TRIBUNALUL COMERCIAL DIN BASARABIA (Бессарабский
Коммерческий Суд) – tribunal instituit
prin decret imperial la 1 aprilie 1819, la început în oraşul-port Reni cu
scopul de a examina litigiile legate de comerţ[1].
Tribunalul Comercial urma să activeze în baza aceloraşi principii ca şi
Tribunalul Comercial din Odesa, deschis în 1808. Tribunalul Comercial din Reni
avea drept obiectiv rezolvarea tuturor problemelor legate de litigiile ce
apăreau între negustorii din întreaga regiune[2].
Activitatea
Tribunalului era reglementată de un Statut, aprobat de rezidentul
plenipotenţiar al Basarabiei, generalul A.N. Bahmetev, alcătuit din XI
capitole şi conţinea 135 articole[3].
Capitolul
I, fără titlu (15 articole), reglementa chestiuni de organizare a Tribunalului.
În componenţa Tribunalului intrau şase membri: un preşedinte, patru judecători
şi un secretar. Preşedintele şi doi membri erau numiţi în această funcţie prin
decret imperial şi reprezentau Coroana, iar ceilalţi doi trebuiau aleşi de burghezia
comercială din Reni, Ismail, Chilia şi Akkerman, din patru candidaţi,
confirmaţi ulterior în funcţie de rezidentul plenipotenţiar, aleşi pentru un
termen de trei ani. La 13 februarie 1829, numărul membrilor Tribunalului
din partea burgheziei comerciale a fost mărit până la patru, aceştia fiind aleşi
pe un termen de un an, suprimându-se astfel judecătorii numiţi din partea
Coroanei. Singurul membru al Tribunalului din partea statului rămânea
preşedintele. Al şaselea membru, secretarul Tribunalului, era numit de rezidentul
plenipotenţiar în Basarabia, din rândurile funcţionarilor locali. Statutul
dispunea că preşedintele Tribunalului trebuia să corespundă clasei a V-a, potrivit
„Condicii rangurilor”, membrii din partea Coroanei – clasei a VII-a, iar
secretarul – clasei a IX-a. Limba de lucru a Tribunalului era româna, dar,
la solicitarea părţilor, se admitea şi folosirea limbii ruse.
Membrii
Tribunalului din partea burgheziei comerciale aveau dreptul să-şi continue
activitatea comercială, pe când celor din partea statului nu li se permitea
asemenea activitate. Dacă într-un litigiu era implicat unul din membrii
Tribunalului, ales de negustori, acesta era înlocuit cu un supleant. În anumite
cazuri, pentru supravegherea corectitudinii examinării litigiului, la proces
asista şi un procuror, numit de rezidentul plenipotenţiar, a cărui competenţă
se limita la litigiile în care una dintre părţi era: statul, un minor orfan,
persoane ce nu puteau să se reprezinte singure şi văduvele negustorilor
decedaţi, care nu mai practicau comerţul. Procurorul mai supraveghea şi
procedura desfăşurării procesului, iar în caz de tărăgănare intenţionată a acestuia
el informa rezidentul plenipotenţiar. Procurorul trebuia să corespundă cel puţin
clasei a VIII-a, potrivit „Condicii rangurilor”.
Membrii
Tribunalului numiţi de Coroană erau remuneraţi din bugetul statului, iar cei din
partea negustorilor erau plătiţi de breasla negustorilor.
Capitolul
al II-lea, intitulat „Competenţa
Tribunalului Comercial” (5 articole), se referea în special la litigiile apărute
din contractele de vânzare-cumpărare, alte
litigii de natură comercială, printre care: neachitarea cambiilor;
plângerile intermediarilor comerciali în ceea ce priveşte exercitarea profesiei
lor; cererile privind cesiunea de creanţe sau penalităţile aplicate bancruţilor
ş.a. Tribunalul mai numea tutori pentru copiii minori, pentru văduve care
nu aveau dreptul de a-şi gestiona singure averea, supraveghea executarea
hotărârilor date. Prevederile Statutului nu obliga pe toţi negustorii să se
adreseze exclusiv acestui Tribunal, întrucât în Statut se menţiona că
persoanele aflate în litigiu aveau dreptul să intenteze acţiunea în altă
instanţă sau tribunal, obligat fiind să înştiinţeze Tribunalul din Reni despre
aceasta.
Capitolul
al III-lea, intitulat „Intentarea
acţiunii şi chemarea în judecată” (22 articole), se referea la modalitatea de
intentare a acţiunii, la forma cererilor şi la alte chestiuni procedurale.
Potrivit acestor prevederi, acţiunile în Tribunal puteau
fi făcute atât în scris, cât şi verbal. Cererea scrisă, redactată în două
exemplare, trebuia
să conţină expunerea succintă a cauzei, cerinţele celui ce intenta acţiunea, enumerând concomitent şi probele. Cererile orale trebuiau consemnate într-un proces-verbal. Înştiinţarea pârâtului se făcea de către un funcţionar al Tribunalului şi nu de către poliţie, ca în alte procese.
să conţină expunerea succintă a cauzei, cerinţele celui ce intenta acţiunea, enumerând concomitent şi probele. Cererile orale trebuiau consemnate într-un proces-verbal. Înştiinţarea pârâtului se făcea de către un funcţionar al Tribunalului şi nu de către poliţie, ca în alte procese.
Termenele
pentru prezentarea la Tribunal erau următoarele: nu mai puţin de 24 de ore
pentru cazul când ambele persoane aflate în litigiu locuiau în oraş; cel puţin
trei zile din momentul depunerii cererii pentru cei ce nu locuiau în Reni;
pentru cei ce locuiau mai departe se adăuga câte o zi pentru fiecare 30 de verste.
Citaţia trebuia înmânată personal pârâtului nerezident în oraş. Celui care
locuia în oraş, dacă nu era acasă, citaţia se înmâna soţiei, slugii sau se
prindea de uşă în prezenţa martorilor. Drept locuinţă se considera şi vaporul
(nava) patronului. În cazuri deosebite, înştiinţarea, cu acordul guvernului,
putea fi multiplicată şi afişată în loc public. Pârâtul, locuitor al
oraşului-port Reni, după înmânarea copiei cererii, nu avea dreptul să
părăsească oraşul fără acordul Tribunalului. Nimeni nu avea dreptul să se eschiveze
de la prezenţă, cu excepţia a câtorva situaţii: boala grea a pârâtului sau a soţiei;
moartea unei rude apropiate; barierele naturale. Toate aceste cauze trebuiau
aduse la cunoştinţă Tribunalului. Neprezentarea, fără motive, de două ori,
echivala cu recunoaşterea acţiunii.
Capitolul al IV-lea, intitulat „Despre reprezentare” (8 articole), era dedicat reprezentanţilor
judiciari. Se stabilea că fiecare parte putea să-şi reprezinte personal cauza,
dar avea dreptul să-şi aleagă şi un reprezentant, asupra retribuirii acestuia
convenindu-se de comun acord. În cazul unor disensiuni asupra onorariului, el
se stabilea de către Tribunal.
Capitolul
al V-lea, intitulat „Despre referinţe”
(11 articole), reglementa mai multe chestiuni procedurale privitor la
modalitatea redactării şi conţinutul referinţei.
Temeinicia
probelor enumerate în referinţă era determinată de către Tribunal. Probele
invocate de o parte trebuiau combătute de cealaltă parte. Tribunalul putea cere
prezenţa ambelor părţi, iar în cazul în care una din părţi, din motive
întemeiate, nu putea să se prezinte, aceasta delega un membru al său însoţit de
secretar, pentru a-i consemna declaraţiile.
Un
Capitol deosebit era al VI-lea, intitulat „Despre
dovezi” (17 articole). Drept dovezi în procedura judiciară erau considerate:
a)
mărturiile, actele scrise, facturile, recipisele, examinarea mărfurilor; b)
acte confirmătoare; c) registrele comerciale (doar cele în original); d)
martorii; e) jurământul. Aici se reglementa amănunţit modalitatea de administrare
a probelor, puterea lor juridică etc.
Capitolul
al VII-lea era intitulat „Despre sentinţe
şi executarea lor” (19 articole). Hotărârea Tribunalului Comercial se
aproba cu votul majoritar al membrilor şi trebuia să conţină elementele de identificare
a părţilor implicate în litigiu, domiciliul acestora, expunerile părţilor,
partea motivatoare şi sancţiunea. Hotărârea era definitivă în cazul în care: a)
era aprobată de ambele părţi; b) când suma litigiului nu era mai
mare de 500 rub. с) când a fost dată în baza altei
hotărâri definitive. Apelul se adresa Consiliului Suprem al Basarabiei într-un
termen de o săptămână din ziua pronunţării hotărârii.
În
Capitolul al VIII-lea, intitulat „Despre
relaţiile dintre şeful
Administraţiei regiunii şi Tribunalul Comercial” (10 articole), se stabilea că rezidentului plenipotenţiar în Basarabia, fiind garantul executării justiţiei, i se raporta despre toate dosarele aflate pe rol şi examinate. Rezidentul plenipotenţiar avea dreptul să asiste la orice judecată, fără însă a interveni în dezbateri, el fiind obligat să dispună executarea hotărârii date. În anumite cazuri, expres stabilite în Statut, rezidentul avea dreptul să amâne executarea hotărârii.
Administraţiei regiunii şi Tribunalul Comercial” (10 articole), se stabilea că rezidentului plenipotenţiar în Basarabia, fiind garantul executării justiţiei, i se raporta despre toate dosarele aflate pe rol şi examinate. Rezidentul plenipotenţiar avea dreptul să asiste la orice judecată, fără însă a interveni în dezbateri, el fiind obligat să dispună executarea hotărârii date. În anumite cazuri, expres stabilite în Statut, rezidentul avea dreptul să amâne executarea hotărârii.
Capitolul
al IX-lea, intitulat „Despre preşedinte
şi alţi membri ai Tribunalului” (11 articole), stabilea competenţa şi
obligaţiile de funcţie ale acestuia. Preşedintele era persoana care
organiza şi supraveghea activitatea Tribunalului. Este de consemnat faptul că, la
adoptarea hotărârii votul lui, în caz de egalitate de voturi, nu era decisiv.
Capitolul
al X-lea, intitulat „Despre secretar”
(8 articole), stabilea, aşa cum sugerează titlul, chestiuni ce ţineau de drepturile
şi obligaţiile funcţionale ale acestuia.
Ultimul
Capitol, al XI-lea, intitulat „Despre
intermediari” (8 articole), definea această noţiune, precizând statutul
juridic al intermediarilor, modalitatea lor de activitate.
La
finele Statutului se anexau statele de personal, cuantumul indemnizaţiilor
fiecărui membru al Tribunalului (cei numiţi din partea statului) şi al
funcţionarilor acestuia.
Dar, instituirea Tribunalului
Comercial nu a fost realizată uşor. A fost nevoie de o perioadă de timp şi
o corespondenţă îndelungată între organele locale şi cele regionale şi între
cele regionale şi cele imperiale pentru soluţionarea acestei probleme.
Autorităţile locale urmau să rezolve şi anumite probleme de ordin intern,
privind convocarea şi desfăşurarea adunărilor societăţilor orăşeneşti, alegerea
deputaţilor şi a candidaţilor. Însă, negustorii din Ismail, mai numeroşi şi mai
omogeni etnic (având, în fond, în componenţă greci şi armeni), nu erau de acord
cu instituirea Tribunalului Comercial în Reni.
Între timp, la 18 octombrie
1820 în Consiliul Suprem al Basarabiei a fost discutată dispoziţia lui I.N. Inzov
din 28 iulie 1820, în care se menţiona că, în ce priveşte executarea
dispoziţiei imperiale, Administraţia regională, în persoana lui A.N. Bahmetev,
a fost anunţată prin avizul secretarului de stat, contele Capo d’Istria, din 22 noiembrie
1817, în el menţionându-se că în Reni urmează să fie instituit un Tribunalul
Comercial în baza celui existent în Odesa[4].
Preşedinte al Tribunalului Comercial a fost confirmat căpitanul de flotă de gradul
II în retragere Koropelli, căruia i s-a acordat titlul de funcţionar de clasa a
VII-a[5].
Consiliului i-au fost date dispoziţii să întreprindă toate măsurile pentru
alegerea deputaţilor în Tribunalul Comercial. În decretul adresat Tribunalului
Comercial din Reni se menţiona că preşedintele şi doi membri ai judecătoriei
sunt confirmaţi de împărat, iar alţii doi membri sunt confirmaţi de Administraţia
regională din numărul de candidaţi din partea societăţilor negustoreşti. Secretarul
era numit de către guvernatorul civil din rândul funcţionarilor de stat. Negustorii
care locuiau în oraşele Reni, Ismail, Chilia şi Akkerman alegeau 4 candidaţi[6].
La 21 decembrie 1820 are loc
alegerea candidaţilor în Tribunalul Comercial din partea oraşelor Ismail, Reni
şi Akkerman. La alegeri au participat mai mulți pretendenţi: din Akkerman
(M.Volkov şi C.Hristoforov), Reni (A.Ksodul, D.Pogonato, M.Iatros şi
C.Mandrohi) şi Ismail (C.Soagoglu, C.Iorgati,
A.Pomer şi R.Pavlovici), toţi având cetăţenie rusă, deţinând case, magazine,
prăvălii, cârciume şi alte bunuri imobiliare; toţi posedau limba rusă şi limba
moldovenească şi erau cărturari[7].
La 31 decembrie
1820 guvernatorul civil al Basarabiei C.A. Catacazi, analizând lista membrilor aleşi
din partea oraşelor Ismail, Akkerman şi Reni în Tribunalul Comercial din Reni,
i-a confirmat pe negustorii Constantin Iorgati din partea oraşului Ismail şi
Afanasie Ksodul – din partea oraşului Reni, fiecare acumulând câte 11
voturi[8].
Aceste persoane au fost confirmate de I.N. Inzov.
În pofida încercărilor ţarismului
de a satisface, prin instituirea Tribunalului Comercial din Reni, necesităţile
celor 4 centre comerciale din sudul Basarabiei (Tribunalul avea, de fapt,
împuterniciri de a soluţiona litigiile negustorilor din întreaga regiune) –
Ismail, Reni, Chilia şi Akkerman – în scurt timp s-a constatat că locul
destinat Tribunalului Comercial din Reni nu a fost nici pe de parte unul
reuşit.
Convingându-se de priorităţile
portului Ismail faţă de celelalte porturi ale Basarabiei, unde numărul de negustori
şi dimensiunile comerţului erau neînsemnate, precum şi de numeroasele cereri
ale negustorilor din Ismail, autorităţile regionale au fost nevoite să ceară
transferarea Tribunalului Comercial din Reni în Ismail.
La dispoziţia Consiliului de Miniştri
din 2 septembrie 1824, adusă la cunoştinţă de guvernatorul general
Consiliului Suprem al Basarabiei la 13 noiembrie 1824, Tribunalul
Comercial urma să fie deschis în 1825 în oraşul Ismail, urmând să soluţioneze
şi litigiile negustorilor din Reni, Akkerman şi Chilia[9].
Regulamentul suplimentar primit de
fostul guvernator general din Cancelaria Senatului Guvernant la 27 iunie
1824 conţinea articole suplimentare, publicate la 13 februarie 1824,
referitor la Statutul Tribunalului Comercial din Odesa[10].
Aceste articole se refereau nemijlocit la procedura judiciară şi prevedeau
schimbarea Statutului Tribunalului Comercial, schimbări care ulterior vor fi
introduse şi în activitatea Tribunalului Comercial din Ismail.
La 27 mai 1825 a urmat
dispoziţia Guvernului Regional privind instituirea în Ismail a Tribunalului
Comercial şi alegerea din partea societăţilor comerciale din Akkerman, Chilia,
Reni şi Ismail a câte doi membri şi doi candidaţi[11]. La
13 iunie au fost fixate alegerile prin vot în Tribunalul Comercial din
Ismail şi depunerea jurământului, prin care s-ar confirma că membrii
judecătoriei sunt cetăţeni ruşi (supuşi ruşi).
Dar, în timpul determinării locului de reşedinţă a candidaţilor, s-a
constatat că unii din ei se considerau greci din Nejin sau din alte oraşe,
având viză de reşedinţă în aceste oraşe. Pe parcurs s-a stabilit şi un salariu
anual pentru membrii Tribunalului: pentru fiecare membrul al Tribunalului
Comercial din Ismail câte 1500 de lei, din Reni – 700, din Akkerman –
600 şi din Chilia – 200 de lei. Prin urmare, societăţile comerciale din
aceste oraşe urmau să aloce anual pentru întreţinerea Tribunalului Comercial
din Ismail câte 3000 de lei[12].
Potrivit dispoziţiei
guvernatorului civil al Basarabiei C.A. Catacazi din 30 mai 1825,
deschiderea Tribunalului Comercial din Ismail a fost fixată pentru 25 iunie,
iar pentru alegerea de la fiecare societate comercială a deputaţilor şi
candidaţilor au fost fixate următoarele termene: Akkerman – 5 iunie,
Chilia şi Reni – 8 iunie şi Ismail – 10 iunie, termenul
final al alegerilor fiind stabilit la 13 iunie[13].
În urma alegerilor, la care au
participat 15 pretendenţi, în componenţa Tribunalului Comercial din Ismail au
fost aleşi Vasilii Volputokov (cu 13 voturi) şi Constantin Prasin (cu 11
voturi), iar din rândurile candidaţilor Nicolai Kordali (cu 8 voturi) şi
Carabet Hadji Markarov (cu 9 voturi)[14].
La 25 iunie 1825,
consilierul din partea Guvernului Regional Kozminski, în baza dispoziţiei
guvernului din 27 mai, a deschis şedinţa Tribunalului Comercial din Ismail
în prezenţa judecătorului de ţinut, şefului de poliţie, procurorului de ţinut
şi a membrilor judecătoriei supuşi preventiv jurământului: din partea Coroanei –
funcţionarul de clasa a VII-a Vardalah, iar din partea negustorilor –
Valputokov şi Prasin[15].
Tribunalul Comercial, alături de rezolvarea
diferitelor litigii ce apăreau între burghezia comercială pe diverse probleme de
comerţ, mai ajuta negustorii în ce priveşte rezolvarea diferitelor probleme de ordin
comercial.
Dezvoltarea comerţului şi creşterea numărului de negustori
încadraţi în comerţ a contribuit în mod direct la creşterea numărului de litigii
ce apăreau între negustori în cadrul activităţii comerciale. Ca rezultat, apare
necesitatea de a mări numărul membrilor Tribunalului Comercial din Ismail din
rândul negustorilor, care urmau să contribuie la soluţionarea litigiilor în
termene reduse.
La 13 februarie 1829,
Consiliul de Stat a discutat şi a aprobat raportul ministrului de Justiţie, în
care se cerea ca Tribunalului Comercial din Ismail să i se permită să aibă în
componenţă 4 membri, negustori aleşi din partea societăţii comerciale pe o
perioadă de un an, urmând exemplul tribunalelor comerciale din Odesa şi
Taganrog. Membrii judecătoriei urmau să fie remuneraţi de către societăţile orăşeneşti,
iar preşedintele – de către guvern[16].
Pe parcurs au fost extinse şi
împuternicirile procurorului judecătoriei. Potrivit dispoziţiei Consiliului de Miniştri
din 5 noiembrie 1831, procurorului Tribunalului Comercial din Ismail i-a
fost încredinţată şi supravegherea locurilor publice aflate sub administrarea
primarului din Ismail[17].
La 14 mai 1832 au fost
editate principiile generale de organizare a tribunalelor comerciale şi
statutul procedurii judiciare[18],
indicându-se că intenţiile şi scopurile instituirii tribunalelor comerciale sunt
dictate de necesitatea rezolvării litigiilor comerciale ce apar în cadrul comerţului[19]. Tot
aici erau fixate statele de funcţii ale tribunalelor comerciale. Ulterior
au fost publicate statele de funcţii ale tuturor tribunalelor comerciale,
începând cu cel din Sankt Petersburg[20].
La 16 martie 1837, Consiliul
de Miniştri a discutat, la dispoziţia Senatului Guvernant, memoriul ministrului
de Justiţie din 24 februarie privind acordarea Tribunalului Comercial din
Ismail a dreptului de a examina dosarele comerciale din întreaga Basarabie[21]. La
baza acestei dispoziţii a stat memoriul lui M.S. Voronţov, care scria că,
vizitând Tribunalul Comercial din Ismail, guvernatorul militar a constatat că el
are de soluţionat puţine dosare, din care cauză a dat dispoziţie Magistraturii
orăşeneşti din Reni şi celei din Chilia ca toate dosarele referitoare la comerţ
să fie transmise Tribunalului Comercial din Ismail. Guvernatorul civil P.I. Fiodorov
scria, la rândul său, că acesta este rezultatul limitării drepturilor comerciale
ale Tribunalului Comercial: Tribunalul Comercial din Reni, instituit la 1 aprilie
1819, urma să examineze toate dosarele din întreaga Basarabie; fiind însă
transferat în Ismail, drepturile lui au fost limitate doar la examinarea
dosarelor comerciale din Ismail, Reni, Chilia şi Akkerman, cu mici excepţii,
când au fost examinate şi dosare comerciale ale negustorilor din alte
oraşe – Odesa, Movilău etc. În plus, a fost simplificată procedura judiciară.
Astfel, dosarele voluminoase erau examinate destul de rapid, în formă orală,
fără a fi trimise instanţei de apel[22].
Dosarele, în care prejudiciul era
estimat în valoare de până la 2000 ruble, Tribunalul Comercial le putea
examina fără a face trimitere la instanţa de apel. În cazul dosarelor care
aveau dreptul la apel – era evitată una din instanţe, deoarece la
Tribunalul Comercial plângerile erau aduse direct din Senat, pe când cei care
începeau acţiunea în Magistraturi şi Ratuşe urmau să prezinte pentru decizie un
apel şi în Judecătoria civilă. Reieşind din această situaţie, guvernatorul
civil considera necesar de a acorda tuturor negustorilor dreptul să se adreseze
cu diverse probleme în Tribunalul Comercial din Ismail, inclusiv cu probleme
care până atunci erau discutate în Magistraturile şi în judecătoriile judeţene.
M.S. Voronţov considera această propunere a guvernatorului civil
binevenită, că va ajuta mult la soluţionarea problemelor comerciale ale negustorilor
şi va facilita substanţial activitatea Magistraturilor orăşeneşti şi a judecătoriilor
judeţene[23].
Această problemă a fost susţinută
şi de ministrul de Finanţe E.F. Kankrin, care considera că acordarea
dreptului Tribunalului Comercial din Ismail de a examina dosarele comerciale pe
întreaga Basarabie va favoriza soluţionarea problemelor comerciale şi dezvoltarea
mai rapidă a comerţului[24].
Ca rezultat,
Consiliul de Miniştri a aprobat, prin decizia din 16 martie 1837, dreptul Tribunalului
Comercial din Ismail de a examina dosarele din întreaga Basarabie privind
problemele comerciale.
În dispoziţia sa din 16 martie
Consiliul de Miniştri nu doar că recunoştea necesar a lărgi spectrul de acţiuni
ale Tribunalului Comercial din Ismail, evidenţiate în demersul întreprins de
guvernatorul P.I. Fiodorov, dar a considerat necesar de a-i acorda
ministrului de Justiţie dreptul de a interveni, de comun acord cu guvernatorii
regiunilor unde sunt instituite judecătorii comerciale, cu propunerea ca de prevederile
acestei decizii să se conducă, reieşind din circumstanţele locale, şi alte
judecătorii comerciale[25].
La baza activităţii tribunalelor
comerciale era pus Regulamentul general despre judecătoriile comerciale din
1832; fiind confirmat doar pentru capitale, el urma să unifice şi celelalte
judecătorii care activau în alte oraşe, ţinându-se cont doar de unele
particularităţi locale[26]. În
urma acestei decizii şi a decretului Senatului Guvernant din 3 iunie 1837,
guvernatorul general al Novorosiei şi Basarabiei a prezentat o dispoziţie
despre reorganizarea Tribunalului Comercial din Ismail şi a celui din Feodosia[27].
După multe discuţii în
ministerele de resort, a fost alcătuit, cu susţinerea din partea Consiliului de
Stat, Regulamentul despre Tribunalul Comercial din Ismail, confirmat la 19 martie
1841. Regulamentul era alcătuit din 28 articole ce cuprindeau întreaga
activitate a Tribunalului Comercial. La baza Regulamentului au stat principiile
generale ale Statutului Comercial, ţinându-se însă cont de acele particularităţi
locale care existau. Judecătoria era alcătuită din preşedinte şi un membru
principal, din funcţionari şi 3 membri aleşi din rândurile negustorilor.
Preşedintele şi membrul principal al judecătoriei erau destituiţi din funcţii de
către Senat, la prezentarea ministrului de Justiţie. Candidaţii în aceste
funcţii erau aleşi de către negustori în Duma orăşenească sub supravegherea
directă şi nemijlocită a guvernatorului militar al Basarabiei ce administra
treburile civile, în baza principiilor stabilite pentru capitale. La alegerile
preşedintelui şi ale membrului principal al judecătoriei participau
negustorii oraşelor Ismail, Reni şi Chilia, convocaţi preventiv de guvernatorul
militar al Basarabiei. Candidaţii la postul de preşedinte puteau fi, potrivit
titlului, nu mai jos de clasa a VII-a, iar la cel de membru principal – nu
mai jos de clasa a VIII-a. În cazul în care asemenea persoane nu puteau fi
alese din rândurile negustorilor, ele erau numite de către guvern din rândurile
funcţionarilor. Candidaţii la aceste posturi erau prezentaţi de guvernatorul
militar guvernatorului general al Basarabiei, iar de acesta – ministrului de
Justiţie[28].
Membrii judecătoriei (din
rândurile negustorilor) erau aleşi de societăţile orăşeneşti din Ismail, Reni
şi Chilia. Persoanele alese din alte oraşe, cu excepţia oraşului Ismail, aveau
dreptul să se dezică de aceste funcţii. Membrii din rândurile negustorilor erau
confirmaţi în funcţii, la prezentarea guvernatorului militar al Basarabiei, de guvernatorul
general. Membrii judecătoriei, iar în lipsa acestora – candidaţii înaintaţi
în locul lor erau aleşi (din considerente obiective) pe o perioadă de 2 ani,
iar un membru şi doi candidaţi, sau doi membri şi un candidat se schimbau în
fiecare an cu locul. Astfel, persoana ce acumulase mai multe voturi putea să
rămână în această funcţie până la noile alegeri[29].
Secretarul, ajutorii lui şi executorul judiciar erau
confirmaţi în funcţie şi eliberaţi din ea de către guvernatorul militar al
Basarabiei, la propunerea judecătoriei.
În funcţiile Tribunalului
Comercial din Ismail, alături de problemele legate de activitatea comercială,
era inclusă şi legalizarea contractelor de arendă a magazinelor,
hambarelor şi altor construcţii, destinate pentru comerţ. Tribunalul Comercial din
Ismail era competent să examineze nu doar litigiile persoanelor autohtone, dar
şi ale persoanelor ce aveau viză de reşedinţă temporară în oraşele din
provincie. În conformitate cu dispoziţia Consiliului de Miniştri din 16 martie
1837, procedurii judiciare erau supuse toate persoanele ce se ocupau cu comerţul
în Basarabia şi toţi comercianţii din alte oraşe, dacă în contractele încheiate
era stipulat că în cazul în care vor apărea litigii acestea urmează să fie
examinate în Ismail[30].
Tribunalul Comercial din Ismail
examina cu drept definitiv, fără drept de apel, toate dosarele a căror acţiune
iniţială nu depăşea mai mult de 1428 ruble 20 kop. argint. Alături de drepturile
expuse, în competenţa judecătoriei mai erau şi drepturile de vânzare a tuturor
tipurilor de moşii (în afară de sate), cercetarea actelor de vânzare-cumpărare
(valoarea bunurilor nefiind limitată) şi a altor acte asemănător celor
perfectate de Curtea Civilă. Tribunalul putea să hotărască de asemenea demisia
curierilor, notarilor, a persoanelor ce răspundeau de licitaţie etc. din
oraşele aflate în administrarea specială a oraşului Ismail şi supravegherea
acestor persoane[31].
Bunurile imobiliare din aceste
localităţi şi vasele comerciale ce se aflau în porturile basarabene erau
vândute în Tribunalul Comercial din Ismail la licitaţie sau în baza dispoziţiei
judecătoriei, fie la insistenţa altor instanţe.
Tribunalul elibera certificate referitor la evaluarea
caselor şi a altor bunuri imobiliare ale locuitorilor oraşelor şi satelor
aflate în administrarea specială a oraşului Ismail, pentru a căpăta dreptul de
a le depune în gaj şi de a efectua alte operaţii cu bunuri imobiliare în sume
nelimitate, indiferent de faptul dacă persoana care transmitea moşia sau persoana
căreia aceasta i se transmitea făcea parte sau nu din starea negustorilor.
Tribunalul Comercial confirma şi
actele întocmite de agenţii de bursă pe vasele comerciale. Tot aici era
perceput şi impozitul pentru întocmirea actelor, iar banii ce se adunau de pe
seama acestor operaţii erau transferaţi în instanţele de resort. Tribunalul
punea la dispoziţia solicitanţilor şi diferite instrumente, registre comerciale
etc. La finele fiecărui an aceste registre erau transmise Tribunalului
Comercial pentru a fi depozitate în arhivă [32].
În lipsa preşedintelui, sau în
caz de destituire a acestuia, postul de preşedinte îl ocupa membrul principal,
iar în locul membrului principal era numită persoana care deţinea după el cea
mai mare funcţie etc.
În caz de urgenţă, Tribunalul
Comercial putea reduce termenul de 3 zile stabilit de Statutul Comercial
(art.1245 şi 1246) pentru controlul mărfurilor; în caz de reţineri ce puteau
cauza negustorilor prejudicii, pierderile erau compensate de pe seama
vinovaţilor.
Hotărârile Tribunalului Comercial
din Ismail erau executate în baza dispoziţiilor directe ale organelor de poliţie[33].
Pentru a ridica autoritatea tribunalelor
comerciale, la prezentarea ministrului de Justiţie, Consiliul de Stat a adoptat
la 1 ianuarie 1851 dispoziţia prin care negustorilor din Ismail, Reni şi
Chilia (similar negustorilor din Odesa, Taganrog şi Kerci) li se acorda dreptul
de a alege pe o perioadă de patru ani, ca experienţă, în funcţie de preşedinte
şi de membri superiori ai Tribunalului Comercial din Ismail persoane din rândul
negustorilor. Persoanele alese urmau să fie confirmate de ministrul de Justiţie.
După expirarea termenului de patru ani, negustorii oraşelor nominalizate aveau
dreptul de a face prezentare pentru confirmarea persoanelor alese încă pe o
perioadă de patru ani sau să purceadă la noi alegeri. În cazul în care din
rândurile negustorilor nu vor fi găsite persoane demne pentru suplinirea
acestor posturi, organele locale aveau dreptul de a prezenta un demers
ministrului de Justiţie pentru a numi în aceste funcţii funcţionari din partea
guvernului[34].
Cedările respective erau un pas
important, deşi neesenţial, în vederea asigurării autoadministrării, făcut de ţarism
burgheziei comerciale.
Problema privind activitatea
Tribunalului Comercial din Ismail a fost pusă în discuţie de organele regionale
din Basarabia şi cele imperiale din Sankt Petersburg după sfârşitul războiului
din Crimeea.
Cerinţele
burgheziei comerciale din Chişinău faţă de instituirea Tribunalului Comercial
din Basarabia au fost formulate la 3 mai 1856, aprobate la 10 iulie de
Administraţia regională şi confirmate la 13 iulie de guvernatorul militar
al Basarabiei M.S. Ilinski[35].
Se prevedea ca prin intermediul negustorului de ghilda a doua din Chişinău
Andrei Petrov, care urma să participe la încoronarea împăratului Alexandru al
II-lea, aceste cerinţe să fie înaintate Administraţiei imperiale[36].
Deoarece în această zi noul împărat „…manifestă de obicei bunăvoinţă şi acordă
privilegii multor oraşe din Imperiu”, negustorii, ţinând cont de faptul că
judeţele de sud ale Basarabiei urmau să fie retrocedate Moldovei, cereau
ca Tribunalul Comercial din Ismail să fie transferat pentru totdeauna în oraşul
Chişinău şi transformat în Tribunalul Comercial pentru întreaga Basarabie, cu
atât mai mult că activitatea Tribunalului era finanţată din veniturile
orăşeneşti ale tuturor oraşelor Basarabiei[37].
Negustorii cereau în plus să fie schimbate statele de funcţii ale Tribunalului
care au fost confirmate încă în 1828; deoarece pe parcursul anilor volumul de lucru
al personalului instanţei judecătoreşti s-a majorat semnificativ, el cu greu
face faţă cerinţelor[38].
La 26 iulie 1856
Administraţia regională a discutat două moţiuni prezentate la 20 şi 21 iulie
de guvernatorul general al Novorosiei şi Basarabiei contele A.G. Stroganov
privind soarta Tribunalului Comercial din Ismail şi a dosarelor aflate în
proces de examinare[39].
Autorităţile centrale urmau să ţină cont de următoarele două circumstanţe: primo,
pornind de la faptul că Magistratura din Ismail şi Ratuşele din Reni, Chilia şi
Vâlkov cercetau litigiile judiciare ale orăşenilor care, potrivit Tratatului
din 18(30) martie 1856, beneficiau deja de drepturile şi privilegiile
Principatului Moldova, dosarele în cauză urmau a fi transferate autorităţilor
moldoveneşti; secundo, ţinând seama că o parte din aceşti orăşeni se
puteau folosi şi de dreptul de a se transfera cu
traiul în Rusia (Basarabia), autorităţile ruse ar fi putut să aibă nevoie
de anumite informaţii asupra problemelor cercetate; prin urmare, aceste dosare
urmau a fi transferate în Basarabia sau în guberniile ruse.
Cât priveşte soarta Tribunalului
Comercial din Ismail, contele A.G. Stroganov scria că „…după importanţa
dosarelor comerciale care se examinează şi se referă nu doar la locuitorii
oraşului Ismail, dar şi la toate persoanele ce se ocupă cu comerţul în Basarabia,
era necesar ca acest Tribunal împreună cu toţi funcţionarii şi dosarele … să
fie transferat în Akkerman, schimbându-i-se denumirea în Tribunalul Comercial
din Basarabia, cu condiţia ca el să se ocupe, în baza dispoziţiei Administraţiei
regionale, numai de examinarea actelor şi a dosarelor care urmau a fi transmise
guvernului moldovenesc şi a tuturor celorlalte dosare comerciale din regiunea
Basarabiei care n-au fost finisate”[40].
Soarta definitivă a Tribunalului Comercial pentru Basarabia urma să fie
preventiv examinată în Consiliul Direcţiei Generale a Regiunii Basarabia şi
aprobată de Administraţia imperială.
La momentul discutării
întrebării, personalul Tribunalului Comercial din Ismail era confirmat prin
dispoziţia imperială din 19 martie şi era alcătuit din preşedinte (cu un
salariu de 2200 ruble argint) un membru principal (1400 ruble), 3 membri
şi 3 candidaţi din partea negustorilor nesalarizaţi, un procuror (300 ruble),
un secretar (750 ruble), un reprezentant al juraţilor (430 ruble), doi
ajutori de secretari, o persoană ce întocmea procesele-verbale, un traducător
(toţi cu un salariu de 1320 ruble) şi 3 paznici (216 ruble)[41].
Pentru întreţinerea Tribunalului Comercial din Ismail din vistieria statului
erau alocate 4616 ruble argint pentru salarii, rechizite de birou şi
încălzirea încăperilor şi 4450 ruble pentru hrană şi plata chiriei[42].
Despre activitatea judecătoriei
ne dovedeşte acel fapt că între anii 1851-1855
au fost examinate 386 dosare: în 1851 – 55 dosare, în 1852 –
65, în 1853 – 87, în 1854 – 85, în 1855 – 94 dosare. Din numărul
total de dosare 265 erau dosare scrise, iar 121 verbale. Către anul 1856 din
numărul total de dosare au fost soluţionate 238 dosare scrise şi 117 dosare
verbale[43].
În rezolvarea
problemei privind transferarea Tribunalului Comercial din Ismail după
retrocedarea judeţelor de sud ale Basarabiei autorităţile locale erau
nevoite să ţină cont de opinia negustorilor locali. La 31 iulie 1856 Duma
orăşenească din Chişinău a ascultat cererea negustorilor din Chişinău de toate
trei ghilde, în care aceştia cereau instituirea Tribunalului Comercial în
oraşul Chişinău – centru economic şi administrativ al Basarabiei. Drept
argument ei aduceau faptul că în Akkerman – unde se prevedea a fi transferat
Tribunalul Comercial, nu erau decât 45 negustori, pe când în Chişinău –
320, iar în oraşele din apropiere Bender şi Orhei, respectiv, 88 şi 17 negustori,
care „… efectuează comerţ prin achiziţionare şi vând diferite mărfuri: cereale,
vin, lână, vite, oi şi diferite produse, încheind în acest scop, între ei (pe
simplă hârtie), anumite înţelegeri verbale ce necesitau a fi legitimate în
cadrul unei judecătorii comerciale”[44].
De aceea, punând la bază articolul 1141 al Statutului Comercial, negustorii
cereau ca Tribunalul Comercial pentru întreaga Basarabie să fie instituit în
acel oraş unde posibilităţile şi nivelul de dezvoltare a comerţului necesită
instituirea lui[45].
Un alt izvor atestă că Duma
orăşenească din Chişinău a discutat încă la 13 iulie 1856, în prezenţa
negustorilor creştini şi evrei, precum şi a persoanelor de onoare din rândurile
mic-burghezilor, în baza articolului 3901 al Statutului Comercial, diverse
necesităţi ale oraşului Chişinău, inclusiv problema privind transferarea
Tribunalului Comercial în capitală – cel mai important centru comercial ce
aloca din veniturile orăşeneşti pentru întreţinerea acestei instituţii 1190 rub.,
iar procesul-verbal, confirmat de oficialităţile
regionale, a fost trimis la 17 iulie la Moscova de către primarul
oraşului Chişinău cu un memoriu deosebit ministrului de Interne[46].
Dar, până la soluţionarea
problemei în cauză, Administraţia regională a Basarabiei a prezentat
guvernatorului militar M.S. Ilinski spre discuţie un şir de întrebări
referitor la Tribunalul Comercial din Ismail: dacă acesta va continua să
primească spre examinare cererile de intentare a proceselor şi altele. În
dispoziţia din 7 septembrie 1856, contele A.G. Stroganov a ordonat ca
până la adoptarea deciziei finale Tribunalul Comercial să rămână în Ismail,
încredinţându-i-se primirea cererilor de intentare a proceselor şi adoptarea
actelor de transfer de moşii până la retrocedarea definitivă a teritoriilor de sud
Moldovei. Rezolvarea definitivă a tuturor cazurilor urma să se efectueze doar după
rezolvarea problemei legate de transferul Tribunalului Comercial[47].
După retrocedarea, potrivit Tratatului de la Paris din 18(30) martie 1856, a judeţelor
de sud ale Basarabiei Moldovei această problemă a fost discutată şi
aprobată (la 13 septembrie) în Consiliul Regional al Basarabiei. Potrivit dispoziţiei Consiliului de Miniştri din 25 ianuarie
1857, Tribunalul Comercial din Ismail este transferat în Chişinău, fiindu-i
schimbată denumirea în Tribunalul Comercial din Basarabia, cu dreptul de a definitiva
examinarea dosarelor din Ismail[48].
Între timp, Administraţia regională urma să discute problema privind soarta
Tribunalului Comercial din Basarabia. Consiliul Regional din Basarabia, pe
seama căruia a fost pusă discuţia acestei întrebări, bazându-se, pe de o parte,
pe informaţiile adunate, iar, pe de altă parte, ţinând seama de doleanţele
negustorilor din Basarabia de a păstra Tribunalul Comercial şi luând în
consideraţie faptul că, după retrocedarea sudului Basarabiei Moldovei,
negustorii care au locuit pe aceste teritorii se transferă în majoritate în
oraşele provinciei (deci, retrocedarea teritoriilor de sud nu a redus numărul de
negustori), consideră că e necesar a fi păstrat în Chişinău Tribunalul
Comercial din Basarabia. Ca argument se mai aducea şi faptul că numărul mare de
negustori din Chişinău şi creşterea circulaţiei marfare le acordă dreptul de a cere
instituirea unui tribunal comercial, cu atât mai mult că oraşele din apropiere,
Bălţi şi Orhei, nu au nici Magistraturi şi nici chiar Ratuşe în care negustorii
şi-ar putea soluţiona litigiile ce apar în timpul afacerilor comerciale[49].
Se preconiza ca Tribunalul
Comercial din Basarabia să examineze toate dosarele comerciale din toate
oraşele Basarabiei, iar celelalte împuterniciri: dreptul de a vinde moşii, de a
elibera certificate la case pentru a fi puse în gaj etc. rămâneau în competenţa
tribunalelor civile. Membrii Tribunalului urmau să fie finanţaţi de la bugetul de
stat: alocându-li-se 4616 rub., iar din veniturile orăşeneşti 4460 rub.,
care urmau a fi repartizate după cum urmează: Chişinăul aloca 3450 rub.,
oraşele Bălţi, Soroca şi Bender – câte 200 rub., Orhei, Hotin şi Akkerman –
câte 100 ruble.[50]
Tribunalul era păstrat în
Chişinău, pentru o perioadă de 4 ani, în formă de experienţă.
La 4 martie 1857 A.G. Stroganov
propune autorităţilor regionale să grăbească soluţionarea problemei privind
existenţa de mai departe în Basarabia a Tribunalului Comercial[51].
Între timp, potrivit dispoziţiei
Consiliului de Miniştri din 25 ianuarie, Tribunalul Comercial din
Ismail, având deja o nouă denumire – Tribunalul Comercial al Basarabiei,
împreună cu funcţionarii şi procurorul este transferat în Chişinău[52],
primind dispoziţia de a se ocupa imediat şi în mod deosebit cu definitivarea
cât mai urgentă a dosarelor aflate în proces de examinare. Concomitent,
autorităţile locale urmau să se preocupe în mod deosebit de problema privind
existenţa ulterioară în Basarabia a Tribunalului Comercial, adunând
informaţiile necesare şi intrând în discuţii adânci referitor la problema în
cauză cu instanţele de resort[53].
În soluţionarea acestei probleme
autorităţile locale urmau să ţină cont de necesităţile şi obiecţiile negustorilor.
În cererea din 4 martie 1857 pe numele guvernatorului general al
Novorosiei şi Basarabiei, cetăţeanul de onoare D.Minkov, negustorii de ghilda
întâi D.Inozem-ţev, Exelbirt, Perper, Leiba Kogan ş.a., scriau din numele
tuturor negustorilor din Chişinău că „Tribunalul Comercial este necesar în Chişinău
nu doar pentru a satisface necesităţile comerciale ale oraşului Chişinău,
dar şi ale întregii Basarabii, cu atât mai mult că până la soluţionarea
definitivă a acestei probleme populaţia din regiune suportă mari cheltuieli”[54].
La 9 martie Administraţia regională
a Basarabiei a înaintat spre examinare în Consiliul Regional dispoziţia din 4 martie
a guvernatorului general al Novorosiei şi Basarabiei privind examinarea problemei
despre soarta de mai departe a Tribunalului Comercial din Basarabia şi cererea
din 4 martie 1857 privind instituirea Tribunalului Comercial în Chişinău[55].
Consiliul Regional al Basarabiei,
în decizia sa din 11 septembrie 1856, şi-a expus amănunţit viziunile
asupra problemei privind cauzele instituirii Tribunalului Comercial în
Chişinău, aducând argumente suficiente în
favoarea acestei teze, despre care fapt a informat la 12 septembrie
guvernatorul general[56].
Tribunalul Comercial din Ismail a
fost transferat la Chişinău în martie 1857, în baza dispoziţiei lui A.G. Stroganov.
Toate dosarele fostului procuror Vişnevski şi corespondenţa Tribunalului
Comercial din Ismail au fost date în administrare procurorului regional V.Kudreavţev,
care răspundea de corespondenţa privind problemele Tribunalului Comercial[57].
La 30 martie 1857,
guvernatorul militar al Basarabiei M.S. Ilinski a primit dispoziţiile
contelui A.G. Stroganov cu privire la soarta de mai departe a Tribunalului
Comercial din Basarabia pe care le-a înaintat la 5 aprilie spre discuţie
şi aprobare în Consiliul Regional[58].
Consiliul Regional, bazându-se pe
datele culese şi luând în consideraţie faptul că în urma retrocedării oraşelor
Ismail, Reni, Chilia şi Cahul Moldovei majoritatea negustorilor din aceste
oraşe s-au transferat cu traiul în diferite oraşe ale Basarabiei unde îşi
continuau activitatea comercială, deci „….numărul negustorilor din Basarabia nu
s-a micşorat semnificativ”, consideră necesar de a păstra Tribunalul Comercial
în oraşul Chişinău „pentru întreaga Basarabie, în baza acelor principii după
care a activat el în Ismail, acomodându-le doar la schimbările ce rezultă din
circumstanţele locale”[59],
schimbându-i denumirea în Tribunalul Comercial din Basarabia.
În
dispoziţia din 30 martie, contele A.G. Stroganov scrie că după ce a primit
decizia din partea Consiliului Regional privitor la necesitatea Tribunalului
Comercial în Basarabia, el a prezentat documentele respective spre examinare
ministrului de Justiţie, care la 13 martie şi-a expus părerea asupra
problemei în cauză[60].
El scria că, în pofida faptului că Tribunalului Comercial din Ismail îi erau
supuse nemijlocit toate litigiile comerciale de pe întreg teritoriul
Basarabiei, el totuşi a fost creat în special pentru necesităţile
Administraţiei Speciale a oraşului Ismail, în a cărei subordine se aflau
porturile Ismail, Reni şi Chilia, retrocedate Moldovei după Tratatul de la
Paris. Alături de aceasta, membrii Tribunalului Comercial puteau fi aleşi doar
din rândurile locuitorilor acestor trei oraşe „…iar persoanele alese din alte
oraşe ale Basarabiei aveau dreptul să se dezică de aceste posturi”[61].
În afară de litigiile comerciale, Tribunalul Comercial din Ismail era obligat
să cerceteze şi alte cazuri: vânzarea diferitelor moşii (în afară de sate),
cercetarea diferitelor acte de vânzare-cumpărare, confirmarea în funcţie şi
concedierea curierilor, notarilor, şefilor oficiilor stării civile şi ai
burselor de licitaţie, supravegherea activităţii cotidiene a acestor persoane,
eliberarea diferitelor certificate cu privire la evaluarea bunurilor imobiliare
etc. Prin aceasta se şi lămureşte faptul că în ultimii 5 ani din cele 386 de dosare
scrise doar 97 se refereau la celelalte oraşe ale Basarabiei[62].
Din datele de care dispunem putem conchide că ministrul de Justiţie nu era de acord
cu Consiliul Regional al Basarabiei ca Tribunalul Comercial din Ismail, fiind
redenumit în Tribunalul Comercial din Basarabia, să rămână pentru totdeauna cu
reşedinţa în Chişinău. Motivul era că Consiliul nu a indicat concret numărul de
dosare comerciale intentate în fiecare din oraşele ce vor rămâne în componenţa
Basarabiei, de asemenea nu era specificat felul de comerţ care a generat
litigiile, precum şi schimbările ce urmau să intervină în Statutul Tribunalului
Comercial[63]. Cu
atât mai mult, menţiona ministrul, că Consiliul Regional a pus la baza
argumentelor sale doar cererea negustorilor, fără să consulte opinia şi să
ceară acordul altor societăţi orăşeneşti. Acordul ultimelor era necesar,
deoarece o parte din cheltuielile acestei judecătorii erau puse pe seama
oraşelor Orhei, Soroca şi Bălţi care nu au participat deloc în asemenea devize de
cheltuieli. În plus, cum s-a dovedit, ultimele două oraşe n-au avut dosare
scrise intentate în ultimii 5 ani în Tribunalul Comercial din Ismail[64].
Astfel, ministrul de Justiţie a considerat eronată părerea Consiliului Regional
de a transfera temporar Tribunalul Comercial din Ismail în Chişinău şi de a-i
schimba denumirea în Tribunalul Comercial pentru întreaga Basarabie, deoarece
nu intuia mari foloase din această perturbare[65].
Mai mult ca atât, ministrul de Justiţie
a dat dispoziţia ca Tribunalul Comercial din Ismail transferat în Chişinău să „…definitiveze
imediat şi toate dosarele aflate în proces de examinare”, fixându-i-se şi un
termen respectiv de îndeplinire. În ce priveşte soarta de mai departe a Tribunalului
Comercial în Basarabia, a propus să se adune suficiente informaţii şi, după ce
vor fi discutate toate aspectele problemei, să pună în faţa organelor de resort
centrale soluţionarea ei[66].
Părerile şi propunerile
ministrului de Justiţie au fost aduse la cunoştinţă de contele A.G. Stroganov
guvernatorului militar şi civil M.S. Ilinski, care, la rândul său, le-a
prezentat la 24 aprilie 1857 spre discuţie şi aprobare organelor locale.
Imediat după aceasta, problema în
cauză a fost discutată în şedinţa Dumei orăşeneşti din Chişinău, în Administraţia
Financiară, în Administraţia regională şi în Tribunalul Comercial din Basarabia[67].
La 11 mai 1857, Administraţia regională a Basarabiei
a prezentat Consiliului Regional, reieşind din dispoziţia din 30 martie a contelui
A.G. Stroganov, informaţia privind mijloacele băneşti ale oraşelor
Basarabiei la 1857, din care urma să se alcătuiască suma necesară pentru finanţarea Tribunalului Comercial.
Basarabiei la 1857, din care urma să se alcătuiască suma necesară pentru finanţarea Tribunalului Comercial.
Pe parcursul lunii mai 1857, în
baza dispoziţiei guvernatorului M.S. Ilinski din 24 aprilie, problema
privind instituirea Tribunalului Comercial din Basarabia cu sediul în Chişinău
a fost discutată în Dumele şi Ratuşele orăşeneşti din Bender, Bălţi, Akkerman,
Soroca, Hotin, Chişinău etc. Negustorii din rândurile creştinilor şi evreilor implicaţi
în discuţia acestei probleme s-au pronunţat pentru păstrarea în Basarabia a Tribunalului
Comercial[68].
La 25 iunie 1857, în Consiliul
Regional al Basarabiei a fost dat citirii raportul guvernatorului militar al
Basarabiei din 5 aprilie, care înainta spre examinare în Consiliu
dispoziţia guvernatorului general A.G. Stroganov din 30 martie
privitor la soarta ulterioară a Tribunalului Comercial din Basarabia[69].
A.G. Stroganov, susţinând propunerea
guvernatorului civil „…ce urma să servească ca folos persoanelor încadrate în
comerţ şi ca ajutor Magistraturilor orăşeneşti şi judecătoriilor judeţene în
examinarea dosarelor”, îl roagă pe ministrul de Justiţie să sancţioneze această
întrebare[70]. Ca rezultat, având
susţinerea din partea ministrului de Justiţie
şi a celui de Finanţe şi după discuţia preventivă din Senat, la 16 mai
1837 Consiliul de Miniştri a decis ca împuternicirile Tribunalului Comercial
din Ismail să fie lărgite[71].
În activitatea sa Tribunalul Comercial
se conducea de Statutul Comercial din 14 mai 1832 privind judecătoriile
comerciale, de Statutul Tribunalului Comercial din Ismail confirmat la 19 martie
1841, precum şi de Statutul Comercial pentru judecătoriile comerciale din
oraşele Odesa, Taganrog, Kerci-Yenikale[72]. În
cele din urmă, potrivit dispoziţiei Comitetului de Miniştri din 25 ianuarie
1857, „…cu transferarea Tribunalului Comercial din Ismail în Chişinău împreună
cu funcţionarii şi procurorul şi schimbarea denumirii în Tribunalul Comercial
din Basarabia, judecătoria a primit dreptul de a examina urgent şi în
exclusivitate dosarele nedefinitivate”[73], iar
guvernatorul general urma să hotărască întrebarea despre soarta de mai departe
a Tribunalului Comercial din Basarabia, adunând pentru aceasta toată informaţia
necesară[74].
Totuşi, se observă tendinţa de a subordona
Tribunalul Comercial din Chişinău tribunalelor
civile regionale. Potrivit dispoziţiei din 3 iulie 1857, în baza a două
rapoarte din 8 şi 10 iunie prezentate de Tribunalul Comercial, după
decesul fostului procuror din Ismail, guvernatorul general al Novorosiei şi
Basarabiei a propus Guvernului Regional ca funcţia de procuror al Tribunalului
Comercial din Ismail să fie încredinţată procurorului regional,
transmiţându-i-se toate dosarele ce se refereau la Tribunalul Comercial[75].
Faptul că instituirea Tribunalului Comercial din
Basarabia a fost temporară impune Administraţia regională să ceară pentru ea
aceleaşi împuterniciri pentru încă o anumită perioadă.
În urma corespondenţei cu
organele regionale, ministrul de Justiţie, secretarul de stat V.N. Panin,
îl informează la 11 aprilie 1859 pe contele A.G. Stroganov că
împreună cu ministrul de Interne au prezentat Consiliului de Miniştri
propunerea privind necesitatea păstrării, în formă de experienţă şi pentru o
perioadă de 4 ani, în oraşul Chişinău a fostei Judecătorii Comerciale din
Ismail şi că el nu vede nici un obstacol pentru a realiza propunerea funcţionarului
de clasa a III-a Lanskoi. La 1 mai 1859 dispoziţia contelui A.G. Stroganov
este adusă la cunoştinţă guvernatorului Basarabiei[76].
La 19 iunie 1859 contele A.G. Stroganov
aduce la cunoştinţă guvernatorului Basarabiei că, potrivit decretului Senatului
Guvernant din 30 mai 1859, Tribunalul Comercial din Basarabia este păstrat,
ca experienţă, pe o perioadă de 4 ani în Chişinău, în baza aceloraşi principii
după care a activat Tribunalul Comercial din Ismail[77].
După transferarea, în martie
1837, a Tribunalului Comercial din Ismail în Chişinău, potrivit raportului din
21 august 1859 adresat Consiliului Regional de către procurorul regional
V. Kudreavţev, toate dosarele fostului procuror din Ismail au fost transmise
judecătoriei regionale – funcţionarului de clasa a X-a A. Fiodorov, care a
rămas în funcţie şi se ocupa cu probleme de ordin comercial[78].
Termenul de patru
ani acordat Tribunalului Comercial din Chişinău a expirat la 24 iunie
1863. Dar, până la expirarea termenului, la 9 martie 1863, preşedintele
judecătoriei informează guvernatorul regiunii că în Tribunalul Comercial din
Basarabia sunt înaintate spre examinare mult mai multe dosare decât au fost
înaintate în cel din Ismail în perioada anilor 1852-1856 (în 1852 – 65
dosare, în 1853 – 86, în 1854 – 85, în 1855 – 90 şi în 1856 –
117 dosare)[79]. În
plus, el menţionează că perioada de activitate de 4 ani constituie o dovadă
convingătoare a necesităţii de a păstra Tribunalul pe viitor ca instituţie în
care litigiile comerciale se rezolvă urgent şi efectiv în formă verbală; aflaţi
în aşteptarea noii reforme judiciare, puţin probabil că va fi necesară o
judecătorie specială pentru examinarea dosarelor comerciale.
În pofida
acestui fapt, la insistenţa burgheziei comerciale, care către această perioadă
era mai bine structurată social şi etnic şi destul de numeroasă, fiind încadrată
nu doar în comerţul interior, dar şi în cel exterior, precum şi în alte ramuri
economice, a cărei activitate dicta rezolvarea diferitelor litigii comerciale
(fapt confirmat de numărul de dosare ce a crescut mai mult de 5 ori: de la 443
în perioada 1852-1856 la 2225 în perioada 1859-1863)[80],
ţarismul a fost impus să păstreze Tribunalul Comercial din Basarabia până la înfăptuirea
unei noi reforme în Rusia.
La 26 iulie 1863, potrivit
dispoziţiei Comitetului de Miniştri, la insistenţa burgheziei comerciale
activitatea Tribunalului Comercial din Basarabia este prelungită până la
aplicarea noii reforme judiciare. Tribunalul era alcătuit din preşedinte (cu un
salariu lunar de 180 rub. 57 kop.), un membru superior (114 rub. 90
kop.), câţiva membri din partea negustorilor (nesalarizaţi) şi 15 funcţionari
mai mici[81]. Cheltuielile anuale
pentru întreţinerea Tribunalului Comercial din Basarabia constituiau 7584 rub.
84 kop.
După mai mulţi ani de activitate
la Chişinău, la 1878, după reanexarea părţii de sud a Basarabiei la Rusia,
Senatul, printr-un decret din 22 decembrie 1878, extinde competenţa
teritorială a Tribunalului Comercial şi asupra acestei părţi a Basarabiei. Respectiv,
toate dosarele comerciale ale negustorilor din toate oraşele Basarabiei (inclusiv
a celor reanexate), precum şi a negustorilor străini, urmau a fi examinate în
Tribunalul Comercial din Chişinău[82].
Abia în baza
deciziei imperiale din 29 decembrie 1897, începând cu 1 ianuarie
1898, concomitent cu tribunalele comerciale din Kerci şi Taganrog, este închis
şi Tribunalul Comercial din Basarabia, cu sediul în Chişinău, iar activitatea
acestuia a fost subordonată Judecătoriei de district Chişinău şi judecătoriilor
de pace locale, instituite în baza legii din 12 iulie 1889[83].
A.Nakko scria în această privinţă la sfârşitul anilor ’70 ai sec. al XIX-lea:
„Au trecut 10 ani de la aplicarea în Basarabia a reformei judiciare, dar
Tribunalul Comercial încă există – nu se ştie de ce şi pentru cine!”[84].
Potrivit
investigaţiilor efectuate de cercetătorul Mihai Taşcă, în fruntea Tribunalului Comercial
din Basarabia au activat următoarele persoane: în 1819 – Persiani, numit
prin decret imperial la data înfiinţării Tribunalului; între 23 iulie 1820
şi 1825? – Koroneli; în 1838 – Alexandr Kanakov; între 1839-1847 –
Andrei Kolomiiţev; în 1851 – D. Mitkov; între 1867-1869 – Ioan
Cristi; între 1872-1888 – Constantin Dunca; în 1892 – Petru
Venţkovski[85].
TRIBUNALUL
COMERCIAL DIN ISMAIL (Измаильский
Ком-мерческий Суд) – instituit în baza deciziei Consiliului de Miniştri
din 2 septembrie 1824, adusă la cunoştinţă de guvernatorul general Consiliului
Suprem al Basarabiei la 13 noiembrie 1824, dar deschis la 25 iunie 1825,
urmând să soluţioneze şi litigiile negustorilor din Reni, Akkerman şi Chilia[86], iar
de la 16 martie 1837 – şi ale negustorilor din întreaga Basarabie[87].
TRIBUNALUL COMERCIAL DIN RENI (Ренийский Коммер-ческий Суд) – instituit în baza deciziei Senatului
Guvernant din 1 aprilie 1819, în baza aceloraşi principii ca şi Tribunalul
Comercial din Odesa[88].
[1] ASRO, F. 1,
inv. 214, d. 6, 1817, f. 73.
[2] Т.Гризов. Бессарабский Коммерческий Суд. –
În: ЗБОСК. – Кишинев, 1864, т. II, c. 91.
[3] Mihai Taşcă. Instanţe cu caracter special în sistemul judecătoresc al Basarabiei
(1812-1917). – În: Dimensiunea ştiinţifică şi praxiologică a
dreptului. – Chişinău, 2009, p. 366-368.
[4] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 665, f. 9.
[5] Ibidem, f. 9 verso.
[6] Ibidem, f. 9 verso-10.
[7] Ibidem, f. 33, 34, 35.
[8] Ibidem, f. 46.
[9] ANRM, F. 3, inv.1,
d. 753, f. 47-47 verso.
[10] ПСЗРИ. Собр I, т. XXXIX,
1824, №29789. – СПб, 1830, с. 111-113.
[11] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 1002, f. 1.
[12] Ibidem, f. 1 verso.
[13] ANRM, F. 2,
inv. 1, d. 1002, f. 5 verso-6.
[14] Ibidem, f. 3, 4.
[15] Ibidem, f. 21.
[16] ПСЗРИ. Собр. II, т. IV,
1829, №2675. – СПб., 1830, с.112-113; ANRM, F. 3, inv. 2,
d. 753, f. 48.
[17] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 48.
[18] ПСЗРИ. Собр. II, т. VII,
1832, №5360. – СПб., 1830, с. 268-298.
[19] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 48-48 verso.
[20] Ibidem, f. 48 verso.
[23] Ibidem, p. 174.
[24] Ibidem.
[25] Т.Гризов. Бессарабский Коммерческий
Суд, c. 91-92.
[27] Ibidem, p. 194.
[28] Ibidem, p. 194.
[30] Ibidem, p. 195.
[31] Ibidem.
[33] Ibidem, p. 196.
[35] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 9.
[36] Ibidem, f. 9-9 verso.
[37] Ibidem, f. 12 verso-13.
[38] Ibidem, f. 13-14.
[39] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 1.
[40] Ibidem.
[41] Ibidem, f. 5-5 verso.
[42] Această sumă era formată din
fondul veniturilor orăşeneşti: or. Chişinău aloca 1190 rub., Hotin –
190 rub., Akkerman – 380 rub., Bender – 190 rub.,
Ismail –1930 rub., Reni – 380 rub. şi Chilia –
190 rub. (ANRM, F. 3, inv. 2, d 753,
f. 6).
[43] Ibidem, f. 3 verso.
[44] Ibidem,
f. 7-7 verso. Drept argument negustorii aduceau articolele 1210, 1303 şi
1184 ale legilor din Statutul Comercial, care permiteau afacerile verbale
fără apelaţii până la suma de 1500 rub. argint, iar în baza acordului
ambelor părţi – la sume nelimitate.
[45] Ibidem, f. 7 verso.
[46] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 8-8 verso.
[47] Ibidem, f. 25-26.
[50] Ibidem.
[51] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 27.
[52] Ibidem, f. 28.
[53] Ibidem, f. 28-28 verso.
[54] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 31. Se avea în vedere că Tribunalul Comercial
din Ismail era finanţat din veniturile orăşeneşti ale Basarabiei.
[55] Ibidem, f. 33-34.
[56] Ibidem, f. 34-34 verso.
[57] Ibidem, f. 112
verso-113.
[58] Ibidem, f. 36.
[59] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 120-120 verso.
[60] Ibidem, f. 37.
[61] Ibidem, f. 37 verso.
[62] Ibidem, f. 138.
[63] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 38-38 verso.
[64] Ibidem, f. 38 verso.
[65] Ibidem, f. 39.
[66] Ibidem, f. 39 verso.
[67] Ibidem, f. 41-44.
[68] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 60-67.
[69] Ibidem, f. 72.
[70] Ibidem, f. 73.
[71] Ibidem.
[72] Ibidem, f. 74.
[73] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 74.
[75] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 82.
[76] Ibidem, f. 105-105
verso.
[77] Ibidem, f. 116, 185.
[78] ANRM, F. 3,
inv. 2, d. 753, f. 135-135 verso.
[79] Т.Гризов. Бессарабский Коммерческий Суд, c. 94.
[81] Т.Гризов. Бессарабский Коммерческий Суд,
c. 92-93; ПСЗРИ, Собр. II, т. XXXVIII, 1863, отд. первое, № 39914. – СПб., 1866, с. 864-865.
[83] ПСЗРИ. Собр. III, т. XVII,
1897. – СПб., 1900, №14832, с. 714.
[84] А.Накко. Бессарабская область в историческом,
экономическом и статистическом отношении (рукопись). – Кишинев, 1879,
с. 240.
[85] Mihai Taşcă. Op. cit., p. 372.
[86] ANRM, F. 3, inv.1,
d. 753, f. 47-47 verso.
[87] ПСЗРИ. Собр. II, т. XII, отд. первое, 1837, №10036. – СПб., 1838, с.173. A se vedea mai detaliat: Tribunalul
Comercial din Basarabia.
[88] ПСЗРИ. Собр. I, 1819, т.
XXXVI, №27750. – СПб., 1830, с. 130. A
se vedea mai detaliat: Tribunalul Comercial din Basarabia.