 1197, f. 8-8 verso.
[24] Ibidem, f. 8 verso.
[25] Я.С. Гросул. Автономия Бессарабии в составе России
(1812-1828 гг.). – În: Труды по истории Молдавии. – Кишинев,
1982, c.199-200.