SOCIETATEA ISTORICO-ARHEOLOGICĂ
BISERICEASCĂ DIN BASARABIA (Бессарабское Церковноe
Историко-археологическоe Обществo) – creată la 4 aprilie 1904 la iniţiativa lui I.N. Halippa.
Un anumit rol în deschiderea acestei societăţi i-a revenit şi activităţii
Comisiei Ştiinţifice a Arhivelor din Basarabia, sub a cărei influenţă a fost
trezit interesul faţă de istoria şi cultura acestei regiuni în cercurile
clerului şi intelectualităţii[1]. Un
argument privind necesitatea creării Societăţii Istorico-arheologice
Bisericeşti din Basarabia a servit şi necesitatea studierii religiei ortodoxe
în cadrul Eparhiei de Chişinău şi apropierea aniversării a 100 de ani de la
anexarea Basarabiei la Imperiul Rus.
La 28 noiembrie 1901 I.N. Halippa,
aflat în audienţă la episcopul de Chişinău şi Hotin Iakov, primeşte acordul de
a crea în Chişinău
Societatea Istorico-arheologică Bisericească din Basarabia. La baza creării acestei societăţi urma să fie pus „Statutul Societăţii Istorico-arheologice Bisericeşti din Kaluga” confirmat în decembrie 1900. În plus, acest document urma să fie completat cu articole necesare altor societăţi[2]. În procesul de pregătire pentru inaugurarea societăţii I.N. Halippa s-a adresat către membrii instituţiilor de învăţământ bisericesc din Chişinău şi către întreg clerul din Basarabia cu propunerea de a deveni membri ai acestei societăţi şi a indica persoanele care pot fi de folos acestei societăţi. În rezultatul acestei adresări, la 20 ianuarie 1902 societatea număra deja 31 de membri-fondatori[3]. Printre membrii-fondatori figurau: preoţi, protoierei, administratori ai instituţiilor bisericeşti din Chişinău, profesori de la seminarii şi colegii, precum şi activişti deja cunoscuţi ai Comisiei Ştiinţifice a Arhivelor din Basarabia: N.D. Codrean – fost director al Şcolii Reale din Chişinău, A.A. Krâlov – directorul şcolilor din gubernia Basarabia, V.G. Kurdi-novski – profesor la Seminarul Teologic din Chişinău, I.N. Halippa – ajutorul inspectorului de la Comisia Ştiinţifică a Arhivelor din Basarabia ş.a.
Societatea Istorico-arheologică Bisericească din Basarabia. La baza creării acestei societăţi urma să fie pus „Statutul Societăţii Istorico-arheologice Bisericeşti din Kaluga” confirmat în decembrie 1900. În plus, acest document urma să fie completat cu articole necesare altor societăţi[2]. În procesul de pregătire pentru inaugurarea societăţii I.N. Halippa s-a adresat către membrii instituţiilor de învăţământ bisericesc din Chişinău şi către întreg clerul din Basarabia cu propunerea de a deveni membri ai acestei societăţi şi a indica persoanele care pot fi de folos acestei societăţi. În rezultatul acestei adresări, la 20 ianuarie 1902 societatea număra deja 31 de membri-fondatori[3]. Printre membrii-fondatori figurau: preoţi, protoierei, administratori ai instituţiilor bisericeşti din Chişinău, profesori de la seminarii şi colegii, precum şi activişti deja cunoscuţi ai Comisiei Ştiinţifice a Arhivelor din Basarabia: N.D. Codrean – fost director al Şcolii Reale din Chişinău, A.A. Krâlov – directorul şcolilor din gubernia Basarabia, V.G. Kurdi-novski – profesor la Seminarul Teologic din Chişinău, I.N. Halippa – ajutorul inspectorului de la Comisia Ştiinţifică a Arhivelor din Basarabia ş.a.
După o pregătire destul de minuţioasă,
la 4 aprilie 1904 în sala de festivităţi a Seminarului Teologic din
Chişinău a avut loc inaugurarea Societăţii Istorico-arheologice Bisericeşti din
Basarabia[4]. La
deschidere au participat mai mult de 50 de membri-fondatori ai societăţii din
rândurile reprezentanţilor instituţiilor de învăţământ locale şi ale clerului
orăşenesc, precum şi mulţi invitaţi. La ceremonia de inaugurare a fost dată citirii
dispoziţia Sfântului Sinod din 2 decembrie 1902 cu nr. 9471 privind
instituirea la Chişinău a Societăţii Istorico-arheologice Bisericeşti din
Basarabia şi confirmarea Statutului societăţii[5]. În
cuvântul de salut, preşedintele adunării festive, episcopul de Chişinău şi
Hotin Iakov a subliniat importanţa ştiinţifico-educativă a investigaţiilor
istorico-arheologice, în general, şi a studierii monumentelor vechi, în
particular. Membrul-fondator şi administratorul Comisiei Arhivistice I.N. Halippa
a numit inaugurarea Societăţii Istorico-arheologice Bisericeşti din Basarabia
o adevărată sărbătoare în viaţa spirituală a Eparhiei de Chişinău. El a vorbit
despre însemnătatea ortodoxiei în destinele istorice ale Rusiei şi a subliniat
necesitatea studierii profunde a istoricului ortodoxiei[6].
Din momentul
deschiderii, societatea şi-a determinat drept obiective apropiate studierea
„antichităţilor” din cadrul bisericii locale din regiune. Este vorba despre
studierea pur ştiinţifică a istoriei creştinismului în limitele Basarabiei din
cele mai vechi timpuri şi descrierea practico-ştiinţifică a bisericilor şi
parohiilor şi despre editarea unei cărţi cu caracter informativ pentru preoţii
eparhiei. La rândul său, I.N. Halippa şi-a expus dorinţa de a studia
istoria creştinismului în limitele Daciei în baza izvoarelor româneşti şi vorbea
destul de convingător despre necesitatea studierii istoriei provinciei.
Statutul determina scopul şi
sarcinile societăţii: „Societatea este instituită din stricta necesitate de a păstra
şi a studia lăcaşele bisericeşti vechi locale şi de a pregăti material pentru editarea
Istoriei eparhiei de Chişinău, dat fiind că se apropia aniversarea a o sută de ani
de la fondarea ei (1813-1913)”[7].
Societatea Istorico-arheologică
Bisericească din Basarabia era o societate benevolă. Capitolul IV al Statutului
determina componenţa societăţii. În componenţa ei intrau membri de onoare,
membri permanenţi şi membri-amatori. În calitate de membri de onoare ai
societăţii erau alese persoane care s-au manifestat prin donaţii sau prin
lucrări ştiinţifice în favoarea societăţii, precum şi persoane care erau cunoscute
în lumea ştiinţifică prin lucrări speciale în domeniul istoriei ruse,
arheologiei şi literaturii ţinutale locale. Membri permanenţi ai societăţii
deveneau toţi membrii-fondatori. Ei aveau dreptul de vot hotărâtor la şedinţele
adunării şi puteau fi aleşi în toate organele de conducere ale societăţii.
Membrii permanenţi frecventau congresele arheologice în calitate de deputaţi ai
societăţii. Membri-amatori puteau deveni toţi cei care simpatizau scopurile şi
sarcinile societăţii, făceau donaţii în depozitul-vechi al societăţii (un fel de
muzeu de obiecte vechi) sau făceau anual donaţii în bani. Ei puteau participa
la şedinţele societăţii cu drept de vot consultativ. Mijloacele băneşti
ale societăţii se formau din cotizaţiile membrilor şi din donaţii.
Doritorii puteau să depună de la 3 ruble anual sau integral suma de 50 de ruble.
Pentru neachitarea la timp a cotizaţiilor membrii societăţii erau excluşi din
rândurile acesteia. Persoanele care promovau o activitate ştiinţifică
prodigioasă (prezentau la şedinţele societăţii nu mai puţin de două referate pe
an, recomandate pentru a fi publicate în ediţiile societăţii) erau eliberaţi de
plata cotizaţiilor. Banii societăţii erau folosiţi, în fond, la editarea cărţilor,
broşurilor, invitaţiilor, rechizitelor de birou ale societăţii, cheltuielilor
poştale etc.[8]
Capitolul VI al Statutului
stabilea modalitatea de petrecere a adunărilor şi activitatea societăţii.
Adunările se petreceau lunar şi anual, la ele se făceau totalurile pentru o
anumită perioadă de activitate. Datele privind activitatea societăţii,
referatele membrilor, rapoartele privind veniturile şi cheltuielile,
achiziţiile şi succesele erau publicate în ediţiile anuale ale societăţii.
Administra cu activitatea societăţii Consiliul (Capitolul VII), alcătuit din: şeful societăţii, locţiitorii
şefului, administratorul, directorul depozitului şi al bibliotecii, casierul[9].
Consiliul era un fel de organ de dispoziţie a mijloacelor societăţii,
organizatorul şi coordonatorul activităţii ei ştiinţifice. În competenţa
Consiliului intra: 1. administrarea mijloacelor financiare şi a averii societăţii;
cheltuielile potrivit bugetului; 2. alcătuirea devizului de cheltuieli,
instrucţiunilor şi rapoartelor; 3.
întrunirea adunării generale; 4. alcătuirea proceselor-verbale
ale şedinţei adunării; 5. pregătirea publicaţiilor; 6.
întreţinerea corespondenţei cu persoanele particulare şi cu diferite instituţii
din numele societăţii; 7.
selectarea informaţiilor pe întrebările care urmau să fie discutate la
adunările generale, preventiv discutându-le şi analizându-le[10]. La
şedinţele adunării erau prezentate şi discutate referate, erau alese persoanele
de conducere, membrii comisiilor etc. Toate întrebările se rezolvau prin vot,
ceea ce vorbeşte despre anumite tendinţe democratice ale societăţii. Aceste
tendinţe pot fi lămurite, în primul rând, prin faptul că Societatea
Istorico-arheologică Bisericească din Basarabia era o societate ştiinţifică şi
nu una politică; în al doilea rând, ea era o societate benevolă, fondată
datorită unor cercetători-entuziaşti amatori din regiune.
La iniţiativa Consiliului
societăţii, I.N. Halippa a alcătuit un proiect de program privind lucrul
asupra „Istoriei eparhiei de Chişinău”, în ale cărei patru capitole urmau
să fie relatate destinele creştinismului din cele mai vechi timpuri în soarta
Basarabia[11]. Potrivit acestui program,
Societatea urma să adune, selecteze şi să popularizeze documentele cu referire
la istoria regiunii. Primul capitol
era dedicat istoriei creştinismului în Basarabia până la instituirea (în 1812)
a eparhiei de Chişinău; capitolul doi –
istoriei administraţiei eparhiale locale în sec. al XIX-lea; capitolul trei – istoriei
pragmatice a vieţii bisericeşti din Basarabia în sec. al XIX-lea şi capitolul patru – statisticii
istorice a parohiilor, bisericilor şi mănăstirilor. Acest program a fost
discutat la şedinţa adunării din 17 mai 1904. În timpul discuţiei asupra primului
capitol au fost expuse două propuneri cu privire la modalitatea de selectare a materialului
privind istoria creştinismului în Basarabia. Prima prevedea selectarea
materialului din lucrările istoricilor Karamzin, Soloviov, arhiepiscopului
Macarie şi profesorului Golubinski. Şi-au exprimat dorinţa să îndeplinească
acest lucru V.S. Hondru şi I.M. Parhomovici. Cea de-a doua propunere a
expus-o I.N. Halippa, care a manifestat dorinţa de a studia istoria
creştinismului în limitele Vechii Dacii în baza izvoarelor româneşti[12].
Analiza
lucrărilor publicate pe parcursul anilor de I.Parhomovici, A.Celac,
V.Kurdinovski, A.Mateevici, S.Saviţki ş.a. în ediţiile societăţii
demonstrează interesul sporit al cercetătorilor faţă de istoria, religia şi cultura
Basarabiei. Aceste lucrări sunt un izvor important pentru mulţi cercetători în
domeniul învăţământului, culturii, arhitecturii, lingvisticii.
La şedinţa din 22 iunie 1906
membrii Consiliului s-au adresat episcopului de Chişinău şi Hotin cu rugămintea
să li se permită să ceară de la stareţii mănăstirilor ca, în baza dispoziţiei
Sfântului Sinod din 18 februarie 1906, aceştia să transmită pentru păstrare
în depozitul de rarităţi de pe lângă Eparhia de Chişinău (administratorului
Vasilii Kurdinovski) cărţile şi manuscrisele vechi de care nu mai au nevoie[13].
Ulterior, în Statutul său societatea a prevăzut posibilitatea de a forma o
bibliotecă şi o arhivă pentru păstrarea cărţilor şi manuscriselor vechi. Însă,
acest lucru s-a dovedit a fi destul de anevoios nu doar din cauza indiferenţei manifestate
de preoţimea basarabeană, dar şi pentru că I.N. Halippa a părăsit
societatea. În rapoartele lor din 1906-1907 membrii societăţii menţionau că I.N. Halippa
nu numai a părăsit societatea, lăsând-o în voia sorţii, dar a şi împiedicat dezvoltarea
activităţii ei ulterioare, luând cu el nu doar lucrările sale literare (cu
caracter arheologic), dar şi lucrări străine trimise pentru publicare[14].
În 1906, în fruntea Societăţii
Istorico-arheologice Bisericeşti din Basarabia este ales ieromonahul Gurii,
care înviorează lucrul societăţii. Pe parcurs
au fost petrecute 4 adunări generale ale societăţii şi 4 şedinţe
ale Consiliului societăţii, aleşi noi membri ai societăţii, mai energici
şi activi[15].
În pofida
lipsei de bani, activitatea Societăţii Istorico-arheologice Bisericeşti din
Basarabia a lăsat o urmă adâncă în ştiinţa istorică din regiune. Pe parcursul
anilor a fost realizat un lucru enorm în vederea adunării, sistematizării
materialului factologic cu referire la bisericile din Basarabia, adunat un
număr impunător de obiecte de unicat, de cult vechi, au fost publicate un şir de
lucrări ştiinţifice ale colaboratorilor societăţii. Apreciind activitatea
Societăţii Istorico-arheologice Bisericeşti din Basarabia, Revista Ministerului
Învăţământului Public din Rusia din aprilie 1911 scria cu această ocazie: „Noua
societate instituită în principalul oraş al Basarabiei, ce şi-a început
activitatea în aprilie 1904, urmăreşte în fond interese locale istorice şi arheologice.
Basarabia, cu soarta ei diversă, cu o populaţie amestecată, prezintă în
material valoros savanţilor de diferite specialităţi şi deja din acest
considerent noua societate merită atenţia cea mai mare”[16].
[1] И.Р. Халиппа.
Очерк Бессарабского Церковного
Историко-археологического Общества и устав Общества. – În: ТБЦИАО. 1-й
выпуск. – Кишинев, 1910, с. I-II.
[2] Ibidem, p. VI.
[3] Ibidem, p. VII.
[4] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 2300, f. 1.
[5] И.Р. Халиппа.
Очерк Бессарабского Церковного
Историко-археологического Общества и устав Общества. – În: ТБЦИАО. 1-й
выпуск. – Кишинев, 1910, с. IX.
[6] Ibidem, p. XIV-XVIII.
[7] Ibidem, p. XIX.
[8] И.Р. Халиппа. Очерк
Бессарабского Церковного Историко-археологического Общества и устав Общества. –
În: ТБЦИАО. 1-й выпуск. – Кишинев, 1910, c. XX-XXII.
[9] Ibidem, p. XXII-XXIII.
[10] И.Р. Халиппа. Очерк
Бессарабского Церковного Историко-археологического Общества и устав Общества. –
În: ТБЦИАО. 1-й выпуск. – Кишинев, 1910, c. XXIV.
[11] Ibidem.
[12] И.Р. Халиппа. Очерк Бессарабского Церковного
Историко-археологического Общества и
устав Общества. – În: ТБЦИАО.
1-й выпуск. – Кишинев, 1910, c. 6.
[13] Василий Курдиновский. Отчет о состоянии и деятельности
Бессарабского Церковного Историко-Археологического Общества за 1906 год. –
În: ТБЦИАО. 1-й выпуск. – Кишинев, 1910, с. 12-13.
[14] Ibidem, p. 13-14.
[16] ТБЦИАО. – Кишинев, 1911, вып. 6, с. 2.