Promovarea electronică a Muzeului în primele şase luni ale anului: între obiective şi realizări | Muzeul din inima mea

duminică, 1 iulie 2012

Promovarea electronică a Muzeului în primele şase luni ale anului: între obiective şi realizări

Iată că s-au încheiat primele şase luni ale acestui an. MNAIM, în pofida problemelor existente, a reuşit să ofere publicului vizitator toate cele propuse la început de an, în planul organizării expoziţiilor şi manifestărilor cultural-ştiinţifice.  

Pe lângă sursele tradiţionale de informare, de câţiva ani muzeul îşi promovează activităţile realizate şi prin intermediul reţelei globale de internet. Nu mă voi opri la toate avantajele acesteia din urmă, menţionând doar unul, şi anume posibilitatea măsurării interacţiunii şi a nivelului de implicare în rândul publicului ţintă, în special a tineretului.

Promovarea electronică a muzeului se realizează atât prin intermediul paginilor web proprii cât şi a altor resurse web. Intenţia noastră este de a analiza datele oferite de propriile resurse web, în baza statisticilor oferite de serviciile analitice ale traficului. În prezent MNAIM îşi realizează interacţiunea cu utilizatorii reţelei globale de internet prin intermediul site-ului său oficial www.nationalmuseum.md, şi unele pagini mai puţin oficiale de gen comunitate şi blog. Vom începe cu partea oficială.

Pe parcursul primelor şase luni ale acestui an, site-ul muzeului a fost vizitat de 9470 de vizitatori diferiţi, care au înfăptuit 12375 vizite, cu o medie de 6,32 pagini per vizită, adică în total 78165 vizualizări.  Durata medie a vizitei a constituit 2 minute 21 secunde. Puţin peste 74 la sută dintre vizite, sau exprimate numeric 9163, au fost realizate de vizitatori din Republica Moldova,  11,51%  - din România (1424 vizite),  8,56%  - dintr-o serie de state, şi anume Rusia, Ucraina, SUA, Germania, Italia, Marea Britanie şi Franţa (1058 vizite), şi restul 5,89 %  - din alte circa 70 de ţări ale lumii (730 vizite).  Avem vizitatori şi din unele ţări mai exotice, precum Nigeria şi Ghana, probabil impresionaţi de bijuteriile din aur expuse în cadrul expoziţiei  "Importuri greco-romane în spaţiul nord-vest pontic".

În acelaşi plan de idei, paginele din versiunea engleză a site-ului au fost vizualizate de 7292 de ori, sau 9,33% din total, 214 vizualizări au necesitat traduceri în alte limbi decât cele disponibile, şi anume rusă, poloneză, franceză, germană etc. De altfel, reclamaţiile survenite la adresa site-ului au vizat o singură problemă - lipsa versiunii în limba rusă. De fapt, versiunea rusă a site-ului există. Ea a fost elaborată de programatori alături de versiunea română şi engleză, chiar dacă nu li s-a cerut acest lucru. Fiind vorbitori de limba rusă, ei nu şi-au menajat eforturile şi au adăugat-o absolut gratis. Doar că versiunea rusă a rămas nefuncţionabilă, din lipsă de alţi voluntari dornici să o menţină.

La capitolul surse de trafic menţionăm că, din cele 12375 vizite, 9006 au provenit din direcţionări ale motoarelor de căutare (72,78%), 2335 - din direcţionări-recomandări de pe alte pagini web, şi doar 1034, sau 8,36%, au constituit trafic direct. Cu toate acestea, analizând solicitările adresate motoarelor de căutare, vom constata că cele mai multe au avut formulări de genul: muzeul de istorie din chisinau (355), muzeul de istorie (197), sau  muzeul naţional de arheologie şi istorie a moldovei (109) şi alte variaţii, ce ne duce la gândul că mulţi utilizatori fie nu cunosc adresa web a muzeului, fie stau mai prost cu versiunea engleză a denumirii domeniului. Cele mai multe vizite, generate de recomandări sau referinţe, provin de pe aşa pagini web ca (în descreştere): www.unimedia.md (324), www.facebook.com (312), www.supersite.md (166), www.fest.md (113), www.turism-md.com (106), www.allmoldova.com (91), www.free-time.md (71) etc.. 

La capitolul conţinut, vom menţiona doar vizualizările de pagini finale, ignorându-le pe cele principale sau categoriale. Astfel vom menţiona că pagina cu ştirea privind Noaptea Europeană a Muzeelor a acumulat cele mai multe vizualizări - 1688, urmată de cea cu Volumul XX, Nr. 1 a revistei Tyragetia - 959 şi expoziţia  "Războiul ruso-turc din anii 1806-1812 şi anexarea Basarabiei. Memoria Estului şi Vestului" (prietenii ştiu de ce). De altfel, cele mai multe vizite site-ul le-a înregistrat la 15 iunie, ziua în care în republică s-a desfăşurat susţinerea examenului de bacalaureat la disciplina Istorie - 390, şi în "Săptămâna Mare a Muzeelor": 14 mai - 210, 15 mai - 248,  16 mai - 238,  17 mai - 239, 18 mai - 363, 19 mai - 314  şi  20 mai -130. Faptul că mulţi vizitatori îşi aduc aminte de muzeu anume de Ziua şi Noaptea Muzeelor, precum şi la bacalaureat e simptomatică, dar realitatea este aşa cum este, şi ea se repetă an de an. Probabil ICOM-ul urma să stabilească perioade mai îndelungate în acest sens, gen Vara şi Iarna  Muzeelor, iar Ministerul Educaţiei examene la Istorie în fiecare lună...

În fine, cel mai prost pagina oficială a muzeului stă la capitolul vizite de pe dispozitive mobile  - doar 190 sau 1,54% din total (633 vizualizări, sau 3,33 pagini per vizită). Faptul se explică prin lipsa paginii optimizate pentru acestea şi dificultăţile de navigare a paginii standard, care este prevăzută cu o bară de menu de tip flash, slab suportată de dispozitivile mobile. Muzeul, dă, de aceea e şi muzeu, să rămână mai în urmă cu tehnologiile.

Să trecem acum la paginile mai puţin oficiale. Muzeul are două pagini în reţelele de tip comunitate, una pe www.facebook.com şi alta pe www.scribd.com. Pagina de pe Facebook este cea unde sunt distribuite ştirile de pe site-ul oficial, poze şi materiale video proprii şi din mass-media cu referinţă la activitatea muzeului. La 30 iunie pagina număra 645 aprecieri, acumulând în cele şase luni scurse de la începutul anului 163 de aprecieri noi, şi pierzând pe drum alte 7 aprecieri. Auditoriul maxim accesibil a postărilor a ajuns astfel la impresionanta cifră de 212227 persoane, dintre care 24055 persoane au văzut postările plasate pe pagina muzeului (direct sau prin intermediul prietenilor), şi 9150 le-au accesat. Numărul total de impresii generate de postările plasate a atins în această perioadă cifra de 97222, dintre care 44396 s-au concretizat în interacţiuni concrete (likuri, comentarii, distribuiri etc).

Comunitatea MNAIM de pe Scribd este una mai restrânsă, fiind legată în jurul Revistei Muzeului Tyragetia. Ea numără doar 51 de persoane, dar se poate lăuda cu 25394 vizualizări/citiri în primele şase luni ale anului curent, cele mai multe aparţinând cititorilor din Republica Moldova - 2036 cititori, sau 36,3%, din România - 1789, sau 31,9%, din Germania - 363, sau 6,5%, din Ucraina - 351, sau 6,3%,  din Rusia - 210, sau 3,7% etc. Avantajul Scribd este că pune la dispoziţia cititorilor din toată lumea conţinutul indexat şi astfel uşor de căutat al revistei muzeului, interacţiunea având loc la nivelul textelor articolelor şi studiilor, care sunt recomandate prietenilor şi distribuite astfel mai departe. 

În sfârşit, în ceea ce priveşte paginile de tip blog, menţionăm aici două: nmuseum.blogspot.com şi mvdrp.blogspot.com. Dat fiind faptul că al doilea este recent apărut, ne vom opri la analiza traficului primului. În perioada menţionată acesta a atras cu postările sale 1138 de vizitatori diferiţi, care au realizat 1336 vizite şi 2613 vizualizări de pagină. Din cele 1336 vizite - 688 provin de la utilizatori din Republica Moldova (51,5%) şi 543 - din România (40,64%), iar restul din state precum Ucraina, Italia, SUA, Rusia, Germania ş.a, chiar dacă postările de pe blog sunt exclusiv în română.

În concluzie,  chiar dacă ne lipsesc datele pentru a face o comparaţie cu perioada similară a anului precedent,  putem afirma că cu promovare electronică MNAIM stă oarecum bine.  Evident că o pagină web a unei instituţii muzeale nu poate avea aceleaşi ratinguri ca a unei instituţii media. Loc de mai bine este, dar  în principal în ceea ce priveşte aspectele tehnice, prea costisitoare şi nu atât de prioritare pentru un muzeu. Pe de altă parte elaborarea conţinuturilor de promovare a patrimoniului muzeal nu este nici ea prea uşoară şi nici nu există o persoană desemnată pentru a se ocupa special cu aceasta...  Dar cum se spune Per aspera ad astra, iar pe acei care ne-au vizitat virtual îi aşteptăm cu mult drag la muzeu şi fizic, dar numai după 22 iulie 2012.