TARIF VAMAL (таможенный тариф) – cod sistematizat de taxe
vamale stabilite de stat la care sunt impuse mărfurile trecute prin frontiera
ţării. Tariful vamal conţine denumirea şi clasificarea tuturor mărfurilor
impuse taxelor vamale, mărimea şi modalitatea de achitare a vămii, lista mărfurilor
scutite de taxele vamale şi a celor interzise pentru import, export sau
tranzit. Primul tarif vamal din Ţara Moldovei care s-a păstrat în arhive datează
cu anul 1765.
Măsurile sau dispoziţiile adoptate de Administraţia
imperială rusă în ce priveşte politica comercial-vamală după anexarea
Basarabiei la Rusia pot fi clasificate convenţional în dispoziţii ce se referă
la tarifele vamale generale (1816, 1819, 1822, 1841, 1850, 1857, 1867) şi schimbările
parţiale ce au survenit după adoptarea lor (1824, 1825, 1830 etc.)[1].
După
Congresul de la Viena ţarismul, temându-se de izolarea diplomatică, tinde să
lege toate ţările participante la congres printr-un asemenea sistem de tratate
şi înţelegeri, care ar exclude încălcarea echilibrului de forţe în Europa. Căutarea
aliaţilor, dorinţa de a păstra coraportul de forţe stabilit în Europa şi rolul
său de prestigiu, teama de a se pomeni în izolare diplomatică au determinat
faptul că ţarismul devenise adept al politicii fritrederiene. Monarhii europeni
au fost nevoiţi să se adapteze la evenimentele postrevoluţionare din Europa, recurgând
la compromisul dintre regimurile vechi feudale şi noile tendinţe burgheze.
Cursul fritrederian al Rusiei era chemat să consolideze baza economică a sistemului
de la Viena[2]. În
vederea atingerii acestui scop, ţarismul este nevoit să treacă de la tariful
vamal prohibitiv din 1810 la tarifele liberal-fritrederiene din 1816 şi 1819 ce
reflectau principiul comerţului liber stabilit la Congresul de la Viena.
Tendinţa de
a promova politica comerţului liber s-a reflectat în mod direct şi asupra Basarabiei. După adoptarea tarifului vamal din
31 martie 1816[3], în
Basarabia sunt adoptate noi acte legislative, care au fost generalizate în
decizia Consiliului de Miniştri din 28 noiembrie 1816, scopul cărora era de
a reorienta comerţul basarabean de la pieţele tradiţionale europene spre piaţa
internă rusă şi de a pregăti terenul pentru includerea Basarabiei în sistemul
economic şi politic al Imperiului Rus.
Însă,
decizia de a respecta politica comerţului liber, luată la Congresul de la Viena
de către ţările europene, nu a fost respectată[4].
Rusia s-a dovedit a fi unica ţară care a aderat la principiul comerţului liber.
De adoptarea tarifului vamal liberal din 1819 au beneficiat Prusia, Austria şi
Polonia. Noul tarif a trezit o reacţie negativă din partea burgheziei ruse,
care nu era în stare să ţină piept concurenţei libere din partea mărfurilor şi
a negustorilor europeni. Tariful era o încercare importantă şi pentru tânăra
industrie rusă, care, în pofida tuturor eforturilor, nu o va putea suporta,
deoarece politica comercială nu corespundea intereselor ţării[5].
Aceasta s-a răsfrânt direct şi asupra dezvoltării comerţului exterior, a cărui
balanţă, pentru prima oară pe parcursul a mai multor ani, devine negativă.
Prin urmare, aplicarea în Basarabia a tarifelor
vamale din 1816, 1819 şi 1822 denotă cu lux de amănunte că politica comercială
a ţarismului, atât în centru, cât şi la periferiile naţionale, depindea de numeroși
factori, dintre care cel extern era dominant. Dacă în timpul adoptării
tarifelor vamale din 1816 şi 1819 interesele industriei ruse au fost aduse de împărat
în jertfă planurilor „globale”, întru păstrarea hegemoniei ţarismului în Europa
de Vest, apoi după schimbarea situaţiei politice în urma revoluţiilor din anii
’20 din Spania, Portugalia, Neapol, Turin, răscoalei grecilor din 1821 şi mişcării
lui Tudor Vladimirescu din Ţările Române, lui Alexandru I îi devine clar că
prin metodele vechi ale „absolutismului luminat” nu mai este posibil de a păstra
hegemonia în Europa. Astfel, el schimbă brusc direcţiile şi metodele sale în
politica externă. În sfera economică împăratul se dezice de obligaţiunile de altădată
pe care şi le-a asumat la Viena privind coordonarea măsurilor economice şi, în
dorinţa de a proteja industria naţională, se întoarce din nou pe poziţiile
protecţionismului.
În această
ordine de idei, aplicarea tarifului prohibitiv din 1822 din Basarabia,
demiterea lui I.Capo d’Istria şi a lui D.A. Guriev, numirea lui E.F. Kankrin
în funcţia de ministru de Finanţe şi alte măsuri de acest ordin demonstrează că
toate acestea nu erau doar ecoul nemulţumirii negustorilor ruşi ruinaţi de concurenţa
străină, ci era o dezicere de la fostele „idei cosmopolite” şi o reîntoarcere
la interesele proprii naţionale, un fel de pregătire a cursului reacţionar al
lui Nicolai I.
Pentru a susţine
poziţiile industriei ruse, ţarismul avea nevoie de noi pieţe de desfacere, pe
care nu era atât de uşor să le obţină în condiţiile unei concurenţe dure din
partea mărfurilor industriale europene. Acestea fiind mult mai variate şi
calitative, au dovedit să cucerească şi o bună parte a pieţelor din Estul şi
Sud-Estul Europei. Consilierul comercial Titov scria în decembrie 1832
referitor la studiul efectuat în anii 1828-1829 de unul dintre funcţionarii
Ministerului de Finanţe privind starea industriei manufacturiere şi a comerţului
în Moldova, Ţara Românească şi în regiunea Basarabia: „Industria rusă nu mai
găseşte piaţă de desfacere în Principatele Române; mai mult chiar, oraşul Iaşi,
asemănător oraşelor Brodî şi Cernăuţi, a devenit unul din locurile principale de
depozitare a mărfurilor de contrabandă, acestea fiind aduse în special din
Leipzig şi Viena; şi nu numai Basarabia, dar şi guberniile Podolia, Herson şi,
parţial, Volânia şi Kiev erau inundate de diferite mărfuri străine, în
detrimentul comerţului şi industriei noastre”[6].
Pomenindu-se
în situaţia când economia rusă nu mai era în stare să reziste principiilor
liberei concurenţe, ţarismul a fost nevoit să-şi re-orienteze politica vamală de
la liberalism la protecţionism. Ca rezultat, la 27 februarie 1822 a fost
adoptat noul tarif vamal, de data aceasta de ordin prohibitiv, care a intrat în
vigoare la 12 martie acelaşi an[7].
Noul tarif urma să contribuie la stabilizarea economiei ruse.
Noul tarif urma să contribuie la stabilizarea economiei ruse.
În timpul
editării tarifului vamal din 1822, Departamentul economiei de stat comunica că
„…guvernul, după cum se ştie, în afară de scopul de a revedea taxele vamale în
general …urmărea scopul principal de a susţine industria autohtonă prin
impuneri vamale, îndeosebi a mărfurilor importate”[8].
Tariful prohibitiv a fost susţinut de majoritatea contemporanilor, indiferent de
concepţiile şi viziunile lor economice. General-maiorul Diugamel (fritreder –
potrivit viziunilor sale economice) sublinia că sistemul protecţionist „…a pus
bazele unei industrii manufacturiere, iar ulterior a contribuit la dezvoltarea
ei rapidă”[9].
Cu adoptarea tarifului prohibitiv din 1822 perioada
liberalismului relativ în politica comercială a ţarismului ia sfârşit.
Cercurile guvernante din Sankt Petersburg s-au convins că economia Rusiei nu
este în stare să respecte principiul „comerţului liber”, realizat parţial în
anii precedenţi. În politica comercial-vamală externă ţarismul este nevoit să
se întoarcă pe poziţiile protecţionismului, pe care va fi nevoit să se menţină
pe parcursul celui de-al doilea pătrar al secolului al XIX-lea.
Având
experienţa Poloniei, în cazul adoptării tarifului vamal din 1819, când cordonul
vamal între aceste două ţări a fost suprimat şi stabilită o uniune vamală ce a deschis
accesul liber al mărfurilor poloneze pe pieţele ruse şi care a prejudiciat
puternic comercializarea mărfurilor industriale ruse, ţarismul răspândeşte
acţiunea noului tarif vamal şi asupra Basarabiei. Aceasta a provocat
nemulţumirea atât a burgheziei comerciale basarabene, care s-a ciocnit de nenumărate
restricţii în desfăşurarea comerţului extern, cât şi a cercurilor guvernante locale,
adepţi ai integrării Basarabiei în sistemul economic şi politic al Imperiului
Rus. Astfel, motivând că tariful din 1822 interzicea importul unor mărfuri
necesare populaţiei, care, din lipsă de întreprinderi manufacturiere, nu puteau
fi produse în Basarabia, rezidentul imperial I.N. Inzov propune ca, până
la suprimarea cordonului sanitaro-vamal de la Nistru, în Basarabia să fie păstrat
tariful vamal din 1819[10].
În noiembrie 1822 Consiliul de Miniştri discută propunerea lui I.N. Inzov,
dar împăratul Alexandru I nu o acceptă şi dă dispoziţia de a aplica în Basarabia
tariful din 1822[11].
Aplicarea
tarifului din 1822 s-a răsfrânt negativ asupra comerţului Basarabiei. Fiind
îngrădită din toate părţile de cordoane vamale, Basarabia s-a pomenit ruptă
atât de la pieţele europene, cât şi de piaţa internă rusă. Tariful din 1822 stopa
procesul de integrare a Basarabiei în sistemul pieţei interne ruse, frâna
dezvoltarea nu doar a comerţului, dar şi a altor ramuri economice. Pe parcursul
anilor 1823-1824 autorităţile locale îl informau pe guvernatorul general al
Novorosiei şi Basarabiei, contele M.S.Voronţov, despre situaţia creată în
Basarabia[12].
Pentru ameliorarea situaţiei, în aceşti ani au fost adoptate diferite decizii,
instrucţiuni şi directive[13],
dar acestea au fost puţin efective pentru redresarea stării din comerţ.
Potrivit dispoziţiei imperiale din 28 noiembrie 1841, Senatul
adoptă la 4 decembrie un nou tarif vamal, care urma să intre în vigoare la hotarele de vest al Rusiei, inclusiv la Prut şi
Dunăre, începând cu 1 ianuarie 1842[14].
Noul tarif prevedea că pentru a uşura decontările în timpul încasării taxelor
vamale, procentele carantinale şi suplimentare (12,5%), care până acum erau
calculate separat, urmau să fie unificate cu taxele principale, iar taxele
vamale, în dependenţă de desfăşurarea comerţului, urmau să fie: pentru unele
mărfuri majorate, iar pentru altele micşorate. Din categoria mărfurilor
interzise erau permise pentru import acele mărfuri care nu prezentau pericol
pentru industria rusă[15].
[1] Valentin Tomuleţ. Politica comercial-vamală a ţarismului în
Basarabia şi influenţa ei asupra constituirii burgheziei comerciale (1812-1868). –
Chişinău, 2002, p. 48.
[2] Н.П. Страхова. Тариф 1819 г.
во внешнеполитических планах России. – În: Вестник Московского ун-та.
Серия 8,
История. – М., 1990, №3, с. 52.
[3] Noul tarif vamal este
adoptat în Basarabia în noiembrie 1816 şi se răspândea doar asupra unor
mărfuri. Perceperea taxei vamale – „vama” se efectua, ca şi în trecut, după
obiceiul moldovenesc şi constituia 3% ad
valorem (AISR, F. 560,
inv. 4, d. 235, f. 1).
[4] AISR, F. 560, inv. 34, d. 29, f. 148.
[5] Н.С. Киняпина. Политика русского самодержавия в области
промышлен-ности (20-50-ые гг. XIX в). – М., 1968, с. 96.
[6] О мануфактурной и торговой промышленности в Молдавии, Валахии и
Бесcарабской облaсти. – În: ЖМТ. –СПб., 1832, №1, с. 112.
[7] AISR, F. 1152, inv.1,
vol. I, 1822, d. 18, f. 1.
[8] Ibidem, F. 452,
inv. 2, d. 200, f. 2.
[9] Ibidem, F. 560,
inv. 38, d. 189, f. 15 verso-16.
[10] AISR, F. 1152, inv. 4, d. 252, f. 1-1 verso.
[11] Ibidem, f. 1 verso.
[12] ANRM, F. 3,
inv. 1, d. 444, f. 27-27 verso.
[13] AISR, F. 560,
inv. 4, d. 262, f. 1-3 verso.
[14] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 308, p. I, f. 1 (645).
[15] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 308, p. I, f. 1 (645).