COMITETUL TUTELAR PRIVIND
COLONIŞTII STRĂINI DIN SUDUL RUSIEI (Попечительный
Комитет об иностранных поселенцах Южного края России) – comitet instituit prin decret imperial la 22 martie 1818, sub
auspiciile Ministerului Afacerilor Interne al Rusiei. Începând cu 5 ianuarie
1819, Comitetul avea sediul la Ekaterinoslav[1], iar
prin decretul Senatului Guvernant din 14 ianuarie 1821 – la
Chişinău[2].
Comitetului Tutelar i-au fost subordonate administraţiile coloniştilor străini
din guberniile Herson, Taurida, Ekaterinoslav şi regiunea Basarabia[3].
În 1818,
Oficiul din Basarabia pentru colonişti[4]
a fost lichidat, iar coloniştii au fost subordonaţi Comitetului Tutelar. Banii
pentru salarizarea funcţionarilor Comitetului Tutelar şi a celor 3 Oficii erau
alocaţi din vistieria statului începând cu 1 ianuarie 1819; pentru lunile
aprilie-decembrie 1818 – din banii alocaţi pentru coloniştii şi
funcţionarii din guberniile din Novorosia, iar în Basarabia – din veniturile
locale.
Comitetul Tutelar al coloniştilor
din sudul Rusiei era subordonat ministrului de Interne şi administra cu toate
coloniile din guberniile Ekaterinoslav, Herson, Taurida şi din regiunea
Basarabia. El era alcătuit din preşedinte (numit şi Tutore Principal), doi
membri şi un număr suficient de funcţionari şi slujitori. Preşedintele era
confirmat în funcţie de către împărat şi putea fi doar un funcţionar începând de
la clasa a V-a. Membrii Comitetului erau numiţi în funcţie de către ministrul de
Interne şi confirmaţi de către Comitetul de Miniştri. Şeful cancelariei era
confirmat în funcţie de ministrul de Interne la prezentarea Tutorelui
Principal, iar ceilalţi funcţionari erau confirmaţi în funcţie de către
Comitetul Tutelar la prezentarea Tutorelui Principal.
Comitetul Tutelar era instituţia
principală care avea în administrare toate
treburile cu referire la aşezarea şi tutelarea coloniştilor în cele 3
gubernii din Novorosia şi din regiunea Basarabia. Obiectul de referinţă în
sistemul administrativ al Comitetului erau coloniştii străini aşezaţi deja cu
traiul în aceste locuri, precum şi cei care urmau să vină pe parcurs,
indiferent de apartenenţa lor naţională. Scopul administrării Comitetului era de
a-i primi pe toţi coloniştii, a-i stabili în noile localităţi în baza regulilor
în vigoare, a le asigura toate avantajele, drepturile şi privilegiile de care
beneficiau sau de care urmau să beneficieze şi de a urmări îndeplinirea obligaţiilor
asumate de către colonişti. În cadrul acestui sistem de administrare intrau
doar străinii care s-au aşezat pe pământurile de stat în calitate de agricultori
şi meşteşugari şi nu acei colonişti străini care au venit câte unul sau
împreună cu familiile pentru a se ocupa cu comerţul sau a se înscrie în
categoria mic-burghezilor, negustorilor sau în alte categorii sociale din
mediul urban. Coloniştii străini care s-au aşezat pe pământurile moşiereşti sau
ale proprietarilor particulari, în baza decretului din 25 august
1817, erau doar în vizorul şi nu în subordinea Comitetului, care urma să supravegheze
ca îndatoririle reciproce să nu fie încălcate[5].
În subordinea Comitetului treceau
toate pământurile din cele 3 gubernii din Novorosia şi din regiunea Basarabia
ce le-au fost date sau care vor fi date în folosință coloniştilor. Guvernatorul
militar din Herson şi rezidentul plenipotenţiar al Basarabiei urmau să pună la
dispoziţia Comitetului toate dosarele cu referire la colonişti. La baza activităţii
Comitetului era pusă instrucţiunea din 26 iulie 1800 dată Oficiului de Tutelă
a coloniştilor străini din Novorosia. Locul permanent de reşedinţă al
Comitetului Tutelar al coloniştilor străini din sudul Rusiei se prevedea a fi
oraşul Herson, unde, la dispoziţia Administraţiei Civile, acestuia i se vor da în
folosinţă clădiri speciale[6].
Comitetului Tutelar i se
subordonau Oficiile de Tutelă a străinilor deja instituite sau care urmau să
fie create, precum şi toţi funcţionarii oficiilor sau administraţiilor
guberniale (în cazul nostru – regionale), care aveau în competenţă
probleme legate de administrarea coloniştilor. Oficiul de Tutelă a coloniştilor
străini din Novorosia a fost redenumit în Oficiu de Tutelă a coloniştilor
străini din Ekaterinoslav, iar cel din Basarabia a rămas Oficiu de Tutelă a coloniştilor
străini din Basarabia[7].
Prezintă interes modalitatea de funcţionarea
a Oficiilor. Fiecare Oficiu era alcătuit dintr-un funcţionar (membru) superior[8] şi
doi funcţionari inferiori. Unul din funcţionari trebuia să cunoască bine limba
germană. Pentru examinarea cazurilor judiciare din rândurile coloniştilor erau
aleşi 2 deputaţi de la fiecare colonie în componenţa Oficiului de Tutelă, cu
drept de vot pe aceste cazuri, fără însă ca ei să se implice în întrebări
administrative guvernamentale. Modalitatea de alegere, timpul aflării la
şedinţele Oficiului, modalitatea de remunerare a deputaţilor era asigurată de pe
seama coloniştilor, determinată fiind de Comitetul Tutelar şi prezentată pentru
confirmare ministrului de Interne. Funcţionarii superiori ai Oficiilor erau
numiţi de ministrul de Interne şi confirmaţi de Comitetul de Miniştri. Membrii
inferiori – confirmaţi de ministrul de Interne la prezentarea Comitetului
Tutelar. Funcţionarii de cancelarie erau confirmaţi de Comitetul Tutelar la prezentarea
Oficiului, iar conţopiştii – la discreţia Oficiului[9].
Oficiile puteau face interpelări
în Comitetul Tutelar şi de la el primeau dispoziţii şi decizii. Drepturile
Oficiilor erau limitate de puterea Comitetului Tutelar. Puterea Oficiilor era
egalată în drepturi cu cea a poliţiei orăşeneşti, judecătoriilor de ţinut şi
locale şi cu a altor şefi de acest rang. În baza instrucţiunii din 26 iunie
1800, membrii Oficiilor aveau dreptul de a participa la procesele de judecată[10].
Deşi în baza deciziei Comitetului
de Miniştri din 22 martie 1818 sediul Comitetului Tutelar al coloniştilor
din sudul Rusiei a fost stabilit în oraşul Herson, la cererea general-locotenentul
Inzov, Tutore Principal şi Preşedinte al Comitetului, în baza deciziei din 5 ianuarie
1819 sediul Comitetului Tutelar a fost transferat în oraşul gubernial
Ekaterinoslav[11]. Instituirea Comitetului
Tutelar al coloniştilor străini din sudul Rusiei a fost încredinţată Tutorelui
Principal, Preşedintelui Comitetului, general-locotenentului I.N. Inzov.
La 9 octombrie 1819 I.N. Inzov raportează instituţiilor imperiale
despre instituirea Comitetului, iar la 20 februarie 1820 Senatul informează
despre instituirea Comitetului Tutelar al coloniştilor străini din sudul Rusiei[12].
În conformitate cu decretul emis de
Alexandru I la 29 decembrie 1819, au fost stabilite modalităţile de aşezare
a coloniştilor bulgari şi a altor colonişti transdanubieni în Basarabia,
privilegiile de care aceştia urmau să beneficieze, iar teritoriul pus la
dispoziţia coloniştilor transdanubieni a fost împărţit în districte.
Decretul Senatului Guvernant
prevedea:
1. Coloniştii transdanubieni, prin
care sunt subînţeleşi bulgarii şi alţi străini de peste Dunăre, care s-au
aşezat deja aici cu traiul în Basarabia sau care urmau să vină în acest
teritoriu, vor beneficia de drepturi şi privilegii acordate străinilor, cu
titlul de colonişti, aşezaţi în guberniile din Novorosia şi în Basarabia.
2. Teritoriul pus la dispoziţia coloniştilor
transdanubieni a fost împărţit în patru districte: Prut, Cahul, Ismail şi
Bugeac[13]. Deoarece
în decret se menţionează că districtul Bugeac poate fi divizat în două, prevederea
respectivă a fost ulterior aplicată. Astfel, în 1827, pe lângă primele trei districte
existau încă două: Bugeacul de Sus şi Bugeacul de Jos[14].
Ţinând cont de faptul că pe
parcurs în Basarabia s-au aşezat cu traiul un număr impunător de bulgari, în
1833 a fost instituită Administraţia coloniştilor transdanubieni din Basarabia,
cu sediul în colonia Bolgrad[15].
Schimbări
intervin şi în sistemul administrativ. Sectorul din sudul Basarabiei, pe care
erau stabiliţi etnicii germani, a fost divizat sub aspect
administrativ-teritorial în două districte: districtul I şi districtul II, incluse
în limitele ţinutului Akkerman[16].
Pentru a înlătura inconvenientele legate de denumirile acestor două districte,
în luna mai 1829 districtul I a fost numit Maloiaroslaveţ, iar districtul II –
Kleastiţ[17].
Deoarece autorităţile au refuzat
să aloce cele 5 mii rub. pentru activitatea Comisiei instituite pentru
administrarea provizorie a coloniştilor transdanubieni, Tutorele Principal al
coloniştilor din sudul Rusiei, general-locotenentul I.N. Inzov, se
adresează la 9 iulie 1831 cu o scrisoare către guvernatorul general al
Novorosiei şi Basarabiei prin care îl înştiinţează că activitatea Comisiei este
imposibilă şi cere ca coloniştii care locuiesc în oraşe, cum ar fi: marinarii,
meşteşugarii şi negustorii să treacă în subordinea administraţiei civile, iar
pentru administrarea coloniştilor aflaţi în localităţile care aparţin statului
şi moşierilor, să fie menţinuţi în funcţie, temporar (până la iarnă) cei 3
funcţionari: Razvorovici, funcţionar de clasa a XII-a, Trirogov, sublocotenent
şi Gakcev, funcţionar de clasa a XVI-a, care se ocupau de aceşti, colonişti,
păstrându-li-se salariul lunar de 75 ruble[18].
La 11 septembrie 1831
viceguvernatorul Climşa (în lipsa guvernatorului), la cererea lui I.N. Inzov
şi F.P. Palen, înaintează Guvernului Regional al Basarabiei propunerea ca
marinarii, meşteşugarii şi negustorii din rândurile coloniştilor transdanubieni
care locuiesc în oraşe să fie subordonaţi administraţiei Departamentului civil,
iar pentru coloniştii care se află în aşezările de stat şi cele moşiereşti să
fie păstraţi temporar cei 3 funcţionari din cadrul Comisiei instituite pentru
administrarea provizorie a coloniştilor transdanubieni[19].
Între timp, I.N. Inzov scrie în adresa lui Climşa că Comisia instituită
pentru administrarea provizorie a noilor colonişti transdanubieni şi-a încetat
activitatea, iar coloniştii care locuiesc în oraşul Akkerman au fost transferaţi
în subordinea Departamentului civil; în ce priveşte coloniştii din oraşele
Basarabiei, aceştia urmează să fie înscrişi în bresle şi ghilde, în baza Regulamentului
din 21 iunie 1830[20].
La 4(16) mai 1871 Comitetul
Tutelar privind coloniştii străini din sudul Rusiei a fost dizolvat, iar
coloniile din Basarabia au trecut în
subordinea directă a organelor administrative ruseşti[21].
subordinea directă a organelor administrative ruseşti[21].
[1] Deşi în baza deciziei
Comitetului de Miniştri din 22 martie 1818 sediul Comitetului Tutelar al
coloniştilor din sudul Rusiei a fost stabilit în oraşul Herson, la cererea
Tutorelui Principal şi a Preşedintelui Comitetului, general-locotenentului
Inzov, sediul a fost transferat în oraşul gubernial Ekaterinoslav (ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXVII, 1820, №28519. –
СПб., 1830, с. 556).
[2] Sediul de reşedinţă al
Comitetului Tutelar a fost schimbat din Ekaterinoslav în Chişinău la cererea
general-locotenentului Inzov în legătură cu numirea lui în funcţie de rezident plenipotenţiar al Basarabiei (ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXVII, 1820, №28519. – СПб., 1830, с. 556-557).
[3] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXVI,
1818, №27312. – СПб., 1830, с. 154.
[4] Instituţia respectivă se mai
numea Oficiul din Basarabia pentru
stabilirea coloniştilor străini. A existat în anii 1816-1817 (Dinu Poştarencu. Contribuţii la istoria modernă a Basarabiei. I. – Chişinău,
2005, p. 47).
[5] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXVI,
1818, №27312. – СПб., 1830, с. 155.
[6] Ibidem, p. 156.
[7] Despre instituirea Oficiilor
a se vedea mai detaliat: ПСЗРИ. Собр.
I, т. XXXVI, 1818, №27312. – СПб., 1830, с. 157-158.
[8] În baza deciziei din
29 decembrie 1819 a ministrului de Interne, în calitate de funcţionar
(membru) superior al Oficiului din Basarabia al coloniştilor din sudul Rusiei,
la cererea Tutorelui Principal I.N. Inzov, a fost numit tutorele actual al
bulgarilor din Basarabia rotmistrul D.Vatikioti, cu un salariu anual de
2500 rub., la care se adaugă 400 rub. pentru deplasările de serviciu
în scopul inspectării coloniilor. Începând cu 1821 această sumă urma să fie
alocată din vistieria statului. El trebuia să fie ajutat de un secretar cu un
salariu anual de 1000 rub. şi de conţopişti cu un salariu de 600 rub. (ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXVI, 1819,
№28055. – СПб., 1830, с. 520).
[9] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXVI,
1818, №27312. – СПб., 1830, с. 158.
[10] Ibidem.
[11] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXVII,
1820, №28519. – СПб., 1830, с. 556.
[12] Ibidem, p. 64-65.
[13] ПСЗРИ. Собр. I, т. XXXVI,
1819, №28054. – СПб., 1830, с. 517-520.
[14] Статистическое описание
Бессарабии, собственно так-называемой, или Буджака, с приложением генерального
плана сего края, составленного при гражданской съемке Бессарабии комиссией,
производившей размежевание земель на участки с 1822 по 1828 гг. – Аккерман, 1899, c. 188.
[15] ПСЗРИ. Собр. II, т. VIII, 1833, отд.
первое, №6298. – СПб., 1834, с. 396.
[16] Статистическое
описание Бессарабии, собственно так-называемой, или Буджака, c. 397.
[17] Попечительский
комитет об иностранных поселенцах Южного края Рос-сии. 1799-1833
гг. Аннотированная опись дел 1827-1833 гг., том III. – Одесса,
2000, c. 14.
[21] Luminiţa Fassel. O istorie de 126 de ani: germanii din
Basarabia. – În: Patrimoniu. Revistă de lectură istorică, 1991, nr. 3,
p. 16-17.