Yandex vs Bing: Războiul rece al motoarelor de căutare din eşalonul doi | Muzeul din inima mea

miercuri, 19 februarie 2014

Yandex vs Bing: Războiul rece al motoarelor de căutare din eşalonul doi

Cu certitudine pentru orice pagină web motoarele de căutare reprezintă o adevărată mană cerească, întru-cât fac mai toată treaba de găsire a "cumpărătorului" de conţinut. Doar că, uneori, se pare totuşi, că e bine să-i mai "stimulezi", căci la câţi "vânzători" sunt pe această piaţă digitală de informaţii, procesul de distribuţie nu e mereu în favoarea celui mai destoinic. Care sunt parametrii de "stimulare" e o taină după şapte lacăte, izvorâtă din algoritmi scrişi de minţi supra-dotate, dar, e adevărat, nu întotdeauna adecvate, ba chiar malefice. Sigur, cei care se preocupă de SEO pot da anumite sfaturi, dar să recunoaştem că nu întotdeauna conţinutul necomercial, să zicem cel cultural, trebuie promovat la fel ca papucii de baie sau ştrampii anticelulită. Dar cum anume, ăăă... e greu de spus. 

Desigur, Mr. Google e un bun prieten în această privinţă, el nu doar a elaborat un motor de căutare versatil, ci şi depune eforturi considerabile pentru a-i ajuta pe meşterii web prin a le oferi un instrumentar bogat, ca, la rândul său, să aprecieze el însuşi mai bine cine şi cât costă. Dar ce fac celelalte iscoade de conţinut digital pentru a se ridica la nivelul său, simplu încep a-i replica instrumentarul. 

Văzând acest lucru, eu în calitatea mea de vel-webitor de Social Media muzeal, am decis să le dau o şansă şi să analizez rezultatul şi calitatea replicilor, cu ochiul meu ager doftorit în istorie. Acum o lună am creat conturi pe două din motoarele de căutare din eşalonul secund: Yandex, un motor de căutare rusesc, care are o popularitate oarecare pe la noi şi în restul spaţiul CSI, precum şi Bing, un motor de căutare de peste ocean, slab cunoscut la noi, poate doar prin relaţia recentă de rudenie socială cu Yahoo. Desigur, că perioada e încă una scurtă pentru careva concluzii ştiinţifico-fantastice, dar nerăbdarea mea e şi mai scurtă, de aceea am decis să calculez dividentele eforturilor mele titanice.

Voi începe prin a spune că Yandex a reacţionat foarte dur la ameninţările mele de a-i îneca pe ruşi în produsul muzeal autohton, reducând, după înregistrarea pe Yandex Webmaster şi îndeplinirea tuturor "poveţelor imperialiste", numărul de pagini a sitului muzeului indexate pentru căutare, de la 346 la 251. O porcărie, nu alta. Deci, cantitativ iniţiativă noastră de apropiere a fost reprimată cu bestialitate, căci, bre dragă, nu avem conţinut de limbă rusă, care e esenţial pentru a ne înţelege şi aprecia. Dar calitativ? Google Analytics îmi spune că numărul vizitatorilor sosiţi de pe acest motor de căutare rus în perioada 19 ianuarie - 19 februarie 2014 s-a ridicat la ridicula cifră 30. Spre comparaţie: 22 în decembrie 2013, 29 în noiembrie 2013 şi 32 în octombrie 2013. Adică tot acolo. Ce mai, n-ai cu cine...

Dar care e situaţia cu Bing, aliatul nostru de încredere în procesul de integrare europeană? Ca să vezi Bing a avut o cu totul altă atitudine. Imediat după ce am urmat paşi recomandaţi, motorul a mărit constant numărul paginilor indexate de la 1419 la 1494. Nu e mult, dar tendinţa e îmbucurătoare şi, zic eu, în scurt timp Bing va cunoaşte despre noi nu mai puţine decât Google. În ceea ce priveşte aspectul calitativ al problemei, voi menţiona că numărul vizitatorilor sosiţi de pe acest motor de căutare în aceeaşi perioadă de 19 ianuarie-19 februarie 2014 a constituit şi mai ridicula cifră de 21, la care se adaugă încă 7 de la Yahoo, cu care împărtășește aceeaşi bază de date. Spre comparaţie 10+6 în decembrie 2013, 13+8 în noiembrie 2013 şi 18+11 în octombrie 2013. E greu deci să faci o apreciere fermă, dar parcă parcă este ceva creştere. 

În consecinţă a celor relatate putem face următoarele concluzii în privinţa orientării politice a ţării noastre.

1) În Uniunea Euroasiatică fără 10 la limba rusă n-ai ce căuta. Pentru că-ţi promovezi limba eşti taxat şi discriminat;
2) În Uniunea Euro-Atlantică poţi vorbi în limba ta proprie, e adevărat nu toţi vor sări să te asculte, dar măcar nici peste mâini nu-ţi vor da, şi chiar te vor aplauda, aşa, pentru stimulare.

În concluzie la articol, voi spune doar că putem cu siguranţă să-i iertăm dlui Google vulturul din stemă beat de Ziua independenţei, căci cu siguranţă ştie el ce ştie, chiar dacă doare, şi să mergem pe mâna lui, căci 2295 de vizitatori în perioada 19 ianuarie-19 februarie 2014 e totuşi 65% din tot traficul sitului nostru, în comparaţie cu care, cei 0,85% ai lui Yandex şi 0,59% ai lui Bing, chiar par o glumă de prost gust.

P.S. (23.02.2014): Autoevaluarea pe care şi-o face Bing vs cea de la Yandex

Autoevaluarea Bing pentru pagina noastră web www.nationalmuseum.md

Pulsul slab al paginii nostre web pe Yandex