ŞCOALĂ
LANCASTERIANĂ DIN BASARABIA (Ланкастерская школа в Бессарабии) – instituită la 28 mai 1823 la propunerea
contelui I.A. Capo d’Istria. La început, în Chişinău, Bălţi şi Ismail, iar
mai târziu în Bender şi Hotin, aceste şcoli se bazau pe sistemul învăţământului
reciproc[1].
Sistemul de învăţământ
lancasterian[2] poartă numele pedagogului
englez Joseph Lancaster (1771-1838), care învăţa fără plată copiii
săraci. Fiind susţinut de Korston şi Fox, fondatorii British and foreign Society for educaţion instituie prima şcoală normală, după sistemul învăţământului reciproc, care ulterior a căpătat o largă răspândire în Europa. Sistemul de învăţământ lancasterian este original prin faptul că metodele de instruire nu poartă un caracter pur religios. Predarea religiei se limita la citirea Bibliei, fără comentarii, iar în şcoli erau primiţi elevi de diferite confesiuni religioase[3].
săraci. Fiind susţinut de Korston şi Fox, fondatorii British and foreign Society for educaţion instituie prima şcoală normală, după sistemul învăţământului reciproc, care ulterior a căpătat o largă răspândire în Europa. Sistemul de învăţământ lancasterian este original prin faptul că metodele de instruire nu poartă un caracter pur religios. Predarea religiei se limita la citirea Bibliei, fără comentarii, iar în şcoli erau primiţi elevi de diferite confesiuni religioase[3].
Şcolile
lancasteriene din Basarabia erau subordonate Administraţiei Eparhiale de Chişinău şi Hotin,
care numea pedagogi din rândul seminariştilor, preventiv pregătiţi pentru acest
lucru. Administrarea directă era efectuată de protectorii locali şi de şefii de
poliţie, în afară de şcolile din Chişinău şi din Bender, care erau sub
supravegherea directă a Administraţiei Eparhiale. În aceste şcoli erau primiţi
copii din toate categoriile sociale. Ei învăţau să citească şi să scrie şi
primele 4 reguli aritmetice, în baza dispoziţiei editate în 1823 de Departamentul
Învăţământului Public. Elevii claselor superiore studiau o data în săptămână
Katehizisul[4].
În Basarabia, şcolile
lancasteriene au fost introduse la iniţiativa şi la dorinţa lui Alexandru I,
care, în urma vizitei sale din 1818 în noua provincie, a dispus, prin
secretatul său de stat contele I.A. Capo d’Istria, să se facă toate
pregătirile necesare pentru a institui în Basarabia şcoli de învăţământ
reciproc[5]. Dar,
dorinţa împăratului nu a putut fi realizată decât în anul 1824. Acesta din
diferite motive, în special din lipsa învăţătorilor specializaţi în această
metodă de instruire şi a materialului didactic necesar. Pentru soluţionarea
acestei probleme, la 17 martie 1820 Guvernul Regional, prin intermediul
lui Bahmetev, se adresează mitropolitului G.Bănulescu-Bodoni cu cererea să fie
recomandaţi trei tineri care să cunoască bine atât ruseşte, cât şi româneşte,
pentru a fi trimişi, pe socoteala statului, la Petersburg. Acolo, aceștia urmau
să se specializeze în aplicarea metodei lancasteriene şi, în acelaşi timp, să
supravegheze corectura tablelor româneşti. Mitropolitul Gavriil a recomandat trei
tineri studenţi de la Seminarul Teologic din Chişinău: pe Iacob Hâncu, mai
târziu autor de manuale didactice româneşti, Laurenţiu Kuniţki şi Teodor
Bobeicu, care, plecând la Sankt Petersburg, au urmat timp de un an Institutul
Pedagogic. În iulie 1824, terminând studiile, ei se întorc la Chişinău, dar intră
din nou în seminar, deoarece, din cauza că lipsea materialul didactic (care nu
se tipărise), şcolile lancasteriene n-au putut fi deschise[6].
Pentru alcătuirea şi tipărirea
tablelor[7]
necesare, încă în luna martie 1820 mitropolitul Gavriil a fost rugat să trimită
la Petersburg o colecţie de manuale didactice româneşti, precum şi un dicţionar
rus-român. În iulie, după ce au fost expediate cărţile cerute, cu excepţia
dicţionarului care la acea vreme încă nu exista, Capo d’Istria îl înştiinţează
pe mitropolitul Gavriil că tablele în limba română sunt gata şi cerea să fie redactate
şi trimise înapoi pentru a începe tipărirea lor. Între timp, s-a constat că tablele
trimise la Chişinău pentru a fi redactate erau alcătuite după modelul celor din
străinătate, că nu corespundeau mentalităţii şi gradului de dezvoltare a poporului
rus şi conţin mai multe cunoştinţe „dăunătoare”; în special, că nu erau
pătrunse de spiritul religios. De aceea, s-a dispus anularea tablelor vechi,
iar cu alcătuirea celor noi a fost împuternicit arhiepiscopul Filaret, care a introdus
în ele mai multe noţiuni de religie, fragmente din Sfânta Scriptură, Vechiul şi
Noul Testament. În aprilie 1821, Capo d’Istria îl informează despre această decizie
pe arhiepiscopul Dimitrie Sulima (1821-1844), care a urmat la scaunul
mitropoliei, informându-l că în curândă vreme îi va fi trimis completul de tabele
pentru a fi traduse în româneşte şi tipărite la tipografia mitropolitană din
Chişinău[8]. La
finele anului 1822 tablele au fost gata.
Prima şcoală
lancasteriană din Chişinău a fost deschisă la 7 februarie 1824 (sub conducerea
lui Iacob Hâncu), în Bălţi – la 11 mai (sub conducerea lui Teodor
Bobeicu), iar în Ismail – la 26 mai acelaşi an (sub conducerea lui
Laurenţiu Kuniţki)[9]. În
anul 1824, la cererea rectorului seminarului V.Purişchevici, au fost înfiinţate
încă două scoli lancasteriene: la 13 martie – la Bender, avându-l ca
învăţător pe absolventul Seminarului Teologic Andrei Timoşevski, şi la 7 decembrie –
la Hotin, avându-l ca învăţător pe absolventul Seminarului Teologic Ioan
Rodostat[10]. În
1833, în cele 5 scoli lancasteriene îşi făceau studiile 375 elevi: în şcoala
din Chişinău – 136 elevi, din Ismail – 77, din Bălţi – 40, din Hotin – 73
şi din Bender – 49 elevi[11].
În afară de aceste cinci şcoli, în această perioadă mai funcţiona o şcoală
lancasteriană – în colonia bulgară Bolgrad din judeţul Ismail. În anul
1843 şcoli lancasteriene au mai fost deschise în Orhei, Soroca şi Cahul, iar la
14 august 1846 este întemeiată o a doua şcoală la Chişinău[12].
După înfiinţarea primelor cinci
şcoli, arhiepiscopul Dimitrie Sulima adresează poporului o pastorală redactată
în text paralel, românesc şi rusesc, în care îndeamnă părinţii să-şi trimită
copii la şcoală şi în care era redată modalitatea de funcţionare a acestor
instituţii de învăţământ.
Încăperile
pentru şcoli erau arendate de şefii de poliţie la dispoziţia Administraţiei
Financiare. La 7 octombrie 1826 Consiliul Suprem al Basarabiei discută
întrebare cu privire la arendarea încăperilor pentru şcolile lancasteriene din
Ismail, Bender şi Hotin, iar mai târziu şi pentru cea din Bălţi[13];
la 12 octombrie sunt confirmate contractele de arendă pentru aceste şcoli[14].
Pentru întreţinerea şcolilor lancasteriene din Basarabia se cheltuiau anual
3780 rub. asignate. În fiecare şcoală activau câte un învăţător, care
primea salariu: în şcoala din Chişinău – 300 rub., în celelalte 4
şcoli – câte 250 ruble. Potrivit deciziei Comitetului de Miniştri din 30 decembrie
1834, şcolile lancasteriene din Basarabia aflate în subordinea Administraţiei
Eparhiale locale au fost transmise în subordinea Ministerului Învăţământului Public[15].
Dar, şcolile lancasteriene n-au
prins rădăcini în pătura largă a poporului, iar încercările de a înfiinţa şcoli
lancasteriene la sate n-au dat nici un rezultat. După cum constată V.M. Neaga,
la sfârşitul celui de-al patrulea deceniu, o parte din şcoli, cu excepţia celei
din Chişinău, se transformă în clase pregătitoare pe lângă gimnaziile ţinutale
care au început să ia fiinţă, iar altele s-au contopit cu noile şcoli parohiale
care au apărut în Basarabia în urma decretării Regulamentului despre şcolile
parohiale din 1836[16].
[1] ПСЗРИ. Собр.
II, т. IX, 1834, отд. второе. – СПб., 1835, Прибавление к IX-му тому
второго собрания Законов Российской Империи, №7710 „a”, c. 15.
[2] La începutul
sec. al XIX-lea, un oarecare Bell, englez de origine, a deschis în oraşul
Mandras o şcoală elementară, la baza căreia era pus principiul instruirii
reciproce. În cursul anului şcolar elevii erau repartizați și instruiți în mai
multe grupe, după gradul cunoştinţelor însuşite: cei mai noi învăţau de la cei
mai vechi cu ajutorul unor table intuitive, special concepute în acest sens.
Sistemul nou necesita puţini învăţători (Vladimir
N. Neaga. Şcolile lancasteriene. –
În: Şcoala basarabeană. Revistă de cultură pedagogică şi de apărare a
intereselor învăţătoreşti. – Chişinău, 1934, Anul II, aprilie-mai 1934,
nr. 1-2, p. 2).
[3] Энциклопедический словарь / Издатели Ф.А. Брокгауз, И.А. Ефрон. – СПб., 1896, Т. XVII, с.
330-331; Российский гуманитарный
энциклопедический словарь. Том. III. – М., 2002, с. 576.
[4] ПСЗРИ. Собр. II, т. IX, 1834, отд. второе, №7710
„a”. – СПб., 1835, При-бавление к IX-му тому второго собрания Законов
Российской Империи, c. 15.
[5] Despre introducerea
sistemului de învăţământ lancasterian în Basarabia a se vedea mai detaliat: М.Ганицкий. Ланкастерские школы в Бессарабии. – În: КЕВ, 1877, №21, 1-15
ноября, с. 993-1016; 1878, №2, 15-31 января, с. 43-48.
[6] Vladimir N. Neaga. Op. cit., p. 3.
[7] Tablă – coală de hârtie groasă, de mărimea 60x52 cu textul românesc
scris cu litere slavone (Ibidem,
p. 4-5).
[9] М.Ганицкий. Ланкастерские школы в Бессарабии. –
În: КЕВ, 1878, №2, 15-31 января, с. 44, 47; Dinu Poştarencu. O
istorie a Basarabiei în date şi documente (1812-1940). – Chişinău,
1998, p. 12.
[10] M.Ganişki. Op. cit,
p. 48; Vladimir N. Neaga. Op. cit.,
p. 3.
[11] ПСЗРИ. Собр. II, т. IX,
1834, отд. второе, №7710”a”. – СПб., 1835, При-бавление к IX-му
тому второго собрания Законов Российской Империи, c. 15.
[12] Dinu Poştarencu. Op. cit., p. 20-21.
[13] ANRM, F. 3,
inv. 1, d. 461, p. I, f. 141, 142.
[14] Ibidem, f. 321, 341-341
verso.
[15] ПСЗРИ. Собр. II, т. IX, отд.
второе, 1834, №7710”a”. – СПб., 1835, При-бавление к IX-му тому
второго собрания Законов Российской Империи, c. 16.