ŞCOALĂ REALĂ (gimnaziu real) (реальнoе
училищe) – instituţie de învăţământ mediu, în care, alături de gimnaziile
clasice, se obţineau „studii generale şi pregătire pentru admiterea în
instituţiile de învăţământ superior speciale”. În Rusia primele scoli reale
apar în anii ’20 ai sec. al XIX-lea şi până în 1871 se numeau gimnazii reale.
În corespundere cu statutul şcolar din 1872, şcolile reale urmau să acorde
„studii generale, acomodate la necesităţile practice şi cunoştinţe practice”.
În şcolile reale îşi puteau face studiile copiii din toate stările sociale şi
confesiunile religioase. În primele patru clase se studiau materii de învăţământ
general, clasele superioare (a V-a şi a VI-a) erau alcătuite din două secţii –
de bază şi comercială sau din una din ele. Regulamentul admitea deschiderea
unei clase suplimentare alcătuite din trei clase: generală – pregătirea pentru instituţiile de învăţământ
superior speciale, mecanico-tehnică
şi chimico-tehnică – pentru obţinerea
studiilor medii tehnice[1].
[1] Ф.М. Лурье. Российская история и культура в таблицах. –
СПб., 1998, c. 221.
ŞCOALA REALĂ DIN COMRAT (Комратское Реальное Училище) – instituită în baza deciziei imperiale din 11 aprilie
1888, la prezentarea Departamentului Economic al Consiliului de Stat. Şcoala
urma să fie deschisă la 1 iulie 1888, în baza Regulamentului cu privire la
şcolile reale din 15 mai 1872. În primul an de activitate au fost deschise
două clase inferioare, după care în fiecare an – câte o clasă următoare.
Cheltuielile pentru întreţinerea şcolii în a doua jumătate a anului 1888 şi
pentru anul 1889 erau asigurate de coloniştii bulgari şi de capitalul acordat
în acest scop, iar începând cu 1890 – din sumele alocate de Ministerului
Învăţământului Public[1].
Ulterior, potrivit deciziei din 17 aprilie
1895, în cadrul Şcolii
Reale din Comrat, la 6 iulie 1895 a fost deschisă o clasă suplimentară – a VII-a. În 1896 pentru întreţinerea acestei clase au fost acordate 1015 rub., iar începând cu 1897 – câte 2030 rub. anual.[2]
Reale din Comrat, la 6 iulie 1895 a fost deschisă o clasă suplimentară – a VII-a. În 1896 pentru întreţinerea acestei clase au fost acordate 1015 rub., iar începând cu 1897 – câte 2030 rub. anual.[2]
[1] ПСЗРИ. Собр. III, т. VIII,
1888, №5137. – СПб., 1890, c. 166.
[2] ПСЗРИ. Собр. III, т. XVII,
1895, №13792,. – СПб., 1900, c. 86.
ŞCOALA REALĂ DIN CHIŞINĂU (Кишиневское Реальное Училище)[1] – deschisă la 6 decembrie
1873. La momentul deschiderii, această instituţie de învăţământ avea trei clase –
a III-a, a IV-a şi a V-a. Pe parcursul următorilor doi ani de studii au fost
deschise încă două clase superioare. În postul de director a fost numit N.D. Codreanu,
care era şi învăţător de fizică[2]. Corpul
didactic al acestei instituţii de învăţământ era completat şi cu învăţători din
alte instituţii, ca, de exemplu: preotul Nicolai Romanski – profesor de religie,
în acelaşi timp profesa şi la Seminarul teologic din Chişinău; profesorul de limbă
greacă O.L. Şperlit, care ducea şi orele de limbă greacă în liceele de băieţi
şi de fete din Chişinău; profesorul de matematică, desen liniar şi geografie A.C. Costinski,
care în acelaşi timp era şi diriginte în liceul de fete Dadiani, la fel ca şi
profesorul de matematică L.I. Zubalov, care în paralel era diriginte şi
profesor în aceeaşi instituţie de învăţământ Dadiani[3].
Ulterior, în baza deciziei
Consiliului de Stat din 19 noiembrie 1884, începând cu 1 iulie 1886,
au fost deschise şi cele două clase inferioare – clasele I şi a II-a, cu
alocarea pentru acest an de studii a 1205 rub. din contul şcolii, iar
începând cu 1 ianuarie 1887 – a 4320 rub. anual, din contul Ministerului
Învăţământului Public. Zemstva locală urma să transfere în contul ministerului
suma de 1910 ruble[4].
În anul 1888 a fost deschisă
clasa a VII-a, cu profil mecanico-tehnic. Pe lângă această clasă, şcoală reală
avea şi cabinete de fizică, chimie, meteorologie, ştiinţe ale naturii,
istorie, geografie etc.[5]
În anul
deschiderii, această instituţie de învăţământ avea un contingent de 101 elevi.
La început, contingentul de elevi s-a completat, în fond, cu elevii transferaţi
din diferite licee din Basarabia (Tabelul 14).
Tabelul 14
Numărul elevilor transferaţi în Şcoala Reală din Chişinău din diferite
instituţii clasice de învăţământ din Basarabia, în anul 1873*
Categoriile sociale
|
Numărul total
|
În %
|
Inclusiv
|
|||||
Cu reuşită la
limbile clasice
|
În %, faţă de
numărul total
|
Cu nereuşită la
o limbă clasică
|
În %, faţă de
numărul total
|
Cu nereuşită la
două limbi clasice
|
În %, faţă de
numărul total
|
|||
Nobili
|
59
|
68,6
|
19
|
32,2
|
15
|
25,4
|
25
|
43,2
|
Preoţi, orăşeni şi ţărani
|
26
|
30,2
|
4
|
15,4
|
11
|
42,3
|
11
|
42,3
|
Străini
|
1
|
1,2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1
|
100
|
În total
|
86
|
100,0
|
23
|
26,8
|
26
|
30,2
|
37
|
43,0
|
*ANRM, F. 1862, inv. 22,
d. 16, f. 12 verso.
Datele Tabelului 14 demonstrează
că numărul elevilor transferaţi din alte licee era destul de mare. Din numărul
total de 101 elevi, care îşi făceau studiile în această instituţie de învăţământ
în anul de studii 1873/1874, 86 elevi (85,2 %) au fost transferaţi din alte
instituţii de învăţământ din cauza nereuşitei la una sau chiar la ambele limbi
clasice. Datele tabelului denotă destul de elocvent ca din punctul de vedere al
componenţei sociale prevalează nobilimea – 59 elevi (68,6%), după care
urmează copiii de clerici şi cei din mediul rural şi urban – 26 (30,2%).
De regulă, manifestau dorinţa să-şi trimită copiii la studii în această
instituţie de învăţământ doar acele stări sociale, care aveau bani şi cei care
pe parcurs s-au orientat spre valori moderne, înţelegând schimbările care au
loc în societatea rusă legate de modernizarea şi reformarea ţării, ceea ce va
necesita cunoştinţe, în special în domeniul ştiinţelor tehnice, chimice şi
mecanice.
Prezintă interes componenţa
confesională a contingentului de elevi transferaţi în Şcoala Reală din Chişinău
în anul 1873, sistematizate în Tabelul 15.
Tabelul 15
Numărul elevilor transferaţi în Şcoala Reală din Chişinău
din instituţiile clasice de învăţământ în anul 1873,
potrivit apartenenţei religioase*
Apartenenţa
religioasă
|
Numărul
total
|
În %
|
Inclusiv
|
|||||
Cu reuşită la
limbile clasice
|
În %, faţă de
numărul total
|
Cu nereuşită la
o limbă clasică
|
În %, faţă de
numărul total
|
Cu nereuşită la
două limbi clasice
|
În %, faţă de
numărul total
|
|||
Ortodocşi
|
68
|
79,1
|
20
|
29,4
|
17
|
25,0
|
31
|
45,6
|
Evrei
|
7
|
8,1
|
1
|
14,3
|
3
|
42,9
|
3
|
42,9
|
Protestanţi
|
7
|
8,1
|
1
|
14,3
|
5
|
71,4
|
1
|
14,3
|
Alte confesiuni
|
4
|
4,7
|
1
|
25,0
|
1
|
25,0
|
2
|
50,0
|
În total
|
86
|
100,0
|
23
|
26,7
|
26
|
30,2
|
37
|
43,0
|
*ANRM,
F. 1862, inv. 22, d. 16, f. 12 verso.
Datele Tabelului 15 demonstrează că
din numărul total de elevi, transferaţi de la alte instituţii de învăţământ, 68
(79,1%) reveneau ortodocşilor, 7 (8,1%) – evreilor, 7 (8,1%) –
protestanţilor şi 4 (4,7%) altor confesiuni religioase. Este semnificativ
faptul că reuşita la limbile clasice a elevilor tuturor confesiunilor
religioase era destul de mică şi constituia, pentru ortodocşi – 20 elevi
(29,4%), pentru evrei şi protestanţi – câte un elev (câte 14,3%) şi pentru
celelalte confesiuni religioase – câte un elev (25%). Nereuşita elevilor la una
sau la ambele limbi clasice constituia: pentru ortodocşi, din numărul total de 68
de elevi – 48 de persoane (70,6%), din numărul total de 7 elevi evrei –
6 persoane (85,8%), din numărul total de 7 elevi protestanţi – 6 persoane
(85,7%) şi din numărul total de patru elevi din celelalte confesiuni religioase –
3 persoane (75%).
Problema privind organizarea procesului de studii cu un randament mai mare
erau cauzată de condiţiile proaste în care acest proces derula. Ca bloc de studii
a fost arendată casa doamnei Foory, dar aceasta nu permitea organizarea celor
două clase inferioare. De aceea, era necesară construirea unei clădiri speciale
care ar permite înmatricularea copiilor şi în primele clase[6].
Şcoala Reală din Chişinău (Carte poştală. MNAIM) |
Pentru construcţia sediului
şcolii reale Consiliul Zemstvei Judeţene din Chişinău a oferit un lot de pământ,
aflat la colţul străzilor Gubernială şi Reni (astăzi M. Kogălniceanu şi A.S. Puşkin).
În 1880, Secţia de Construcţii a Administraţiei guberniale a confirmat
proiectul noii clădiri pentru Şcoala Reală pregătit de arhitectul V.N. Ţâganko.
Supravegherea tehnică a fost efectuată de arhitectul Semko-Savoisky[7].
Construcţia clădirii a început în 1883 şi s-a finisat în anul 1886[8].
Întreţinerea acestei instituţii de învăţământ se făcea din banii bugetului de stat,
ai zemstvei basarabene, dumei orăşeneşti şi din taxa pentru studii acumulată de
la părinţi (50 de rub. anual)[9].
Schimbările care intervin în
dinamica contingentului de elevi, pe parcursul anilor ’70-’80 ai sec. al
XIX-lea, sunt elucidate prin datele Tabelului 16.
Tabelul 16
Dinamica
contingentului de elevi în Şcoala Reală din Chişinău,
în anii ’70-’80 ai
sec. al XIX-lea*
Anii
|
Clasele
|
În total
|
||||||||||||||
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
VII
|
||||||||||
Total
|
În%
|
Total
|
În%
|
Total
|
În%
|
Total
|
În%
|
Total
|
În%
|
Total
|
În%
|
Total
|
În%
|
|||
1874
|
-
|
-
|
-
|
-
|
40
|
39,6
|
30
|
29,7
|
31
|
30,7
|
-
|
-
|
-
|
-
|
101
|
|
1875
|
-
|
-
|
-
|
-
|
47
|
30,1
|
58
|
37,1
|
36
|
23,0
|
15
|
9,6
|
-
|
-
|
156
|
|
1876
|
-
|
-
|
-
|
-
|
37
|
22,0
|
60
|
35,7
|
39
|
23,2
|
23
|
13,7
|
9
|
5,3
|
168
|
|
1877
|
-
|
-
|
-
|
-
|
38
|
21,8
|
55
|
31,6
|
40
|
23,0
|
32
|
18,4
|
9
|
5,2
|
174
|
|
1878
|
-
|
-
|
-
|
-
|
39
|
25,3
|
45
|
29,2
|
39
|
25,3
|
19
|
12,3
|
12
|
7,8
|
154
|
|
1879
|
-
|
-
|
-
|
-
|
34
|
22,0
|
47
|
30,5
|
36
|
23,3
|
26
|
16,8
|
11
|
7,1
|
154
|
|
1880
|
-
|
-
|
-
|
-
|
40
|
26,5
|
39
|
25,8
|
34
|
22,5
|
24
|
15,9
|
14
|
9,3
|
151
|
|
1881
|
-
|
-
|
-
|
-
|
42
|
27,0
|
43
|
27,7
|
26
|
16,8
|
32
|
20,6
|
12
|
7,8
|
155
|
|
1882
|
-
|
-
|
-
|
-
|
43
|
25,9
|
44
|
26,5
|
38
|
22,9
|
24
|
14,4
|
17
|
10,2
|
166
|
|
1883
|
-
|
-
|
-
|
-
|
32
|
20,0
|
47
|
29,3
|
34
|
21,2
|
38
|
23,7
|
9
|
5,6
|
160
|
|
1884
|
-
|
-
|
-
|
-
|
33
|
24,2
|
32
|
23,5
|
30
|
22,0
|
30
|
22,0
|
11
|
8,0
|
136
|
|
1885
|
-
|
-
|
-
|
-
|
29
|
27,6
|
24
|
22,9
|
22
|
20,9
|
18
|
17,1
|
12
|
11,4
|
105
|
|
1886
|
26
|
15,6
|
28
|
16,8
|
32
|
19,2
|
34
|
20,3
|
20
|
11,9
|
19
|
11,3
|
8
|
4,8
|
167
|
|
1887
|
43
|
22,4
|
43
|
22,4
|
32
|
16,7
|
35
|
18,2
|
16
|
8,3
|
16
|
8,3
|
7
|
3,6
|
193
|
|
1888
|
37
|
19,8
|
43
|
23,0
|
38
|
20,3
|
32
|
17,1
|
19
|
10,2
|
10
|
5,3
|
8
|
4,3
|
187
|
|
* ANRM, F. 1862, inv. 22,
d. 16, f. 14; d. 23, f. 19; d. 103, f. 12, 12
verso; d. 114, f. 36; d. 120, f. 20, 20 verso; d. 126,
f. 20; d. 134, f. 5; d. 141, f. 9, 10, 10 verso; d. 156,
f. 22 verso, 23, 35 verso; d. 162, f. 17, 18 verso; d. 169,
f. 6, 6 verso.
Datele Tabelului 16 ne permit să
urmărim dinamica numerică a elevilor care îşi făceau studiile în Şcoala Reală din
Chişinău de la anul deschiderii 1874 (spunem anul 1874, anul deschiderii, deoarece
toate rapoartele depistate din fondurile Arhivei Naţionale a Republicii Moldova
sunt efectuate la data de 1 ianuarie) până în anul 1888. Putem astfel
constata că în anii ’70-80 ai sec.
al XIX-lea numărul mediu de elevi din Şcoala Reală din Chişinău a constituit
155 copii. Media pe clase pentru anii de studii 1874-1888 era: pentru clasa a III-a –
37 elevi, clasa a IV-a – 42 elevi, clasa a V-a – 31 elevi, clasa a VI-a –
23 elevi şi pentru clasa a VII-a – 11 elevi. Prin urmare, analiza acestor
date ne permite să concluzionăm că în dinamica contingentului de elevi se poate
observa o tendinţă de creştere de la clasa a III-a la clasa a IV-a, după care
urmează o evidentă descreştere, ce se lămureşte, parţial, prin nereuşita
elevilor şi prin posibilitatea de a abandona studiile după clasa a şasea.
Analizând datele acestui tabel, observăm că în anul de studii 1885 numărul
total de elevi era de 105, iar în anul următor 1886 – 167 elevi, adică o
creştere cu 62 elevi. Aceasta se explică prin faptul că în acest an a fost
deschisă şi clasa întâi. Ca rezultat, şcoala avea toate cele şapte clase şi
putea să efectueze un proces de instruire complet[10].
Analizând numărul total de elevi care şi-au făcut studiile în Şcoala Reală din
Chişinău în anii ’70-80 ai sec. al XIX-lea, putem
observa o creştere a contingentului de elevi de le 101 în anul 1874 la 187 în
anul 1888.
Prezintă interes apartenenţa
socială a elevilor care şi-au făcut studiile în Şcoala Reală din Chişinău în
anii 1874-1897 (Tabelul 17).
Datele Tabelului 17 demonstrează
că în perioada anilor 1874-1897 în această instituţie de învăţământ îşi făceau
studiile copiii nobililor şi ai funcţionarilor (fapt ce atestă o prevalare a
acestora), ai mic-burghezilor (orăşenilor) şi copii care veneau din mediul
rural, de regulă, ai ţăranilor. Deşi tendinţa de creştere a numărului de elevi
din rândurile nobilimii şi funcţionarilor este una evidentă: 64 elevi în 1874
şi 143 în 1897, totuşi, analizând raportul în procente vizând fiecare stare
socială în parte, constatăm că numărul acestora – de peste 60% în primii ani de
activitate a şcolii, se va reduce uşor, constituind în 1887 doar 43,7%, cu o
uşoară creştere în anii următori. Constant, dar infim, rămâne numărul elevilor
din rândul clerului, care a variat de la 1 la 3 şi 4 persoane. Evidentă este,
însă, tendinţa de creştere a numărului de elevi din rândurile elementului
burghez – orăşenilor (meşteşugarilor, burgheziei comerciale,
intelectualităţii etc.) şi ale cetăţenilor de onoare. Dacă în primii doi ani de
activitate a şcolii aceştia au constituit doar 18,6% şi 23,7% din numărul total
de elevi, în anii următori, cu unele mici excepţii (1884), numărul lor creşte,
atingând în unii ani (1887) mai mult de 40%. O anumită creştere poate fi
observată şi în dinamica elevilor din rândurile ţăranilor, dar această tendinţă
nu este una constantă, ci mai mult sporadică şi în raport cu celelalte stări
sociale nu a depăşit 10%, excepţie făcând doar anii 1874 (10,8%) şi 1884
(27,2%).
Tabelul 17
Apartenenţa socială
a elevilor din Şcoala Reală din Chişinău,
în anii 1874-1897*
Anii
|
Numărul total
de elevi
|
Apartenenţă socială
|
|||||||||||
Nobili
şi funcţionari
|
În %
|
Preoţi
|
În %
|
Orăşeni
|
În %
|
Meşteşugari
|
În %
|
Ţărani
|
În %
|
Alte categorii
sociale
|
În %
|
||
1874
|
101
|
64
|
63,3
|
-
|
-
|
24
|
23,7
|
-
|
-
|
11
|
10,8
|
2
|
1,9
|
1875
|
156
|
95
|
60,8
|
1
|
0,6
|
29
|
18,6
|
-
|
-
|
13
|
8,3
|
8
|
5,1
|
1876
|
168
|
101
|
60,1
|
1
|
0,6
|
56
|
33,3
|
-
|
-
|
6
|
3,5
|
4
|
2,4
|
1877
|
174
|
98
|
56,3
|
2
|
1,1
|
59
|
33,9
|
-
|
-
|
12
|
6,9
|
3
|
1,7
|
1878
|
154
|
84
|
54,5
|
2
|
1,2
|
59
|
38,1
|
-
|
-
|
6
|
3,9
|
3
|
2,0
|
1879
|
154
|
87
|
56,1
|
3
|
2,0
|
56
|
36,3
|
-
|
-
|
3
|
2,0
|
5
|
3,2
|
1880
|
151
|
88
|
58,2
|
1
|
0,6
|
43
|
28,4
|
-
|
-
|
14
|
9,2
|
5
|
3,3
|
1881
|
155
|
90
|
58,0
|
1
|
0,6
|
49
|
31,6
|
-
|
-
|
8
|
5,1
|
7
|
4,5
|
1882
|
166
|
98
|
59,0
|
1
|
0,6
|
50
|
30,1
|
-
|
-
|
6
|
3,6
|
11
|
6,6
|
1883
|
160
|
94
|
58,8
|
1
|
0,6
|
54
|
33,7
|
-
|
-
|
5
|
3,1
|
6
|
3,7
|
1884
|
136
|
75
|
55,1
|
3
|
2,2
|
16
|
11,8
|
-
|
-
|
37
|
27,2
|
5
|
3,7
|
1885
|
105
|
59
|
56,2
|
2
|
1,9
|
31
|
29,5
|
-
|
-
|
9
|
8,6
|
4
|
3,8
|
1886
|
167
|
89
|
53,3
|
3
|
1,8
|
60
|
35,9
|
-
|
-
|
7
|
4,2
|
8
|
4,8
|
1887
|
192
|
84
|
43,7
|
4
|
2,1
|
83
|
43,2
|
-
|
-
|
11
|
5,7
|
10
|
5,2
|
1888
|
187
|
96
|
51,3
|
2
|
1,0
|
73
|
39,0
|
-
|
-
|
10
|
5,3
|
6
|
3,2
|
1890
|
208
|
105
|
50,5
|
1
|
0,5
|
83
|
40,0
|
-
|
-
|
11
|
5,3
|
8
|
3,8
|
1891
|
217
|
116
|
53,5
|
1
|
0,5
|
50
|
23,0
|
-
|
-
|
12
|
5,5
|
8
|
3,7
|
1893
|
229
|
119
|
52,0
|
-
|
-
|
-
|
-
|
86
|
37,5
|
15
|
6,6
|
9
|
3,9
|
1895
|
232
|
110
|
47,4
|
1
|
0,4
|
90
|
38,8
|
-
|
-
|
17
|
7,3
|
14
|
6,0
|
1897
|
290
|
143
|
49,3
|
1
|
0,3
|
111
|
38,3
|
-
|
-
|
24
|
8,3
|
11
|
3,8
|
* ANRM, F. 1862, inv. 22,
d. 16, f. 14; d. 23, f. 19; d. 103, f. 12, 12
verso; d. 114, f. 36; d. 120, f. 20, 20 verso; d. 126,
f.20; d. 134, f. 5; d. 141, f. 9, 10, 10 verso; d. 156,
f. 22 verso, 23, 35 verso; d.162, f. 17, 18 verso; d. 169,
f. 6, 6 verso; d. 181, f. 11 verso, 12; d. 182, f. 8,
d. 280, f. 10; d. 292, f. 8.
Studiile în Şcoala Reală din
Chişinău erau contra plată, motiv din care nu toţi doritorii îşi puteau trimite
copiii să-şi facă studiile în această instituţie de învăţământ, ea fiind
frecventată, de regulă, de copiii stărilor înstărite ale populaţiei. Taxa
anuală pentru studii constituia 50 de ruble şi nu era accesibilă pentru categoriile
vulnerabile ale societăţii. Din mediul rural îşi puteau face studiile doar
copiii ţăranilor înstăriţi.
Şcoala Reală din Chişinău (Fotografie de
P.M. Kondraţki, MNAIM)
|
Documentele de
arhivă demonstrează că profesorii atenţionau instituţiile de resort asupra
pregătirii insuficiente a copiilor din stările neprivilegiate din Basarabia,
care condiţiona direct reuşita slabă a acestora[11].
Deşi rapoartele care sunt
depozitate în fondurile Arhivei Naţionale a Republicii Moldova nu ne permit să
depistăm componenţa etnică a elevilor, totuşi, analizând apartenenţa religioasă
a acestora, putem face unele concluzii cu referire la acest subiect.
Clasificarea elevilor care îşi făceau studiile la Şcoala Reală din Chişinău potrivit
apartenenţei religioase este redată în Tabelul 18.
Tabelul 18
Numărul elevilor care îşi făceau studiile la Şcoala Reală din Chişinău, potrivit
confesiunilor religioase, în anii ’70-80 ai sec. al XIX-lea*
Anii
|
Apartenenţa religioasă
|
||||||||||||
Numărul total
de elevi
|
Inclusiv
|
||||||||||||
Ortodocşi
|
În %
|
Catolici
|
În %
|
Luterani
|
În %
|
Protestanţi
|
În %
|
Evrei
|
În %
|
Alte confesiuni
religioase
|
În %
|
||
1874
|
101
|
78
|
77,2
|
10
|
9,9
|
1
|
0,9
|
-
|
-
|
11
|
10,9
|
1
|
0,9
|
1875
|
156
|
99
|
63,3
|
12
|
7,7
|
4
|
2,6
|
-
|
-
|
28
|
17,9
|
13
|
8,3
|
1876
|
168
|
114
|
67,9
|
17
|
10,1
|
3
|
1,8
|
-
|
-
|
28
|
16,6
|
6
|
3,6
|
1877
|
174
|
107
|
61,5
|
20
|
11,5
|
4
|
2,3
|
-
|
-
|
36
|
20,7
|
7
|
4,0
|
1878
|
154
|
91
|
59,0
|
16
|
10,4
|
3
|
1,9
|
-
|
-
|
35
|
22,7
|
9
|
5,8
|
1879
|
154
|
92
|
59,7
|
16
|
10,4
|
4
|
2,6
|
-
|
-
|
32
|
20,7
|
10
|
6,5
|
1880
|
151
|
101
|
66,9
|
15
|
9,9
|
4
|
2,6
|
-
|
-
|
25
|
16,6
|
6
|
3,9
|
1881
|
155
|
103
|
66,5
|
14
|
9,0
|
8
|
5,2
|
-
|
-
|
21
|
13,5
|
9
|
5,8
|
1882
|
166
|
114
|
68,7
|
16
|
9,9
|
5
|
3,0
|
-
|
-
|
25
|
15,0
|
6
|
3,6
|
1883
|
160
|
114
|
71,2
|
17
|
10,6
|
3
|
1,9
|
-
|
-
|
26
|
16,2
|
-
|
-
|
1884
|
136
|
95
|
69,9
|
15
|
11,0
|
2
|
1,5
|
-
|
-
|
22
|
16,2
|
2
|
1,5
|
1885
|
105
|
79
|
75,2
|
8
|
7,6
|
-
|
-
|
-
|
-
|
17
|
16,2
|
1
|
0,9
|
1886
|
167
|
113
|
67,7
|
13
|
7,8
|
3
|
1,8
|
-
|
-
|
38
|
22,7
|
-
|
-
|
1887
|
192
|
121
|
63,0
|
10
|
5,2
|
5
|
2,6
|
-
|
-
|
52
|
27,0
|
4
|
2,0
|
1888
|
187
|
126
|
67,4
|
13
|
6,9
|
5
|
2,7
|
-
|
-
|
40
|
21,4
|
3
|
1,6
|
1890
|
208
|
141
|
67,8
|
15
|
7,2
|
-
|
-
|
5
|
2,4
|
43
|
20,7
|
4
|
1,9
|
1891
|
217
|
151
|
69,6
|
20
|
9,2
|
-
|
-
|
5
|
2,3
|
40
|
18,4
|
1
|
0,5
|
1893
|
229
|
171
|
74,8
|
13
|
5,7
|
-
|
-
|
8
|
3,5
|
34
|
14,8
|
3
|
1,3
|
1895
|
232
|
168
|
72,4
|
11
|
4,8
|
-
|
-
|
12
|
5,2
|
35
|
15,1
|
6
|
2,6
|
1897
|
290
|
208
|
71,7
|
22
|
7,6
|
-
|
-
|
14
|
4,8
|
41
|
14,1
|
5
|
1,7
|
1898
|
295
|
205
|
69,5
|
23
|
7,8
|
-
|
-
|
19
|
6,4
|
42
|
14,2
|
6
|
2,0
|
1899
|
312
|
224
|
71,8
|
23
|
7,4
|
17
|
5,4
|
-
|
-
|
44
|
14,1
|
4
|
1,3
|
1908
|
293
|
232
|
79,2
|
17
|
5,8
|
9
|
3,1
|
-
|
-
|
32
|
19,9
|
3
|
1,0
|
1909
|
296
|
232
|
78,4
|
18
|
6,1
|
10
|
3,4
|
-
|
-
|
32
|
10,8
|
4
|
1,4
|
* ANRM, F. 1862, inv. 22,
d. 16, f. 14; d. 23, f. 19; d. 103, f. 12, 12
verso; d. 114, f. 36; d. 120, f. 20, 20 verso; d. 126,
f. 20; d. 134, f. 5; d. 141, f. 9,10,10 verso; d. 156,
f. 22 verso, 23, 35 verso; d. 162, f. 17,18 verso; d. 169,
f. 6, 6 verso; d. 181, f. 11 verso, 12; d. 182, f. 8,
d. 280, f. 10; d. 292, f. 8.
Datele Tabelului 18 denotă destul
de elocvent o tendinţă de creştere, deşi nu atât de mare, a numărului de elevi.
Dacă la data deschiderii şcolii în această instituţie de învăţământ îşi făceau
studiile 101 elevi, apoi în 1909 – 296 elevi, ceea ce constituie o creştere
de 2,9 ori. Mai mult de jumătate din numărul total de elevi erau creştini
ortodocşi. Din numărul mediu de 196 elevi din aceşti ani – 137 (69,9%)
elevi erau ortodocşi, 32 (16,3%) – evrei, 16 (8,2%) – catolici, 6
(3,1) – protestanţi şi luterani şi celorlalte confesiuni le revenea în
medie anual câte 5 (2,5%) elevi. Pe parcursul acestor 24 de ani pe care i-am
analizat se observă o prevalare a ortodocşilor, care este urmată de evrei, cu
16,3%. Un număr comparativ mare al elevilor evrei se poate explica prin faptul
că aceştia în prima jumătate a sec. al XIX-lea erau izgoniţi din guberniile centrale
ruse şi din oraşele-porturi şi îşi găseau refugiu la periferiile Imperiului,
inclusiv în Basarabia.
Rapoartele
depistate în fondurile Arhivei Naţionale a Republicii Moldova constituie
izvoare importante în studierea istoriei acestei şcoli. Ele ne permit nu doar
să stabilim dinamica contingentului de elevi care şi-au făcut studiile în
această instituţie de învăţământ, dar conţin şi informaţii preţioase despre
componenţa socială şi apartenenţa lor religioasă, precum şi despre necesităţile
şi problemele cu care s-a confruntat această şcoală etc. Şcoala Reală din
Chişinău pe parcursul activităţii sale a reuşit să instruiască pentru
dezvoltarea societăţii basarabene specialişti în domeniile mecanicii, chimiei
şi tehnicii. Mulţi absolvenţi ai acestei instituţii de învăţământ au devenit personalităţi
notorii, printre care: arhitectul A.V. Şciusev, savantul agrolog N.A. Dimo
ş .a.
[1] Text prezentat de
cercetătoarea Tatiana Bârlădeanu.
[2] Памятная книга по Одесскому учебному округу за 1881 год. – Одесса, 1881, c. 132.
[3] ASRO, F. 42,
inv. 95, d. 1768, f. 17 verso-21.
[4] ПСЗРИ. Собр. III , т. V,
1885, №3299. – СПб., 1887, с. 466-167.
[5] ANRM, F. 1862, inv. 22,
d. 103, f. 12; d. 141, f. 201.
[6] ANRM,
F. 1862, inv. 22, d. 16, f. 13.
[7] ANRM,
F. 1862, inv. 22, d. 181, f. 10-10 verso.
[8] Această clădire s-a păstrat
până în prezent şi serveşte ca bloc de studii pentru Facultatea de Litere a Universităţii de Stat din Moldova.
[9] ANRM, F 1862, inv.22, d.181,
f. 18.
[10] ANRM, F.1862, inv. 22,
d. 181, f. 21 verso.
[11] ANRM, F. 1862, inv.22,
d. 16, f. 12 verso.