Muzeul şi sponsorii | Muzeul din inima mea

vineri, 7 septembrie 2012

Muzeul şi sponsorii

Într-o societate echilibrată economic şi social activităţile care nu produc plus-valoare sunt acoperite din banii statului, care se prezintă ca garant al distribuţiei veniturilor monetare spre lucrătorii din sfera nemonetară. Însă într-o societate dezechilibrată această distribuţie şchiopătează serios. Rolul statului îl preiau în cel mai fericit caz agenţii economici, în calitate de sponsori generali. Doar că aceştia din urmă sunt foarte calculaţi atunci când vine vorba de sponsorizări, pe care le concep ca publicitate gratuită şi investiţii în imagine.

Cu masterate la Oxford şi Sorbona, managerii de imagine ai marilor companii de la noi pot estima până la sutimi, iar unii chiar şi miimi de procent, eficienţa unei investiţii de acest gen. Calculul lor necesită operaţii matematice complexe, cu constante variabile şi variabile constante, pe care nici cele mai performante calculatoare nu le pot procesa, dar de fapt se bazează pe celebrul E = mc2, doar că E reprezintă eficienţa, m - masa numerică de răspândire a mesajului  (în milioane de persoane), c - costul sponsorizării (în mii lei), iar 2 - constanta variabilă de spălare a banilor.

Şi întrucât eficienţa este direct proporţională cu masa numerică de răspândire a mesajului, sunt sponsorizate cu precădere manifestările şi activităţile în care vor fi antrenaţi acei, care, vorba lui Lăpuşneanu Vodă, sunt mulţi. Ştiinţa şi cultura (cea veritabilă, nu de gaşcă) sunt cele mai lezate de aceste calcule cosmogonice. Eficienţa, în acest caz, o are ca duşman pe monstruoasa virgulă, care refuză să permită înaintea sa oricare altă cifră decât 0. Şi ca urmare distribuţia despre care am vorbit la începutul articolului e la fel de înclinată ca vulturul din celebrul deja logo de pe google.md  din 27 august 2012. Dar ca să vedeţi mai sunt şi excepţii, iar eu vreau să cred că aceste schimbări de macaz nu le datorăm unor manageri corigenţi.

În Republica Moldova avem sponsori generali cu duiumul, unii se laudă că apreciază inteligenţa, alţii sponsorizează distracţiile, cursele auto şi concertele de mare audienţă... Pe faţada clădirii MNAIM însă nu se prea văd bannere. Cel mai darnic sponsor al nostru rămâne copilul care aruncă un leu în cutia de donaţii de la intrare, şi care nu are nevoie de formulele lui tata şi mama pentru a calcula eficienţa acestui gest simplu.