SAT (село) –
formă de aşezare rurală, a cărei populaţie se ocupă, îndeosebi, cu agricultura[1].
Originea satului se pierde într-un trecut îndepărtat, fiind o dovadă de continuitate.
Satul a existat cu mult înainte de constituirea statelor medievale româneşti.
Cea mai veche formă de proprietate a satelor româneşti a fost stăpânirea
pământului în devălmăşie, în cadrul obştii săteşti. Cele mai multe sate
româneşti poartă un nume la plural, ceea ce dovedeşte caracterul de comunitate
al aşezării, precum şi vechimea ei. Numele satului este legat fie de un conducător,
fie, mai ales, de comunitatea sătească liberă, după numele unui fruntaş sau
„bătrân”, în caz de roire sau de colonizare[2].
Sat – termen ce semnifică obştea[3].
Derivă de la latinescul fossatum –
loc întărit, închis, populat, cu şanţ de apărare[4].
În Moldova, în sec.
XIV-XV apar numeroase ocoale de sate cu înţeles special, teritorial, mai multe
sate într-un hotar comun, fie că este vorba despre stăpânirea unui boier sau despre
ocolul de obşte[5].
Odată cu întemeierea celor două
ţări româneşti, Domnul devine stăpân al întregului teritoriu la ţării (dominiul emines), pe care acesta îl
administra după bunul său plac. O parte din sate care intrau în componenţa
ţării au fost însă donate boierilor, în virtutea contractului vasalic. O altă
parte din sate a fost donată de Domn bisericii şi, în special, mănăstirilor,
pentru ca acestea să se poată întreţine, în schimbul slujbelor pe care ele
trebuiau să le dedice mântuirii Domnului şi familiei sale. Ca rezultat,
domeniul funciar al ţării s-a divizat în trei categorii de sate: domneşti, boiereşti şi mănăstireşti.
La început, atât boierii, cât şi
mănăstirile deţineau drepturile de stăpânire limitată a satelor, în perioada
domniei Domnului care făcuse dania. Ulterior, prelungirea acestor donaţii
depindea, de regulă, de bunăvoinţa succesorilor, care puteau să întărească sau
să retragă satele donate de predecesor. Cu timpul însă, la dorinţa beneficiarilor,
domnii donatori au început să introducă în actele de danie clauze de întărire
adresate succesorilor, astfel încât, sub puterea unor formule de blestem,
aceştia din urmă renunţau la dreptul de a retrage donaţiile, cu excepţia
cazurilor când boierii sau egumenii mănăstirilor se dovedeau a fi necredincioşi.
Ulterior,
transmiterea ereditară a satelor în cadrul familiilor boiereşti a condus la
apariţia unui tip de sat, în care numărul stăpânirilor creşte de la o generaţie
la alta, ajungându-se la unele situaţii ca aceştia să-i depăşească pe ţăranii
dependenţi. La început aceste sate au aparţinut unor boieri ai căror succesori
nu s-au mai bucurat de danii domneşti ulterioare, astfel încât drepturile lor de
stăpânire se rezumau la ceea ce au moştenit de la început înaintaşii. Ca
rezultat, creşterea numărului de membri ai familiei nu a mai fost dublată de o
creştere adecvată în dimensiuni a domeniului familiei. Drept consecință,
proprietăţile moştenite încep treptat să se împartă succesiv, de la o generaţie
la alta, între membrii familiei. Aceste sate alcătuiesc categoria satelor
libere, locuite de răzeşi (în
Moldova) şi moşneni (în Ţara
Românească), categorie care îşi face apariţia la sfârşitul sec. al XVI-lea[6].
O altă categorie de sate prezente
în Ţările Române în sec. XIV-XVII o constituie sloboziile, care erau sate aflate pe domeniile boiereşti sau
mănăstireşti, locuite de populaţie aservită, dar care pentru o perioadă limitată
de timp, de maximum 12 ani, se bucurau de un regim juridic şi economico-fiscal
asemănător satelor libere, populate de răzeşi sau moşneni. Privilegiile date
erau acordate de Domn populaţiei în scopul populării sau repopulării unor zone
deficitare din punct de vedere demografic.
Satele domneşti erau de două tipuri, fiecare din
ele având o administraţie distinctă:
1. Satele care aparţineau persoanei
Domnului aflat pe tron, dobândite prin moştenire sau cumpărare. Pe pământurile
sale Domnul se comporta ca un adevărat stăpân feudal, având propriile organe
administrative locale (dregător numit de către Domn, care strângea veniturile
şi administra satele în colaborare cu obştea locală aservită).
2. Satele care aparţineau instituţiei
Domniei, sate care se transmiteau de la un Domn la altul, indiferent de familia
din care provenea titularul tronului şi care proveneau din confiscări pentru „hiclenie
sau desherenţă”. În sec. XIV-XVI aceste sate au fost grupate în jurul cetăţilor, târgurilor, morilor, în scopul de a furniza acestora hrană şi munci necesare întreţinerii. Ele alcătuiau categoria satelor de ocol, care aveau sarcini fiscale asemănător celor din ţinuturi, dar care erau administrate separat de acestea. Satele de ocol erau administrate de dregători domneşti din târguri: vornicul de târg sau ureadnicul (înlocuitorul vornicului).
sau desherenţă”. În sec. XIV-XVI aceste sate au fost grupate în jurul cetăţilor, târgurilor, morilor, în scopul de a furniza acestora hrană şi munci necesare întreţinerii. Ele alcătuiau categoria satelor de ocol, care aveau sarcini fiscale asemănător celor din ţinuturi, dar care erau administrate separat de acestea. Satele de ocol erau administrate de dregători domneşti din târguri: vornicul de târg sau ureadnicul (înlocuitorul vornicului).
Satele boiereşti şi
mănăstireşti erau şi ele de două tipuri:
1. Sate care beneficiau de scutiri de dări şi
imunităţi judiciare. În aceste sate întreaga administraţie aparţinea stăpânului
şi se făcea în beneficiul material al acestuia, iar administraţia sau justiţia
domnească nu puteau pătrunde decât în cazurile strict prevăzute de actul de danie
al statului.
2. Sate care nu beneficiau de scutiri de dări şi
imunităţi judiciare.
Administrarea satelor boiereşti
şi mănăstireşti se făcea prin intermediul unor dregători desemnaţi de către
stăpânii acestora, numiţi pârcălabii de
sat – în Ţara Românească, şi vornici, vornicei sau ureadnici –
în Moldova. În competenţa lor era strângerea veniturilor datorate de săteni
stăpânului; urmărirea şi readucerea în sat a sătenilor fugari; judecarea şi
aplicarea pedepselor etc. În satele boiereşti din Moldova a mai existat
practica desemnării de către obştea sătească aservită a unui reprezentant
propriu, numit vataman, care lucra
împreună cu deregătorul stăpânului. Ambii proveneau din rândurile ţăranilor
dependenţi, iar, în schimbul activităţilor desfăşurate în serviciul stăpânului,
se bucurau de o serie de scutiri fiscale[7].
Satele de răzeşi şi moşneni dispuneau de organe
administrative proprii. Domnul exercita asupra lor doar o autoritate de drept
public.
Conducea cu obştea în satele
libere sfatul oamenilor buni şi bătrâni.
Sfatul avea dreptul: de a reglementa folosinţa averii devălmaşe; de a dispune,
prin vânzare sau donaţie, de părţi din patrimoniul obştii; de a se vinde pe
sine însuşi, cu sau fără pământ, unui stăpân feudal; dreptul de a urmări şi a executa
averea membrilor obştii care nu-şi plăteau partea ce le revenea din sarcina
fiscală a satului, lăsând-o astfel asupra satului; de a exercita paza asupra
câmpului şi a averii satului; de a-i urmări şi a-i prinde pe răufăcători; de a participa
alături de poliţia orăşenească la judecarea pricinilor penale şi civile care
vizau membrii obştii; de a asista ca martor şi ca instanţă de autentificare în
raport cu toate actele care aveau efecte juridice asupra patrimoniului obştii; de
a repartiza între membrii obştii darea globală la care era impus satul, în
funcţie de puterea economică a fiecărui membru etc. Din punct de vedere
administrativ, fiscal şi militar, satele de răzeşi şi de moşneni se subordonau
direct dregătorilor ţinutului sau judeţului (sudiţi, pârcălabi, starosti, mari vătafi, mari căpitani), în a căror
competenţă era colectarea veniturilor domniei, trimiţând în satele respective
agenţi executivi aflaţi în subordine (birari,
găletari, ilişari, dijmari, goştinari, pripăşari, duşegubinari, globnici,
desetnici etc.) [8].
După anexarea Basarabiei la
Imperiul Rus în structura satelor basarabene intervin anumite schimbări generate
nu doar de politica colonial-imperială rusă în acest domeniu, dar şi de diverse
fenomene de ordin economic, social şi demografic care au avut loc pe parcursul
sec. al XIX-lea.
În pofida tuturor eforturilor
întreprinse de Administraţia imperială rusă de dezlocuire a naţiunii titulare
din Basarabia, satul continuă să reprezinte elementul definitoriu al
civilizaţiei româneşti. Lămurirea este una simplă. În cadrul satului s-a
plămădit poporul român, limba română, istoria românilor şi civilizaţia românească.
În condiţiile satului s-a produs creştinarea românilor, formarea ortodoxiei
populare româneşti, a obiceiurilor, datinilor şi tradiţiilor naţionale. Satul a
reprezentat principalul element de continuitate în întreg spaţiul de geneză şi
evoluţie românească, păstrând fiinţa neamului pe parcursul secolelor. Satul a condiţionat
obştea teritorială şi obiceiul pământului, care au pregătit formele originale
ale spiritualităţii româneşti timp de milenii, păstrând intacte rădăcina
istorică a neamului şi suflarea strămoşească. Satul a generat statul românesc.
Formula „De la sat la stat”
reprezintă o realitate istorică specifică lumii româneşti.
[1] Dicţionar explicativ ilustrat al limbii române. – Chişinău, 2007, p. 1721-1722.
[2] Instituţii feudale din
Ţările Române. Dicţionar,
p. 419.
[3] Documente privind istoria României. A. XIV-XV, Vol. I, p. 2.
[4] V.Boga. Originea românescului
sat. – În: Dacoromania, Vol. I, 1921, p. 253-257.
[5] I.M. Costăchescu. Documente moldoveneşti înainte de Ştefan cel
Mare, Vol. I, p. 78-79.
[6] Cristian Nicolae Apetrei. Istoria administraţiei publice. –
Galaţi, 2009, p. 45.
[7] Cristian
Nicolae Apetrei. Istoria administraţiei
publice. – Galaţi, 2009, p. 45-46.
[8] Cristian
Nicolae Apetrei. Istoria administraţiei
publice. – Galaţi, 2009, p. 46.
SAT DE CĂLĂRAŞI (каларашское село) – sat ai cărui locuitori îndeplineau
prestaţia de călăraşi[1].
[1] Prestaţia de călăraşi a se vedea în: Valentin Tomuleţ. Cronica protestelor şi revendicărilor
populaţiei din Basarabia (1812-1828). – Chişinău, 2007, Vol. II, passim.