Războiul stelelor virtuale sau World Web War (Epizodul 1) | Muzeul din inima mea

marți, 2 iulie 2013

Războiul stelelor virtuale sau World Web War (Epizodul 1)

Din când în când, pe tărâmul mucegaiului răsare, vine timpul rapoartelor. Mai toate instituţiile din sfera ştiinţei şi inovaţiei se apucă pe făurit statistici, care mai de care mai lăudăroase, în încercarea disperată de a certifica supra-îndepliniri senzaţionale de planuri, inovaţii tehnologice demne de premiul Nobel pentru "progres tehnologic", mai ales în domeniul economic, şi unde mai cauţi şi descoperiri care pun omenirea în faţa riscului de a muri de râs. Dar dă, cum se face statul că îi plăteşte, aşa se fac oamenii de ştiinţă că lucrează. Din când în când apar unii care arunc o piatră în direcţia Academiei noastre de Năuci, şi cer micşorarea sumelor alocate de la buget, de parcă acestea nu ar fi şi aşa de râsul găinilor. Şi mai dramatic e situaţia în domeniul culturii, mă mir că încă nu au desfiinţat guvernanţii noştri acest minister, că oricum moldoveanul interesat de cultura devine an de la an ceva supranatural, un motiv recursiv pentru un scenariu bestial de roman science-fiction.

Rapoartele, în principiu, sunt benefice, dar dacă am avea cine să le analizeze pe îndelete şi să vină cu concluzii ştiinţifice şi sugestii concludente. Altfel, ele rămân doar cifre seci, îngropate în dulapuri metalice şi sistemul binar. Aş veni, în acest context cu o propunere, ca acei care ne cer aceste rapoarte cu o lună înainte de a finisa perioada de raportare, să vină şi ei cu o analiză, prezentată pe înţelesul tuturor, care să ne lămurească locul fiecăruia în sistemul circuitului ştiinţei în natură, adică a rezultatelor obţinute în mecanismul dezvoltării RM pe plan intern şi internaţional. Dar de unde, e ceva din domeniul matematicii superioare şi geometriei neeuclidiene, în care toţi specialiştii existenţi deja demult au plecat în ţările "calde". Aşa că ne mulţumim cu ce ni-i dat şi pentru noi.

De fapt, să fiu iertat pentru această abatere lirică, scopul acestei postări este nu de a judeca, ci de a veni cu un exemplu a unei astfel de analize. Nici eu nu sunt mare matematician şi în principiu cifrele mă ocolesc cu o constanţă irațional transcendentală, nu întâmplător portmoneul mi-i mereu gol. În această situaţie noroc de dl Google, la care, de altfel, lucrează mulţi dintre acei despre care spuneam că au plecat. Poate ar trebui dl acad. Duca să încheie un contract cu dlui, ca să ne prelucreze datele colectate din rapoarte în sistemul Analytics, sunt sigur că astfel am rezolva această chestiune în cel mai desăvârşit mod cu putinţă. 

Să trecem acum, în sfârşit, la ale site-ului. Evoluţia acestuia în primele şase luni ale anului o pot califica drept pozitivă, desigur nu fără sincope, însă vreau să vă asigur că explicaţiile acestora sunt absolut plauzibile, dacă nu chiar juste. Perioada de comparaţie, de data aceasta, am ales-o corespunzător - perioada similară a anului trecut, totuşi fiecare jumătate de an îşi are specificul său. Prima jumătate a anului spre exemplu are câteva puncte cardinale: Ziua şi Noaptea Muzeelor, Bacul la istorie... De fapt, nu mai sunt sigur în privinţa ultimului. Dar să o luăm în ordine strict cronologică, în strictă conformitate cu metodologia cercetării. 


După cum se poate observa din această diagramă, la fel ca şi în anul 2012, o creştere substanţială a numărului de vizitatori s-a înregistrat în perioada când muzeul a sărbătorit cu mare fast şi generozitate Ziua şi Noaptea Muzeelor. Însă situaţia este total diferită la cealaltă mare sărbătoare a muzeului, în ziua bacului la istorie din anul curent numărul vizitatorilor nu doar că nu a fost peste medie, ci chiar sub ea. Să fie de vină camerele de supraveghere ale dnei Sandu, sau poate itemii au fost de istorie universală? Nu ştiu, dar oricum e o situaţie regretabilă. Să sperăm măcar că la sesiunea suplimentară vom avea cu ce să ne lăudăm. 

La capitolul procentual stăm însă mai bine. Numărul vizitatorilor unici a crescut cu 18,64% (de la 9470 la 11235), a vizitelor cu 22,9% (de la 12375 la 15209), a vizualizărilor cu 9,26% (de la 78165 la 85401). A crescut, din păcate substanţial (tocmai de 4,4 ori) numărul acelora care vizitează doar o pagină a site-ul apoi ne părăsesc, fără a mai zăbovi pentru a vedea ce mai avem la desert. Ca urmare a acestui fapt a avut de suferit şi media de pagini per vizită (o scădere de la 6,32 pagini per vizită la 5,62). Sper eu că acesta este şi rezultatul eforturilor întreprinse de umila mea persoană de a face navigarea pe site mai clară (boxa de căutare, linkuri pe bara dreapta spre cele mai importante pagini), astfel ca vizitatorii să nu mai piardă timp şi să găsească rapid ceea ce caută. Plauzibil, nu? Cu siguranţă că daaaaaaaaaaa.

Sunt îmbucurătoare şi eforturile subnesemnatului, privind atragerea vizitatorilor spre site prin intermediul reţelelor de socializare, mai ales în perioada Zilei şi Nopţii Muzeelor, şi cel important absolut gratis.
Astfel numărul vizitelor de pe pagina de Facebook a Muzeului a crescut cu 94% (de la 318 la 617), iar numărul referinţelor spre site de pe această reţea de socializare a crescut cu 89,1% (de la 312 la 590). Numărul vizitelor pe site de pe blog a crescut şi el de la 72 la 99, iar numărul referinţelor a crescut de la 73 la 122. Ce mai, iată de fapt ce înseamnă muncă neremunerată în folosul comunităţii... Oarecum mai prost stăm la capitolul Odnoklassniki şi Vkontakte (doar 31 şi 43 de vizite respectiv), însă în opinia mea aceste comunităţi trebuie ocolite, nu de alta dar află FSB-ul cu ce ne ocupăm şi ne ia la ochi. Am observat că cel puţin pe Vkontakte există o comunitate care promovează muzeele din Moldova, bravo lor şi cred că e de ajuns, nu sunt hapsân, să mai facă voluntariat şi alţii. În privinţa Google+, să mă ierte dl Google, dar consider că e o reţea fără perspectivă, cel puţin în rândul moldovenilor. 

Altfel stă situaţia în privinţa celorlalte surse de trafic, aici dl Google, cu motorul său de căutare, ne-a făcut un bine cu 10589 de vizite (în creştere cu 22,64% faţă de perioada similară a anului trecut). Numărul vizitatorilor care au ajuns pe site-ul nostru direct, fără intermediari, a crescut şi el de la 1034 la 2259 vizite (118,47%). În plus am fost ajutaţi niţel şi de aşa site-uri precum fest.md, icommoldova.org, turism-md.com, en.wikipedia.org, free-time.md şi multe altele. Să fiţi sănătoşi şi să vă crească audienţele pe măsură. Mulţumim.

La capitolul conţinuturi, fără doar şi poate, cea mai populară pagină a constituit-o Programul Zilei şi Nopţii Muzeelor (2014 vizualizări de la 874 vizitatori unici pentru versiunea în limba română şi 80/37 pentru cea în limba lui Shakespeare, plus încă câţiva vizitatori, care s-au pierdut din cauză "?" pe care site-ul nostru îl înţelege ca constantă, iar reţeaua Facebook ca variabilă. Ce mai, asta e diferenţa existenţială între mentalitatea occidentală şi cea încă sovietică de la noi, ca să filosofăm niţel. O pagină devenită oarecum neaşteptat de populară este cea dedicată Secolului de Aur al Culturii Româneşti (tocmai 1180 vizualizări de la 487 de vizitatori unici). La fel de bine stau şi alte pagini din axa noastră cronologică, semn că elevii din RM, dar şi din România, le folosesc din greu pentru a-şi pregăti temele pentru acasă. La capitolul publicaţii, cea mai accesată a fost Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică (557 vizualizări de la 175 de vizitatori unici).

O mică dezamăgire personală este legată de folosirea boxei de căutare pe care am plasat-o pe site prin luna aprilie, şi de care s-au folosit doar 54 de vizitatori. Termenii căutaţi sunt foarte diverşi şi de aceea nu permit formularea unei concluzii ştiinţifice în privinţa a ceea ce-i preocupă pe vizitatorii noștri şi nu pot găsi prin metode ordinare de navigare. Poate e un semn că stăm bine la acest capitol? Să sperăm că da.

În privinţa segregării naţional-rasiale, pot constata că în top 10 state de unde provin vizitatorii noştri se înscriu în ordinea descrescătoare: Republica Moldova (10601 +15,69%), România (1767 +24,09%), SUA (666, +344%), Olanda (527, +2,295%!!! probabil rezultat al furtunii năprasnice de marketing muzeal olandez), Rusia (240, -16,67%, probabil s-au supărat că nu avem pagină în limba rusă), Germania (148, +12,12%), Italia (122, +4,27%), Ucraina (121, -47,16% ???), Franţa (77, +10%) şi Suedia (68, +750%!!!, că doar nu degeaba am organizat expoziţia dedicată lui Carol al XII-lea).

Sfârşitul epizodului I. Va continua...