Este o vorbă românească "Spune-mi cine ţi-i prieten şi îţi voi spune cine eşti". Acum parafrazând-o în termeni muzeali am putea spune că "Spune-mi ce interes comercial au vizitatorii paginii web a muzeului şi-ţi voi spune ce caută vizitându-l". Noroc cu motoarele analitice, care, în ziua de astăzi, când informaţia este cel mai de preţ produs, colectează nestingherit frântură cu frântură informaţii despre fiecare vizitator al World Wide Web-ului, pentru ai crea un profil şi a-i servi (a se citi a-i băga pe gât) exact acele produse comerciale de care are nevoie.
Fără a mai zăbovi cu explicaţiile introductive purcedem direct la afişarea tabelului indicelui interesului comercial în raport cu rata vizitelor paginii web a muzeului http://www.nationalmuseum.md.
După cum se poate observa circa 14,1% din cei care vizitează pagina noastră web sunt preocupaţi de cinema şi cel mai probabil vin la muzeu din considerente artistice, iar expoziţiile sunt percepute de către acest public precum o vizită la cinematograf. A doua categorie sunt acei care văd în muzeu o sursă de informaţie ştiinţifică şi educaţională, constituind circa 9 la sută. Urmează turiştii cu 6,3% şi afaceriştii cu 6% (cred eu e şi normal: vine un business-partener de peste hotare şi trebuie undeva să-l duci ca să-i creezi o impresie pozitivă). Dar cel mai interesant este faptul că cei mai fideli vizitatori sunt cei interesaţi de internet, comunicaţii mobile şi Software, deşi nu prea avem cu ce să ne lăudăm la acest capitol. Cele mai puţine vizite survin de la acei interesaţi de finanţe, nici nu e de mirare, la acest capitol muzeul a stat, stă şi cel mai probabil va sta şi pe viitor cel mai prost.
Acum cât priveşte prognozele pe viitor, se zvoneşte că tovarăşul Voronin intenţionează să doneze muzeului maşinile sale de colecţie, de aceea putem anticipa o creştere a indicelui vizitelor celor interesaţi de maşini. În rest nu se prevăd alte schimbări, poate doar...