REGULAMENTUL PRIVIND INSTITUIREA ADMINISTRAŢIEI PROVIZORII A BASARABIEI (Образование временного правления в Бессарабской области) – primul act legislativ elaborat
sub conducerea contelui Ioan Capo d’Istria,
şeful cancelariei diplomatice a armatei dunărene, după încheierea păcii de la
Bucureşti din 16(28) mai 1812, prin ordinul amiralului P.V. Ciceagov,
comandantul-şef al armatei dunărene, şeful suprem al flotei de pe Marea Neagră
şi concomitent seful Administraţiei Generale a Moldovei şi Ţării Româneşti,
care a determinat statutul juridic al teritoriului dintre Prut şi Nistru anexat
la Imperiul Rus[1]. Proiectul Regulamentului
este semnat la 23 iunie 1812 de P.V. Ciceagov şi trimis spre discuţie
şi aprobare la Sankt Petersburg. La 2 august 1812 Proiectul Regulamentului
este semnat de Alexandru I şi pus în aplicare cu titlul „Administraţia provizorie
a Basarabiei” [2].
Se consideră că
la alcătuirea Regulamentului
privind instituirea administraţiei provizorii a Basarabiei au contribuit
mai multe persoane – Scarlat Sturdza[3],
Gavriil Bănulescu-Bodoni[4], Ioan
Capo d’Istria şi Alexandru Sturdza
(fiul guvernatorului)[5],
P.V. Ciciagov şi Scarlat Sturdza, dar ajutaţi de ofiţerii
lui V.I. Krasno-Milaşevici şi sfătuiţi de Capo d’Istria[6]
etc. Practica administrării periferiilor naţionale – Finlanda, Regatul
Polonez, Georgia etc. demonstrează că Administraţia imperială rusă s-a implicat
direct în administrarea acestor teritorii, inclusiv în adoptarea unor
constituţii provizorii, fără a crea o careva disonanţă în politica internă. Din
aceste considerente, este puţin probabil ca Administraţia imperială să fi acordat
dreptul alcătuirii unui proiect de constituţie unui boier moldovean, cât de filorus
ar fi fost acesta. Considerăm că avea dreptate A.Crihan care scria în această
privinţă: „Se înţelege de la sine că I. Capo d’Istria n-a făcut nici el
ce-a vrut. Nu încape îndoială că dânsul a lucrat după instrucţiunile pe care le primea direct de la P.V. Ciceagov, şeful său imediat, iar acesta din urmă, desigur, a avut şi el îndrumările necesare tot de la şeful său direct, adică de la împăratul Alexandru I”[7].
ce-a vrut. Nu încape îndoială că dânsul a lucrat după instrucţiunile pe care le primea direct de la P.V. Ciceagov, şeful său imediat, iar acesta din urmă, desigur, a avut şi el îndrumările necesare tot de la şeful său direct, adică de la împăratul Alexandru I”[7].
Regulamentul este alcătuit din 4 capitole, structurate în 23 articole[8].
Capitolul I – Situaţia actuală a provinciei – reflectă
numărul ţinuturilor (12, în realitate 9 ținuturi – Greceni, Codru,
Hotărniceni, Orhei, Soroca, Hotin, Bender, Reni/Tomarova,
Ismail), oraşelor (17, în realitate 5 oraşe –
Hotin, Bender, Akkerman, Chilia, Ismail şi 12 târguri – Leova, Chişinău,
Orhei, Teleneşti, Soroca, Bălţi, Raşcov, Movilău, Briceni, Lipcani, Căuşenii
Noi, Reni sau Tomarova)[9]
şi satelor (683), cât şi numărul populaţiei (41160) provinciei nou-anexate la
Imperiul Rus în 1812.
În Capitolul II (5 articole) –
Cu
privire la administraţia militară – erau determinate
competenţele administraţiei militare, stabilite relaţiile dintre puterea civilă
şi cea militară, instituită de guvernatorul civil o miliţie pământeană, care
ulterior urma să fie înlocuită cu o formaţiune militară.
Capitolul III (16 articole) – Cu privire la administraţia civilă – stipula că întreaga activitate legată de administrarea provinciei era
dirijată de guvernatorul civil, care elabora proiectele de organizare a activităţilor
judiciare şi gospodăreşti, stabilea drepturile şi privilegiile populaţiei,
potrivit prevederilor cuprinse în instrucţiunile acordate Basarabiei, dirija cu
activitatea ispravnicilor, care erau desemnaţi din rândul moldovenelor care au
depus jurământ de credinţă Rusiei, sau ruşilor. Articolul 11 prevedea că
administraţia civilă era alcătuită din 2 departamente: primul
departament cuprindea legile, cestiunile bisericeşti, care erau
soluţionate de o instituţie aparte, executările judecătoreşti, poliţia şi
învăţământul. Departamentul doi avea în competenţă:
statistica, populaţia, veniturile, vămile, comerţul şi industria provinciei.
Membrii departamentelor aveau titlul de consilieri, erau numiţi în funcţii de guvernatorul
civil, potrivit aptitudinilor. Guvernatorul adopta noi hotărâri şi le prezenta
spre aprobare administraţiei generale. Tutela învăţământul public. El
administra provincia prin intermediul cancelariei, elibera paşapoartele şi
foile de drum, stabilea legăturile directe cu şefii guberniilor limitrofe, cu
domnii Moldovei şi Ţării Româneşti. Actele se întocmeau în limbile rusă şi română.
Până la adoptarea unor decizii speciale, guvernatorul civil se subordona comandantului-şef
al armatei de la Dunăre. Pentru o mai bună administrare a provinciei,
guvernatorul civil era liber de a-şi alege oraşul de reşedinţă.
În Capitolul IV (2 articole) –
Privilegiile
acordate regiunii Basarabia – se specifica că
atât locuitorii Basarabiei, cât şi cei care se vor stabili aici, sunt scutiţi,
timp de 3 ani, de orice capitaţie, de impozitul funciar plătit statului şi de serviciul
militar obligatoriu.
Prin dispoziţia
lui P.V. Ciceagov din 23 iulie 1812 în funcţia de guvernator civil al
Basarabiei este numit Scarlat Sturdza, iar la sfârşitul lui septembrie şi-a
încetat activitatea administraţia rusă de pe lângă Comandantul Suprem al
armatei ruse; în noiembrie senatorul V.I. Krasno-Milaşevici a fost
rechemat la Sankt Petersburg[10].
Respectiv, din octombrie 1812 în Basarabia funcţiona deja noua administraţie
civilă. La 4 decembrie 1812, în conformitate cu instrucţiunea dată de amiralul
P.V. Ciceagov, Scarlat Sturdza instituie Cancelaria guvernatorului civil
al Basarabiei[11].
Regulamentul
privind instituirea administraţiei provizorii a Basarabiei din 2 august
1812 a funcţionat până la confirmarea de către Alexandru I, la 26 mai
1816, a Memoriului care i-a servit
rezidentului plenipotenţiar al Basarabiei A.N. Bahmetev drept directivă în
vederea organizării administrative a regiunii Basarabia[12]. A.N. Bahmetev
a restructurat administraţia provincială şi ţinutală şi a cârmuit Basarabia
până la 29 aprilie 1818, când este adoptat Regulamentul organizării
administrative a Basarabiei.
[1] Se întâlneşte cu mai multe
denumiri: Înfiinţarea administrării provizorii în oblastea Basarabiei (Boldur
Alexandru. Autonomia Basarabiei sub
stăpânirea rusească în 1812-1828. Studii. – Chişinău, 1929,
p. 12); Regulamentul din 1812
(Petre Cazacu. Moldova dintre Prut şi
Nistru. 1812-1918. – Chişinău, 1992, p. 126) etc.
[2] Sergiu Cornea. Organizarea administrativă a Basarabiei. –
Cahul, 2003, p. 20-21.
[3] B.Nolde. La formation de l’Empire russe. Vol.
I. – Paris, 1952, p. 285.
[4] П.Н. Батюшков. Бессарабия.
Историческое описание. – СПб., 1892; Iurie Colesnic. Basarabia necunoscută. – Chişinău,
1997, vol. II, p. 8.
[5] Gheorghe Bezviconnâi. Instituţiile din Trecut. Zemstvele. –
În: Viaţa Basarabiei, 1934, nr. 9, p. 103-109.
[6] Ion Varta. Noi date inedite despre statutul Basarabiei
sub dominaţie străină. – În: Revista de Istorie a Moldovei, 1998, nr.
3-4, p. 99-102.
[7] A.Crihan. Drepturile românilor asupra Basarabiei după
unele surse ruseşti.
– Bucureşti, 1995, p. 36-37.
– Bucureşti, 1995, p. 36-37.
[8] A se vedea textul în original: ANRM,
F. 1, inv. 1, d. 3995, f. 11-14. Regulamentul este publicat
în: ЗБOСК / Под редакцией А.Н. Егунова, Т. III. – Кишинев, 1869, с. 108-110 şi cu unele omiteri reprodus în
română în: Dinu Poştarencu. O
istorie a Basarabiei în date şi documente (1812-1940). – Chişinău,
1998, p. 64-66; Idem. Anexarea Basarabiei
la Imperiul Rus. – Chişinău, 2006, p. 29-31.
[9] Despre caracterul
controversat al numărului ţinuturilor, oraşelor şi târgurilor au scris, la
timpul lor, mai mulţi autori.
[10] А.Накко. Очерк гражданского устройства Бессарабской
области с 1812-1828 гг. – În: ЗООИД. – Одесса, 1879, т. XXII, с.
17.
[11] Despre instituirea
Cancelariei guvernatorului civil al Basarabiei a se vedea mai amănunţit:
ANRM, F. 2, inv.1, d. 10,
f. 250-287.
[12] ПСЗРИ. Собр. I, 1816, т.
XXXIII, №26289. – СПб., 1830, с. 866-868.